Gå til innhold

Harddisker "skrur seg av"

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden fått et problem med min PC som tidligere har vært stabil som et fjell. Jeg har ikke satt inn noen nye komponenter i det siste og problemet er at jeg hører at en av harddiskene mine plutselig skrur seg av/starter på nytt. Noen ganger klikker Windows totalt (BSOD) og andre ganger går det bra. Dette kan skje mer eller mindre når som helst, men generelt sett i forbindelse med åpning av programmer. Det har også skjedd i spill.

Spesifikasjon:

2,5 år gammel Enermax 350W strømforsyning

MSI KT4Ultra hovedkort

AMD XP2400+ Tbred

512mb TwinMOS ram

1stk Seagate 160gb S-ATA (c:)

1stk Samsung 160gb P-ATA

Hvis PCen først begynner å tulle med det her så er tendensen at det er problemer hyppig (hvert 5. minutt) helt til jeg skrur av maskinen og lar den stå et par timer. Da tar det alt fra 6-7 timer til flere dager før problemet kommer tilbake. Jeg vet ikke hvilken av diskene som er problemet, men når jeg kobler fra Samsung disken har jeg ikke opplevd problemet. Imidlertid får jeg samme problem dersom jeg bytter ut Samsung disken med en WD 120gb, så jeg tviler på at det er selve harddisken som er problemet. Jeg har en liten teori om at det varierer hvilken av diskene som klikker og når det er Seagate som tryner så kræsjer Windows, men ikke når Samsung klikker.

Jeg har prøvd å koble fra alle optiske enheter på systemet uten at det hjalp og har målt spenningen på 12V kontaktene i PCen til å ligge dønn stabilt på 12,50V både under booting, idling og spilling..

Da jeg målte spenningen virket det også som at problemet oppsto i forbindelse med at jeg fiklet med 12V kablene. Da var det imidlertid ikke i noen av tilfellene slik at Windows tryna, noe som jeg har inntrykk av at oftest skjer når PCen er i normal bruk og problemet oppstår.

Noen som har noen lure ideer eller innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mista noen av de i bakken ??

Skjedde med en WD 80 hdd jeg hadde engang (80gb 7200 rpm western digital 2mb cashe)

Den døde helt etter en stund...

Samma har skjedd med en cd rom/brenner jeg hadde (a-open)..

Prøv med ny psu, hvis ikke, finn fram kvittering på hdd, ta backup og send i retur til butikk du har kjøpt de hos, er normalt 2 år's garanti på hdd.

Lenke til kommentar

Det finnes et program som kan gi deg mye info om harddisken din, nemlig HDD Health

kan lastes ned hos Pantera dette er et program som gir deg all info som er mulig å få ut av disken av type temperatur, antall timer brukt, antall ganger startet, feil under lesing/skriving. Og gir også en spådom basert på disse parameterne på når disken vil dø...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke problemet er harddisk-relatert siden det later til å skje uansett hvilke disker jeg bruker, men jeg skal teste Seagate-disken. Samsungen er kliss ny og det samme skjedde som sagt med min gamle WD disk, så sannsynligheten for at det er den samme feilen på begge disse er tilnærmet lik null.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Som jeg ser det, så har du seks feilkilder:

1. Strømforsyning inkl. kabler. Test med en annen PSU.

2. Harddisker. Kjør tester. Evt. kjør diskene i en annen maskin en periode.

3. Hovedkort/kontrollere. Ett eller annet gjør at strømsparing slår inn. Oppdater BIOS. Evt. slå av alle typer strømsparing.

4. Software/drivere. Ett eller annet gjør at strømsparing slår inn. Oppdater drivere. Evt. slå av alle typer strømsparing.

6. Varme. Diskene blir så varme at de kobler ut. Sett inn ekstra kabinettvifter.

6. Defekte signalkabler. Lite sansynlig at to typer kabler skal være defekte, men rarere ting har skjedd. Test andre kabler.

Når du har gjennomført listen, så kan du melde resultat tilbake.

Lenke til kommentar
Som jeg ser det, så har du seks feilkilder:

1. Strømforsyning inkl. kabler. Test med en annen PSU.

2. Harddisker. Kjør tester. Evt. kjør diskene i en annen maskin en periode.

3. Hovedkort/kontrollere. Ett eller annet gjør at strømsparing slår inn. Oppdater BIOS. Evt. slå av alle typer strømsparing.

4. Software/drivere. Ett eller annet gjør at strømsparing slår inn. Oppdater drivere. Evt. slå av alle typer strømsparing.

6. Varme. Diskene blir så varme at de kobler ut. Sett inn ekstra kabinettvifter.

6. Defekte signalkabler. Lite sansynlig at to typer kabler skal være defekte, men rarere ting har skjedd. Test andre kabler.

Når du har gjennomført listen, så kan du melde resultat tilbake.

Jeg kjørte SeaTools på disken og fikk ingen feilmeldinger. Skal prøve med en PSU snart, men har ikke tid til å begynne å bytte strømforsyning på PCene mine akkurat nå. Sier i fra når det er gjort. En kamerat mente at det godt kunne være noe krøll med PSU selv om den hadde stabil spenning. Tydelig at det er et varme-problem et eller annet sted siden feilen kommer hyppig når den først oppstår, mens den bruker lang tid på å komme tilbake hvis PCen får stå og kjøle seg ned litt. Jeg oppdaget nettopp at de to 80mm Papst-viftene som skal kjøle diskene står helt stille også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...