bleidd Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 En LCD-skjerm har jo som kjent en native oppløsning. Andre oppløsninger blir "uklare", unntatt ved (x/2)*(y/2), fordi hvert punkt da representeres av 4 piksler i et kvadrat (gjelder jo da 1600*1200 -> 800*600). Men CRT-skjermer har jo også visse "punkter" på skjermen sin. Disse treffes av elektronstråler fra katodestrålerør (som sveiper linje for linje over skjermen), og lyser opp "punktene". Ett "punkt" består da av en rød prikk, en grønn prikk og en blå prikk som ligger samlet inntil hverandre. Disse "punktene" ligger som en slags matrise på innsiden av skjermen (derav også "dot pitch", som forklarer avstanden mellom disse). Altså består en CRT-skjerm av et visst antall "punkter". SÅ: Har ikke da CRT-skjermer OGSÅ en "native" oppløsning, der pikslene AKKURAT treffer alle disse "punktene"? Det er jo et gitt antall punkter i x- og y-retning inne på baksiden av glassruta, og hvis oppløsningen AKKURAT matcher dette ville det vært perfekt. Om man bommer litt her, vil man få noe av det samme som på LCD, med uskarphet. IKKE samme problemet, det vet jeg altså, vil bare presisere det. Nå har jeg overbevist meg selv om at CRT også har en native oppløsning Etter jeg fikk min første LCD og sylskarpt bilde, skal jeg aldri tilbake til uskarpe CRT. Øivind Dahle, enden og dere andre, hva mener dere? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 godt forsøk kompis, men ikke helt riktig. Men absolutt et godt tiltak:) Her har du en meget bra guide om CRT: http://www.pctechguide.com/06crtmon.htm Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 Fin side, men kunne det meste fra før (DET var lange skoleår...) Men tja, det AVKREFTER jo ikke det jeg sier da Jeg synes jeg aldri har hatt et 100% skarpt bilde på en crt. Dvs, jeg synes det før, helt til jeg så min første lcd. Jeg tror fremdeles på min egen teori Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Ser en grunn til at en LCD kan virke mye skarpere enn en CRT. Siden LCD har diskrete bildepunkter så kan du ha en pixel som er helt hvit rett ved siden av en som er (nesten) helt sort. Akkurat der får analoge skjermer problemer med å konkurrere, den båndbredden som trengs er ikke oppnåelig. Et forsøk på å illustrere det: en LCD kan gjengi en firkantpuls mens en CRT bare kan gi en sinus-lignende kurve. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå