Gå til innhold

Ny Pc, hva skal jeg velge og hvor?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny pc som skal bli brukt til bildebehandling og tekstbehandling. Den skal vere i stand til å lagre mangen bilder på en gang uten at det "skurrer" hver gang jeg skal innpå et bilde. Den skal heller ikke koste så mye. Rundt 6-8000. Forslag??

Denne pc'en skal bli kjøpt i Oslo, hvor ville du/dere anbefalt å kjøpe den?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun bilder og tekst? Evt. litt musikk kanskje? sjekk ut disse pakkene fra PS Data, de er råbillige (uten skjerm), men ikke spesielt gode. Dersom du har noenlunde peiling på PC-hardware, så vet du at Intel Celeron og AMD Duron er absolutt budsjettløsninger. Men PC'ene virker, fullt brukbare til både Windows XP, og enkelte spill (CS f.eks.). Selv har jeg Pentium 3 800MHz (skal snart kjøpe ny :blush: ), 256MB ram, GeForce4 MX420 64MB skjermkort osv, men CS funker uten probs (men bare 60 fps ca. :( ). Men til kun tekst og bilder, duger en slik pakkeløsning som den jeg viste, utmerket.

Det som er en fordel med å kjøpe pakke-pc, er at du får garanti på PC'en som et helt produkt - hvis den slutter å virke, send den tilbake og få pengene igjen. Derimot - noen steder har pakkepcene garantiklistremerke slik at du mister garantien dersom du åpner pcen for å gjøre endringer. Men, som sagt, til bilder og tekst duger nok disse pcene lenge. Eller du kan evt. kjøpe en brukt. Du trenger ikke betale 6-800 for en pc til bilde/tekstbehandling. Si 2600 for pc + 1800 for 19"skjerm ?? + 3-400 for mus og tastatur hvis du ikke er kresen. Dersom det ikke følger windows med pakken, noe det som regel gjør, men kanskje ikke siden det er så billig, kan du regne med 1000-1500 kr ekstra i tillegg tror jeg. OK, 6500 da. Max, vil jeg tro. Dersom Windows ikke følger med

Lenke til kommentar

Du kan bruke pc-bygger på komplett eller netshop og bestille det hjem til søstern din, det er det beste.

Jeg gidder ikke sette opp fullt oppsett, men XP 2500+, r9200/9700 og 512 MB ram er en god start. Bør kjøpe hk med S-ata, og selvfølgelig s-ata - disker.

Lykke til!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Om du kjøper en slik pakke som surbz00r snakker om, så må du i alle fall investere i litt ekstra minne og større harddisk...

Enig... Dersom du skulle bruke den til spill, burde du også ha kjøpt en annen prosessor, men som jeg sa, dette er en budsjettløsning, og går like greit dersom det kun er snakk om bilder og tekst (har nevnt dette mange ganger nå :p ).

Men du trenger ikke kaste noe av det som er i, alt du må kjøpe er en ekstra 256MB (PC2700 er det vel?) RAM (ca 3-400 kr) og en harddisk (IDE) på den størrelsen du ønsker, som du bruker ved siden av den 40GB'en som følger med. Som sagt, så har den PC'en IDE harddisk. Det betyr at dersom du skal ha en disk til, så bør det også være IDE, for ifølge en kompis av meg, så jobber IDE og S-ATA veldig dårlig sammen...

Priser IDE (PS Data, de første jeg finner):

40GB:

Hitachi Deskstar 7K250 - 477kr

80GB:

Samsung SV8004H - 552kr

120GB:

Samsung P80 2MB cache - 744kr

Og RAM (PS Data) 256MB PC2700:

Apacer 256MB DDR333/PC2700 - 434kr

GeIL PC2700 Value 256MB - 415kr

med ekstra 80GB disk + ekstra 256MB minne, blir det altså 950-1000 kr ekstra. Men husk at det funker sånn som den er, både WinXP og alt det andre, men det er en absolutt anbefalt oppgradering...

EDIT: Ja, det er sant at S-ATA er bedre, men velg heller IDE dersom det allerede er en IDE disk der, ellers funker de dårlig sammen. Du merker nok liten forskjell.

Hehe, jeg sitter her og skal liksom forberede meg til eksamen. KRL!!! :wallbash: Jaja, har 5er i faget, men nå må jeg jobbe uansett...

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Dessuten: nå har jeg ikke sjekka om PS Data har butikker i Oslo der du kan hente bestillinger, men ellers blir du nødt å betale frakt. Men heldigvis er ikke frakten like høy på PC som den er på andre ting når du sender med posten... :wow:

Lenke til kommentar

Jeg fåreslår at du smeller sammen en på komplett så får du de til å bygge den fpr deg. Jenter liker vel små datamaskiner kan jeg tenke meg, så hvorfor ikke en Shuttle?

Samsung 17" CRT Syncmaster 753DFX TCO99 Skjerm, DynaFlaX

1494.99

--------------------------------------------------------------------------------

Samsung SpinPoint P80 80GB IDE ATA/133 2MB cache 7200RPM

620

--------------------------------------------------------------------------------

DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)

715

Shuttle SN45GV2 Barebone PC Socket A nForce2 Ultra400, Lyd, AGP, IEEE1394, US

2178.99

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, BOXED

740.01

PowerColor Radeon 9600 PRO EZ 128MB AGP, ATI 9600PRO, DVI-I, TV-Out, Retail

1079

Miljøgebyr: 50

Best.ref.: Totalt: 6877.99

Dette er en pc jeg tror din søster kan blitt fornøyd med ;)

Endret av t0bben
Lenke til kommentar

HJERTENS takk til alle som har svart og har brukt tiden sin på meg! :thumbs: Dere er utrolig greie.....

Hadde det vert meg selv som hadde kjøpt pc'en så hadde det jo vert greit. Da hadde jeg kjøpt den i deler og bygd den sammen selv, men dette er min "ikke-vite-noe-om-pc-søster" som er hobbyfotograf og student som skal bruke dette. Ikke noe spill eller mp3 i det hele tatt. Hun har heller ingen som kan bygge pc'en til henne heller siden hun vil helst ha en komplett pc som ikke koster henne mer enn 8 000.

Eneste hun sier betyr noe er at det er godt med RAM og ting går fort....... Liten kan den godt være, og svart sier hun.

Jeg skal gå inn på netshop eller komplett å høre om de kan finne ut en pakkeløsning til henne. Takk for tips!

Nok en gang, dere er så greie! :love:

Lenke til kommentar

Hehe, ikke takk for mye, vi er jo tross alt data-nerder, og vi er alle stolt over det :p det er nå vertfall jeg! Jeg får jo tid både til nerdng foran skjermen og andre aktiviteter som fotball og venner.. hehe :) Uansett, jeg skulle gjerne satt opp et oppsett til deg, men har litt dårlig tid.. Kansje jeg stikker innom med et i morgen:)

Lenke til kommentar

Trenger ingen oppsett :thumbup: Jeg skal snakke med netshop eller noe og komme frem til et bra tilbud til søster.......

Det er beste er nok å kjøpe det som en pakke og ikke som deler, pga garantien. Hun flytter sikkert snart, og om pc plutselig skulle finne på å falle i gulvet eller noe i den dur, har hun ingen å støtte seg til.....

Eller?

Lenke til kommentar

Hva med denne fra netshop? Jeg synes den er bra, skjermkortet er ikke allverden, men jeg regner med din søster ikke skal spille farcry, Half life 2 og andre meget krevende spill:P

PS: den er uten skjerm, nederst under alternativer finner du samme pakken med skjerm!

Håkon:)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen fare for at hun skal "oppdage" CS, farcry eller Half life 2 nei :-P

Har allerede sett på netshop. Det ble for dyrt, med tanke på frakt utenom. Esj, hun er bare kresen....... :roll:

Lenke til kommentar

Frakt er jo ikke så ille da? Kommer jo selvfølgelig ann på hvor du bor, men den pc'en jeg viste til koster det 223 kr i frakt, og det er heeeelt opp til tromsø som er min hjemby:P Dette er jo uten skjerm, men med en crt skjerm kommer vell frakten på litt over 300, jeg synes abelutt det er verdt det:)

Lenke til kommentar
Jenter liker vel små datamaskiner kan jeg tenke meg, så hvorfor ikke en Shuttle?

Selvfølgelig! God idé! (Fikk forresten 6er i KRL eksamen i dag, oppg om religioner i Kina og kristendommen i Latin-Amerika)

EDIT: Må ha med smiley: :green::green::green:

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...