Gå til innhold

80 grader på CPU

me

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettop kjøpt et nytt hovedkort med ny prosessor, vifte og RAM:

Hovedkort: Gigabyte 7N400Pro2 nForce2 Ultra400

Prosessor: AMD Athlon XP 2800+

Kjøler: Mist Frostbite C (skal holde for 3200+ og høyere)

Når jeg nå booter opp systemet og sjekker CPU-temperaturen i BIOS ser jeg (til min forskrekkelse) at den ligger på hele 75 grader celcius! Jeg venter litt og den stiger opp til ca 81 grader! Kan dette være riktig!? Jeg skrudde av maskinen, fortet meg å ta av kjøleren og kjente på processoren. Jeg kunne ta på den uten problemer. Den virket ikke veldig varm i det hele tatt... Hva kan være galt? Tar BIOS feil? Det er jo latterlig høyt!

En annen ting: når jeg går inn på FSB-hastigheten i BIOS, går den ikke opp til mer enn 200Mhz, men hovedkortet skal klare en FSB på 400Mhz! Det er noen jumpere som kan stille inn dette (nå står de på AUTO), men det virker jo rart at den ikke skal oppdate dette automatisk?

Hva bør jeg gjøre?

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fuker dataen i det hele tatt? Ved slike tempraturer burde ikke dataen være så alt for stabil... Hvis dette bare pluttselig kom, uten at du hadde endra på noe i dataen, så skulle man tro det er noe galt med måleren.

EDIT: har ikke lest det du har skrevet så veldig nøye :blush:

Endret av andesam
Lenke til kommentar

Brukte du kjølepasta når du monterte?

Sikker på at CPU vifta har "riktig" kontakt med CPU?

Enable CPU shutdown (ved x antall grader) i bios fort som .... før du griller prosessoren din..

Tåler maks 85 - 90 C*

Edit:leif

Endret av morcan
Lenke til kommentar

Jeg har ikke bootet OSet enda, har bare sett på CPU måleren i BIOS, så jeg vet ikke hvor stabil den er.

Ah, så da kjører vi på 400Mhz :)

Og ja, jeg bruker kjølepasta mellom CPU og kjøleren. Kjøleren skal være mer enn god nok for prosessoren... Kanskje det er en BIOS bug? Burde jeg flashe BIOS? I følge Gigabyte 7N400 Pro2 BIOS sidene skal det være en oppdatering som fikser:

Adjust CPU temperature monitoring tolerence

Kanskje dette har noe med saken å gjøre?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Hvis du har den "first release", så kanskje det vil være lurt..

Hmm, nei, jeg har F5... :( hva kan være galt!? Er det ikke litt rart at jeg kan ta på cpu-kjernen rett etter BIOS har vist 81 grader? Hvor fort kjøles den ned?

Lenke til kommentar
Har samme hovedkort og har en xp3200 som holder seg på maks 56°C. Det Gigabyte hovedkortet har rykte på seg for å vise 10-15°C høyere temperatur på CPU enn den faktisk har. Du kan gå inn på gigabyte forumet på http://nforcershq.com og spør om råd.

Ok, jeg gjør det. Takk for linken.

Lenke til kommentar

Funnet på Gigabyte FAQen i forumet på nforcershq.com

You'll notice that in the more recent BIOS revisions (after August 2003) your CPU temperature will be HIGH. This is actually 10c ABOVE what your CPU temp actually is (as read from the CPU's internal temperature diode). Gigabyte has reported that they overcompensate for the temperature for safety reasons, so there is less of a chance of possibly burning out the CPU in an accident.

Betyr dette at CPUen min er på 70C da!? Det er jo fortsatt høyt..?

Lenke til kommentar
Hvis den virkelig er så varm, så ville Mist'n din vært god og varm også.. Spesielt nærmest CPU..

Mist'en er heller ikke spesielt varm, ikke ved CPU-kjerna heller...

Lenke til kommentar

Som morcan skriver, gir Mist´en din en bedre idikasjon på hvor varm prosessoren blir, siden den har mye større masse, og holder lenger på varmen. Men jeg vil anbefale deg å lese bygge-data-guiden her på hw.no, og sjekk at du har gjort alt riktig med goop osv. Også at du har grei luftgjennomstrømning i kabinettet?

Du sier du stiller FSB til 200 MHz. Da må du passe på at en XP2800+ skal opprinnelig ha 166Mhz. Hvis du setter den til 200 uten å stille på multiplier, får du altså 200*12,5= 2500Mhz på cpu, noe som godt kan være for høyt for din cpu, og gi godt varmeutslag.

Altså, standard FSB på XP2800+ er 166, og en multiplier på 12,5. hvis du vil overklokke litt kan du godt sette FSB til 200, men da må du sette multiplier ned, f.eks. først 10,5 og senere 11, hvis temperaturene holder seg.

Håper det klarte opp litt.

Lenke til kommentar
Som morcan skriver, gir Mist´en din en bedre idikasjon på hvor varm prosessoren blir, siden den har mye større masse, og holder lenger på varmen. Men jeg vil anbefale deg å lese bygge-data-guiden her på hw.no, og sjekk at du har gjort alt riktig med goop osv. Også at du har grei luftgjennomstrømning i kabinettet?

Du sier du stiller FSB til 200 MHz. Da må du passe på at en XP2800+ skal opprinnelig ha 166Mhz. Hvis du setter den til 200 uten å stille på multiplier, får du altså 200*12,5=  2500Mhz på cpu, noe som godt kan være for høyt for din cpu, og gi godt varmeutslag.

Altså, standard FSB på XP2800+ er 166, og en multiplier på 12,5. hvis du vil overklokke litt kan du godt sette FSB til 200, men da må du sette multiplier ned, f.eks. først 10,5 og senere 11, hvis temperaturene holder seg.

Håper det klarte opp litt.

les!

du driter deg kjapt ut hvis du setter opp fsbn såppas (uten justering av multiplier), er en relativt heftig overklokk det der, hvertfall his du ikke har på agp/pci lås, og ikke har cpu warning temperature påslått.

Du bør studere litt før du begynner å tukle i bios

Kan gå galt det der.

sprøtt at maskinen starter i det hele tatt syns nå jeg, veldig overklokkingsvennlig i såffall ...

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar

OK, min feil det der :scared:, men:

jeg satte fsb ned til 166Mhz, nå får jeg "bare" en temperatur på 75C :wow:

prøvde også å sette ned til 100Mhz, da får jeg 65C...

Er ikke dette litt vel ekstremt uansett? Maskinen idler, og temperatur er over 65 grader på fsben prosessoren er beregnet på... (gigabyte-kortene er kjent for å vise 10C for mye).

Hva bør jeg gjøre? Jeg har passe med kjølepasta (har prøvd med mer også), og viften skal holde til over 3200+ (den er, som sagt, også ny).

Jeg oppgraderte også BIOS, men ingen endring i temperatur...

(nei, jeg har ikke maskinen i en badstue, har vinduet åpent og jeg tipper det er rundt 17C i rommet.)

Endret av me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...