potetskrell Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Hvor viktig er egentlig æ ø å ? Trenger jeg å bekymre meg over dette? Er jo litt kjedelig å skrive slike hele tida.. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) Det er ikke nødvendig å skrive dem, så lenge du har et tegnsett/en tegnkoding som støtter særnorske bokstaver, som for eksempel ISO-8859-1. Endret 8. juni 2004 av satyrium Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 Det er ikke nødvendig å skrive de, så lenge du har et tegnsett/en tegnkoding som støtter særnorske bokstaver, som for eksempel ISO-8859-1. Det var det jeg tenkte.. Og æøå blir vist likt i alle land? Lenke til kommentar
RipZ- Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Ja, forutsatt at de har tegnsettet på maskinen sin. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Pass på at du ikke blander UTF-8 og ISO-8859-1 på sidene dine! Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 Gidder ikke starte ny tråd... Hvorfor biter ikke IE på denne: #bigspacer { height: 2px; widht: 94%; align: center; background-color: #EBF1FB; border: 1px solid #CBD2DB; } Den lager sin egen høyde.. Ser ut som den lager plass for tekst der.. <div id="bigspacer"></div> Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) kan du ikke bare style en <hr /> da? om den bare skal være spacer mener jeg. EDIT: <HR> styling link: http://www.sovavsiti.cz/css/hr.html Endret 8. juni 2004 av arthoz Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Ingardj: Jeg antar at IE tar stilling til linjehøyden, men en overflow: hidden; bør ordne biffen. Lenke til kommentar
E.T Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Så at det viste ett bilde av en prikkete linje <hr> men fant ike koden for det.. Noen som vet? Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 css'en virker vel ikke fordi det må være innhold mellom tagene (?) Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 css'en virker vel ikke fordi det må være innhold mellom tagene (?) Du tenker på den første koden jeg la ut? Det er bare IE som ikke klarer å få dette rett.. Btw, likte ikke horizontal rule.. Det ble ikke slik som jeg hadde forventet.. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Så at det viste ett bilde av en prikkete linje <hr> men fant ike koden for det.. prøv border: 1px dotted #f00; ? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 (endret) Det er ikke nødvendig å skrive dem, så lenge du har et tegnsett/en tegnkoding som støtter særnorske bokstaver, som for eksempel ISO-8859-1. Det er ikke helt sant, gutt. Linux og Windows bruker forskjellige tegnsett. Det tryggeste er å bruke Æ, Ø og Å. Her er to sider der den ene er skrevet i Linux og den andre er skrevet i Windows. På begge kan man velge hvilket tegnsett som skal brukes. Linux Windows Edit: leif Endret 9. juni 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Det er ikke nødvendig å skrive dem, så lenge du har et tegnsett/en tegnkoding som støtter særnorske bokstaver, som for eksempel ISO-8859-1. Det er ikke helt sant, gutt. Linux og Windows bruker forskjellige tegnsett. Det tryggeste er å bruke Æ, Ø og Å. Her er to sider der den ene er skrevet i Linux og den andre er skrevet i Windows. På begge kan man velge hvilket tegnsett som skal brukes. Linux Windows Edit: leif Nyttig å vite. Men da fort setter jeg bare å skrive i DW, der det blir lagt inn slike uansett.. Har fått ordnet til på nettstedet mitt, og jeg skulle egentlig bare bruke online-skjema til å legge inn data i databasen, men det tar jo to sekunder å kopiere fra dw til nett-leser. Legger også merke til at dw gjør slik at ikke teksten kommer i en lang bane bortover. Hvis noen skjønner.. Noen som vet om tekst bortover, er bedre enn tekst samlet nedover? Slik aaaaaaaaa aaaaaaaaa aaaaaaaaa aaaaaaaaa Ikke slik aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Legger også merke til at dw gjør slik at ikke teksten kommer i en lang bane bortover. Hvis noen skjønner.. Det kommer an på tekstredigereren. Du kan i de fleste velge å bryte teksten etter linjal, etter vindusbredde eller ikke i det heletatt. Selv foretrekker jeg kwrite sin standard, å bryte etter vindusbredden, men å ha nummererte linjer (som da hopper over linjer som er brutt av kwrite). Men om du spør om det er bedre å legge til \n inni teksten, så, nei, det tar kun større plass. Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Det er ikke nødvendig å skrive dem, så lenge du har et tegnsett/en tegnkoding som støtter særnorske bokstaver, som for eksempel ISO-8859-1. Det er ikke helt sant, gutt. Linux og Windows bruker forskjellige tegnsett. Det tryggeste er å bruke Æ, Ø og Å. Her er to sider der den ene er skrevet i Linux og den andre er skrevet i Windows. På begge kan man velge hvilket tegnsett som skal brukes. Linux Windows Edit: leif Både windows og linux kan bruke forskjellige tegnsett. Det som er viktig er at du anngir korrekt tegnsett. Da vil både windows og linux kunne lese bokstavene riktig. Dette er jo poenget med å anngi tegnsett. Det er altså ikke nødvendig å bruke æ osv. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 (endret) Både windows og linux kan bruke forskjellige tegnsett. Det som er viktig er at du anngir korrekt tegnsett. Da vil både windows og linux kunne lese bokstavene riktig. Dette er jo poenget med å anngi tegnsett. Det er altså ikke nødvendig å bruke æ osv. Du skjønte det ikke, gjorde du vel? Så du på eksemplene? Denne filen er skrevet i kwrite i Linux, programmet jeg selv bruker når jeg lager sider, og hvis jeg skriver æ, ø og å der, lagrer med iso-8859-1, så blir resultatet som dette... Det var faktisk, tro det eller ei, et poeng med de to filene jeg laget. Endret 10. juni 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Både windows og linux kan bruke forskjellige tegnsett. Det som er viktig er at du anngir korrekt tegnsett. Da vil både windows og linux kunne lese bokstavene riktig. Dette er jo poenget med å anngi tegnsett. Det er altså ikke nødvendig å bruke æ osv. Du skjønte det ikke, gjorde du vel? Så du på eksemplene? Jeg skjønte utmerket godt hva du mente. Begge disse filene vises likt på både windows og linux. Den ene er skrevet med utf8. Da må du også anngi tegnsettet som utf8 i html-dokumentet! Den andre er skrevet med iso-8859-1 og vises så klart ikke korrekt når du anngir utf8 som tegnsett. Her må du anngi iso-8859-1. Denne filen er skrevet i kwrite i Linux, programmet jeg selv bruker når jeg lager sider, og hvis jeg skriver æ, ø og å der, lagrer med iso-8859-1, så blir resultatet som dette...Er dette så rart da? Når du skriver et dokument med utf8 som tegnsett, må du jo så klart anngi at det er utf8 du har skrevet! Da vil filene vises like fint både i windows og i linux. Dersom du absolutt ikke vil bruke utf8 av en eller annen grunn, må du også sette opp kwrite til å bruke iso-8859-1 som tegnsett (eller hvilken tegnsett du vil ha) utf8 er unicode og støtter det aller meste, mens iso-8859-1 er for vestlige tegn. Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 De vises ikke likt i Linux og Windows. Det er problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå