Kenneth Dammyr Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) Fra nettverksguiden til hardware.no: Når det gjelder hvordan en skal sette opp et serverbasert nettverk er det straks en langt mer komplisert prosess og kan ikke anbefales til de uten erfaring med dette. Vi kommer ikke til å gå inn på det her da det er en således komplisert oppgave å konfigurere, samtidig som installasjonene er forskjellige etter behov. Har en ikke kompetanse til å sette opp et server basert nettverk bør en leie inn en konsulent som kan gjøre det for en. Eller en kan ansette en IT-person som tar seg av det. Muligens er en til og med så heldig at en finner en som jobber deltid. Nå har vi lært hva det er, men jeg vil gjerne lære mer om dette jeg. Kan dere ikke lage en grundig guide til hvordan dette settes opp. Nettverk er noe av det mest spennende innen PC-verden spør du meg, med så mange muligheter. Eller: Hvis hardware.no har god råd så kunne de jo lage et prosjekt med å lage en hjemmelagd server og putte det sammen med 20-30 maskiner og beskrive (bilder/tekst) hele prosessen og hvordan de gjør det, og selvfølgelig resultatet. Det må være årets prosjekt! Har jeg noen støttespillere med her eller? Endret 13. juni 2004 av kennethdammyr Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Har jeg noen støttespillere med her eller? En her. Sitter innemellom å leser w2k3 Bible og knoter med serveren min, en guide eller et prosjekt som du beskriver hadde vært topp. Hvis en guide skulle gi noe mening er jeg bare redd den ville bli for omfattende til at noen gidder. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Det som da virker logisk er at en slik guide blir delt opp i en hardware del og en software del, der vi henholdsvis guider brukerene innen maskinvare, hva som kan brukes til hva og hva som trengst for å kunne gjøre ønskede oppgaver. Igjen så er punktet rundt server-guider et meget stort punkt, så hvis noen kommer med litt mer detaljerte ønsker rundt noen slike guider så kan vi jo se hva vi får til lite eksempel på guider: -hvilken maskinvare for hvilke oppgaver. -Server introduksjon. -windows 2000 guide. -windows 2000 AD guide. -Windows Server & Tynne klienter. -Webservere for bedrifter/privatpersoner. -Bruk av windows & Linux sammen. -Novell til nettverksbruk. -Hjemmeserveren. etc... Bare fantasien setter grenser Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Vi har jo allerede lært om hva et servernettverk er i nettverks-guiden. Men dere kan jo gjøre som overklokking.no gjorde med overklokkingsguiden sin, de delte den opp og kom med en del av gangen. Del 1: Hardware. Hva slags maskinvare er viktig i et nettverk, bedrift/privat. Hva er å anbefalle og hvorfor? Del 2: Sammenkobling. Hvordan skal dette kobles sammen? Hva slags nettverksutsyr er nødvendig? Hva og hvorfor, eksempler på sammenkoblinger. Del 3: Software. En grundig innføring i hva som er viktig i OS til et servernettverk, hva som skal innstilles. Eks. på muligheter. etc. Og så den ultimate avslutningen: Del 4: Hardware.no sitt eget LAN, her er alle brukerne til hardware.no (evt. overklokking.no osv.) invitert. Så kan vi leie et eller annet stort lokale(vi er ganske mange er vi ikke?). Her kan hardware.no sette sammen et eget "konge-nettverk", hvor de lager alt selv og så kan de ta en live(for de som ønsker) forklaring på hvordan det hele er satt sammen. Det hadde vært (unskyld språket) dritkult! Jeg er ihvertfall villig til å betale for det. (PS: Mr. Ueland: Jeg går i klassen til Stine...) Endret 11. juni 2004 av kennethdammyr Lenke til kommentar
tbend Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Kunne åsså trengt en fin server guide.... Om setup og greier..... Go for it Hardware.no Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 (endret) Del 1: Hardware. Hva slags maskinvare er viktig i et nettverk, bedrift/privat. Hva er å anbefalle og hvorfor? Del 2: Sammenkobling. Hvordan skal dette kobles sammen? Hva slags nettverksutsyr er nødvendig? Hva og hvorfor, eksempler på sammenkoblinger. Å dele opp guiden i mange deler er noe som vil skje, da gudien nok vil bli "litt" for lang hvis alt skulle ha kommet i et. En mulighet vil være og dele det opp i den maskinvare del for privatbrukere og en for bedrifter men "koblinger/nettverk " vil nok da og bli lagt inn i dette. Del 3: Software. En grundig innføring i hva som er viktig i OS til et servernettverk, hva som skal innstilles. Eks. på muligheter. etc. Når det gjelder server-programvare (aka tjener-programvare) så vil nok dette og bli delt inn i div deler da det finnes mange emner innen det og en oppsumeringsdel er dog og mulig (PS: Mr. Ueland: Jeg går i klassen til Stine...) Da har jeg nok muligens virtuelt hilst på deg Endret 12. juni 2004 av Mr.Ueland Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Ok, starter med å lese guiden nå. (Men- burde jo helst ha lest naturfag, eksamen muntlig på torsdag, skylder på hw.no hvis det går ille. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Men hva med et slikt LAN da, vil det la seg gjøre? Hva må evt. gjøres for å få det til? Lenke til kommentar
Never Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) dette er vel et så omfattende område at "server.no" hadde vært en ide? jeg ville i alle fall blitt en ivrig leser kansje en egen server avd i forumet også? savner det i alle fall.. Endret 13. juni 2004 av Nake Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 dette er vel et så omfattende område at "server.no" hadde vært en ide? jeg ville i alle fall blitt en ivrig leser kansje en egen server avd i forumet også? savner det i alle fall.. Nå har vi jo "internett og nettverk"-delen da... Det er kasnkje å gå litt langt, men det virker som at det ikke er så mange som leser i denne forum-kategorien, men kunne adminstrator legge det som en nyhet, med en link til forumposten for å se hvordan oppslutningen rundt et hardware.no-LAN er? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Det er kasnkje å gå litt langt, men det virker som at det ikke er så mange som leser i denne forum-kategorien, men kunne adminstrator legge det som en nyhet, med en link til forumposten for å se hvordan oppslutningen rundt et hardware.no-LAN er? et hw.no lan forsøkte vi å arrangere i Stavanger for ca et år siden, dette viste seg og ikke være populært nok da og ble skrinlagt. Søk og du skal finne Lenke til kommentar
Lars :) Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Det er kasnkje å gå litt langt, men det virker som at det ikke er så mange som leser i denne forum-kategorien, men kunne adminstrator legge det som en nyhet, med en link til forumposten for å se hvordan oppslutningen rundt et hardware.no-LAN er? et hw.no lan forsøkte vi å arrangere i Stavanger for ca et år siden, dette viste seg og ikke være populært nok da og ble skrinlagt. Søk og du skal finne www.languiden.no? Uansett hadde det vært fint med en server-guide Endret 14. juni 2004 av Lars Anders Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Leste litt om det LAN-et der, og det virka jo ikke spesielt fristende. For det første så tror jeg at hardware.no må virke mer inkludert i prosjektet, så en egen side som det var lagd her virket litt distansert. Så må det være plass til mange flere mennesker. Det er ca. 44000 registrerte brukere av dette forumet totalt, selvfølgelig er ikke alle interessert i et LAN, men en 3-400 stykker er nok mulig, hvis markedsføring og oppmerksomheten blir god. Se på TG, der har masse oppmerksomher og får med seg 5000-stykker. Da må hardware.no som er norges største nettsted på data, klare å få 3-400 stykker. Så vidt jeg så, så var det èn nyhet om dette datatreffet i julimåned i fjor(da det ble arrangert) Hardawre.no må minst dekke dette så mye som de dekker TG. Og så vet jeg ikke hvor alle brukerne her i hovedsak holder til, men jeg regner med at det bor flest mennekser i Oslo/østlandsområdet, så å plassere det i Stavanger høres ganske rart ut spør du meg, men de hadde sikkert en god grunn. Nå sier ikke jeg at hardware.no skal prøve å overgå TG, men jeg tror at med riktig planlegging og markedsføring, så ville det bli en suksess. Mange av brukerne på forumet vet godt hvem hverandre er her inne osv, men det det hadde vært hyggelig å møte disse menneskene i virkeligheten også. Men, hvis hardware.no ikke er motivert for dette så... Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Jeg kunne ha tenkt meg en ISA Server guide e.l. Noe ala en ISA Server begynner vel kanskje å bli aktuelt for noen nå som det ikke er uvanlig at alle i en husstand har hver sin PC som skal være på nett samtidig. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 Hva er det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå