zaico Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Sikker på du har satt kjøleren riktig vei? Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Jeg tror det er tempmåleren din som viser feil, uten at jeg tør å gi noen garanti for det. Jeg hadde engang en Athlon 1,33 ghz cpu som satt i et Asus A7A HK og tempen var uvanlig høy (selv for den cpu`n ) Når den nådde over 70 grader begynte hk`et og ule og kort tid etter frøs hele driten. Jeg oppgraderte biosen, tempen sank ikke, men alarmen ved 70 grader forsvant og jeg spillte glad og lykkelig spill mens tempen ofte var oppe i 75 grader. Dette gikk fint et par år inntil jeg nylig bytta hovedkort til et nyere (Asus A7N8X Deluxe). Jeg putta den gamle cpu`en inn og på det hk`et var tempen nede i rundt 55 idle, (i det gamle hk`et var idle ca. 67-69). Nå vet ikke jeg hva som var galt med det gamle hk`et, om det var temp måleren som var helt på trynet, eller om den ga altfor mye volt til cpu så tempen faktisk var så høy, men jeg heller mest mot den første teorien. Men jeg husker med gru hvor mye trøbbel jeg hadde før jeg oppgraderte bios (det gjorde jeg først ca. 1 år etter jeg bygde maskina). Jeg måtte underklokke cpu til 1 ghz for at den ikke skulle hyle ved 70 grader og fryse og jeg kjøpte sikkert 3-4 forskjellige vifter for å få ned tempen. (større og større ble de, og mer og mer bråkete) Hadde jeg vært deg hadde jeg bytta hk for å være på den sikre sida, eller bare gi f... og prøve og se åssen det går. Ryker den får du igjen på garantien likevel siden du ikke har gjordt noe galt. (med mindre du ikke prøver å skru opp minnet til 200mhz igjen da ) Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Herre da! min bios viser 70, men den er jo ikke det da... Skjønner liksom at det blir litt feil hvis pcen slås på, og det står at tempen er oppi skyene.. Jeg vet ikke helt hvorfor, eller om det er med vilje fra produsentene sin side. Men at tempen ALLTID er høyere i bios enn det den er i virkeligheten er sikker bare en slags sikkerhetsmargin kan jeg tenke meg.. Glemte foresten å nevne... I windows måler den min cpu til 50 grader. Endret 9. juni 2004 av MetiCx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå