Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SpeedTouch 510

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ADSL fra telenor og ett modem speedtouch 510 som jeg også fikk fra telenor , og en ruter.

Etter å ha lest noen andre poster her så forstod jeg det sånn at jeg kunne sette modemet i Bridged sånn at ruteren kunne logge på, så jeg slipper å installere den cden jeg fikk fra telenor på alle maskinene.

Jeg prøvde å sette modemet til bridged ethernet ved hjelp av Easy setup i menyen, men etter jeg gjorde dette fikk jeg spørsmål om VPI/VCI også står det -Choose a VPI/VCI from the list, hva er dette? Er det noen som vet hvilke av disse jeg skal velge? står alt fra 0,32 til 8.81 der. Jeg prøvde og sette den til 8.35 som den satte seg til automatisk, men da kom jeg meg ikke på nettet lengre.

Noen som vet hvilke av disse jeg skal velge?

Mvh Voice

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter med VPN oppkoblingen med en ansatt som har speedtouch 510. Både VPN klienten og speedtouch 510 støtter UPnP så jeg skjønner ikke hva som er galt. Og det finnes ingen funksjoner for å skru av firewallen i web guiet.

Har aldri hatt noen problemer med denne VPN klienten på andre routere.

Tok kontakt med Telenor support, og hva sa dem ? Jo... "Vi kan desverre ikke hjelpe deg da vi ikke har noen dokumenatsjon på denne routeren enda" Det er jo jævlig smart av Telenor oå dele ut routere når de ikke har dokumentasjon på dem.

Lenke til kommentar
Det er jo jævlig smart av Telenor oå dele ut routere når de ikke har dokumentasjon på dem.

Jeg antar du har vært inne på www.speedtouch.com og kikket?

Ja.Er ikke født i går heller da :p

Står ikke en dritt om å skru avfirewallen i User guiden. Og CLI Referense guiden var heller ikke akkurat hjelsom..Ikke noen kommandoer som skrur av firewallen der.

Lenke til kommentar
Det er jo jævlig smart av Telenor oå dele ut routere når de ikke har dokumentasjon på dem.

Jeg antar du har vært inne på www.speedtouch.com og kikket?

Ja.Er ikke født i går heller da :p

Står ikke en dritt om å skru avfirewallen i User guiden. Og CLI Referense guiden var heller ikke akkurat hjelsom..Ikke noen kommandoer som skrur av firewallen der.

Har da ikke hørt at det er firewall i SpeedTouch'en. Jeg har affal ikke problemer med det...

Lenke til kommentar

Setter du den 510i enheten i bridged mode så må du lage en PPPoE oppkobling med routeren din, eller pcen din.

Den cd'en trenger ikke å installeres på alle pcene. Slik jeg forstår så setter kun den CD'en opp router/modem du har fått fra telenor + et program som strengt tatt ikke trengs.

Den er ikke noe brannmur i den 510i routeren. Denne skal fungere helt utmerket mot VPN oppkoblinger. Du kunne prøvd å sette den i bridged mode å sette opp routeren din på en PPPoE oppkobling.

Om det absolutt ikke fungerer så kan du ringe telenor og fortelle dem at det ikke funker. Kan ha noe med routing av IP trafikken deres å gjøre.

Lenke til kommentar

Prøver også å sette opp et nettverk med internett på flere maskiner med dette modemet, pluss at jeg har en Cnet ruter. Har prøvd å konfigurere ruteren med PPPoE saken, men den får ikke kontakt med internett, så jeg regner med det er et problem med modemet, men hvordan i alle dager får jeg konfigurert dette da?

EDIT:: Ok, jeg fant ut at jeg kunne komme inn på modemt vha. HTML, men jeg vet ikke logg inn navn og passord. Er dette satt til noe default eller?

EDIT2:: Ok, fant det. Navn: adsl PW: 1024

Endret av Runner
Lenke til kommentar
Setter du den 510i enheten i bridged mode så må du lage en PPPoE oppkobling med routeren din, eller pcen din.

Den cd'en trenger ikke å installeres på alle pcene. Slik jeg forstår så setter kun den CD'en opp router/modem du har fått fra telenor + et program som strengt tatt ikke trengs.

Den er ikke noe brannmur i den 510i routeren. Denne skal fungere helt utmerket mot VPN oppkoblinger. Du kunne prøvd å sette den i bridged mode å sette opp routeren din på en PPPoE oppkobling.

Om det absolutt ikke fungerer så kan du ringe telenor og fortelle dem at det ikke funker. Kan ha noe med routing av IP trafikken deres å gjøre.

Problemet er at det ikke er jeg som har routeren. Det er en data ukyndig person på vestlandet. Så det er ikke bare bare å veilede han over telefon når jeg aldri har verken sett eller rørt routeren :p Har bare screenshots i manualen og gå ut ifra.

Vi forsøkte å legge inn en "multi-nat" entry i routeren fra IPen til vpn konsentratoren til 10.0.0.1 IP adressen som maskinen hans er tildelt. Dette resulterte i at han plutselig ikke lenger kom ut på nettet...Så denne måtte fjernes igjen.. Satt også "Internet Server" til 10.0.0.1 (som visst nok skulle route alle ukjente NAT porter til denne IP adressen) som heller ikke hjalp.

Sikker på at det ikke er noen Firewall i denne ? Har jo mange firewall CLI kommandoer hvertfall.

Sjekka også UPnP instillingene, og denne stod på enabla.

Jeg er sikker på at det ikke er noe galt med VPN oppsettet maskinen hans da den ble teste et annet sted med VPN oppkobling før han fikk den.

Har tatt kontakt med Telenor men de sier bare at de ikke kan hjelpe meg siden de ikke har noen dokumentasjon på routeren.

Hvordan setter man den i brigded mode ? Lar det seg enkelt gjøre ? Jeg har ikke lyst til å føkke opp routeren hans, da det blir et helvette da jeg kun kan hjelpe han over telefon.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...