Gå til innhold

Ulv vs sau

Anbefalte innlegg

(Fintes det en post om dette?)

Hvem syntes dere fortjener å få loven med seg, sauen eller ulven?

Så vit jeg har forstått så lar saue bøndenne sauen sin få på statelige eide områder, helt fritt. Dermed burde de godta noe saue kadavere. Om det hadde vert dems område ulven gikk på så har de vel ful rett til å skyte de, de kan jo skyte vanlige hunder da.

Om de skal ha sauen på offentlige områder så får de ta konsekvensenne. I andre land så klarer de å leve med det. I afrike lever de med løver, India tigere og i Canada bjørner + ulver. Hvorfor skal vi da mase så mye om noen få ulver. Kan de ikke bruke jetere, slik det har altid blitt gjort før. Det er dyrt, men det får de tåle når de sender sauer ut som kan drite på hytte tomtenne til folk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har en del meninger i denne saken men skal bare legge til en liten historie som moren min leste i et jegerblad for en uke siden eller noe sånt:

en jeger med en rådyrhund var på jakt. hunden og eieren var i litt avstand til hverandre, og så dukket det opp en tilsynelatende "hund". jegerhunden la seg på alle fire, ydmyk, for denne såkalte "hunden". dette var ikke en hund, men en ulv.

da eieren fant hunden sin, lå den og kravlet på bakken, halvdød. ulven hadde spist innvollene dens mens den fortsatt levde, og ikke drept den etterpå.

må ha vært en ganske ubehagelig opplevelse for eieren det.

stakkars hund :(

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
en jeger med en rådyrhund var på jakt. hunden og eieren var i litt avstand til hverandre, og så dukket det opp en tilsynelatende "hund". jegerhunden la seg på alle fire, ydmyk, for denne såkalte "hunden". dette var ikke en hund, men en ulv.

da eieren fant hunden sin, lå den og kravlet på bakken, halvdød. ulven hadde spist innvollene dens mens den fortsatt levde, og ikke drept den etterpå.

Sånne historier er selvsakt triste, men det er noe en må reine med når en går seg en tur i villmarka. Og jeg har hund selv.

Om Ulven blir en STOR fare for folk, der folke bor. Da kan en snakke om avliving, eller aller helst bedøve den for så å plassere den et annet sted langt bort.

Har den angrepet et menneske, da er det avliving.

Er det kun trussel når en tar seg en skogstur i områder ulven holder til så er det av egen fri vilje en tar seg den turen.

Det er ikke bare mennesker som har rett til å leve her i verden. Jeg vil tørre å påstå at det er nærmes like trykt for en fullvoksen man å ta seg en skogtur som det er å ta seg en by tur. Vi mennesker gjør mye rart vi også, om ikke mye mer.

Lenke til kommentar

jeg må spørre deg: har noe menneske i norge blitt angrepet av ulv det siste hundreåret?

spør av ren nysgjerighet.

har både negative og positive ting å si om ulv i norge. jeg ønsker at den skal være her. men at den dreper sau er synd. alt i alt syntes jeg det at den bør være her står sterkest ja. kan begge deler gå an?

så klart vil en og en annen sau bli drept, men redusere antallet drepte sauer må da være mulig. reservater? ulver er vandredyr da men. har bare ingen geniale forslag selv :)

EDIT: har hund selv også

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
har en del meninger i denne saken men skal bare legge til en liten historie som moren min leste i et jegerblad for en uke siden eller noe sånt:

det morsomme med denne historien er at det er mye større sjangse for å bli drept av en hund enn en ulv (som igjen er ca 0 )

Lenke til kommentar
jeg må spørre deg: har noe menneske i norge blitt angrepet av ulv det siste hundreåret?

spør av ren nysgjerighet.

Såvidt jeg vet har ingen blitt drept av ulv i Norge det siste hundreåret...

Hunder dreper også mange flere sauer enn ulver gjør, og ulver er helt på bunnen på denne statistikken.

Lenke til kommentar
man hadde en fin løsning på ulveproblemet tidligere...

kaltes gjeter, men når dagens sauebonder ikke gidder det, er det merkelig at man mister sau til ulv?

Tja, det er vel ikke akkurat en attraktiv jobb. Bøndene sliter nok mer enn nok med økonomien fra før av.

DA WOLF ER ROXOR!!!!!11!!11

Lenke til kommentar

Det rare med dette er at det var mere ulv i Norge for 100 år siden, da var det også sau ute uten disse "enorme" problemene .

Enten tar ikke eiern vare på dyra sine , eller så tror jeg ulven får skyld for mye mer enn det den gjør .

Skal vi bare fortrenge/utrydde alt som ikke passer akkurat for oss ??

Lenke til kommentar
Det rare med dette er at det var mere ulv i Norge for 100 år siden, da var det også sau ute uten disse "enorme" problemene .

Enten tar ikke eiern vare på dyra sine , eller så tror jeg ulven får skyld for mye mer enn det den gjør .

det enda rarere med dette er at ulven plutselig forsvant for å så komme tilbake igjen¨.

kanskje det ligger noe der?

Lenke til kommentar

Enig - det virker som det er sånn østlandsbøndene tenker: "Ulven tar sauene våre fordi vi ikke gidder å passe på dem. La oss utrydde ulven."

Lenke til kommentar
Det rare med dette er at det var mere ulv i Norge for 100 år siden, da var det også sau ute uten disse "enorme" problemene.

Det rare med både ulv og bjørn er at, blant mennesker, angriper de kun bevæpnede sauebønder. Ikke særlig lurt må en si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...