Gå til innhold

Synlig skade på prossesor (Ser du den?)

Anbefalte innlegg

Jeg har fått problemer med min Athlon XP 2200+ og sendte den derfor inn til testing hos PSData. Etter en stund fikk jeg dette svaret fra dem:

Jeg har ikke sett på den selv, men Marius har undersøkt den.

se langs kjernen etter punkter som ikke er 90 grader vertikalt eller horisontalt.

Kjernen skal være "firkantet."...

Her er feilmeldingen han skrev:

Skader på prosessorkjernen (i venstre kant), dekkes

ikke av garanti. Returneres utestet.

Fikk sendt tilbake prossesoren, og har nå sett litt nærmere på denne påstådde skaden uten å kunne finne noe... Sammenlignet min prossesor med bilde av en Athlon XP 2600+ som jeg fant på en test fra hardware.no... Greier noen å se noen feil på min (eller forskjell i det hele tatt for den saks skyld) ?

Bilde av min prossesor

Bilde av ok prossesor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er et hakk i CPU-kjernen langs øverste kant,litt over midten....

Jepp, Se langs øverste kant fra venste hjørne mot høyre. Ca 2/3 mot høyre hjørne er det knekt av en tynn kant.

Det er ikke sikkert at det er nok for å skade kjernen (logikken er på undersiden og sitter som regel over 0,2 millimeter fra kanten).

Hvilke problemer hadde du med den? (symptomer)

Lenke til kommentar

Prossesoren har blitt gradvis dårligere... Det begynte med POST-message om at jeg hadde overklokka CPUen og at det hadde gått til helvete (den har ikke vært overklokket), og ble gradvis verre til sånn den er nå, da den ikke fikser hele booten (den kommer til der man kan velge sikkerhets-modus i windows xp)... Jeg har forsøkt og teste minnet mitt med memtest86, men programmet kræsjer etter en liten stund - noe jeg har hørt tyder på prossesorfeil.

Takk for kjappe svar.

Og ja, merket nede i høyre hjørnet er en logo ;)

Lenke til kommentar

Prøv å underklokk den. Mulig du får den stabil da. Hvis ikke så er det bare å bestille en ny. Det koster ikke mange hundrelappene.

PSdata har forresten AthlonXP 2000+ til 477kr. Det er med T-bred-B kjernen og den er svært overklokkbar. (eventuellt svært underklokkbar også dersom du ikke ønsker så mye viftestøy.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Beklager OT, men...

Hvordan tok du bildet? Ble veldig fint og skarpt for å være av noe så lite.

Macro-funksjonen på kameraet - lagd for å gjøre sånt (Canon Powershot a60)

Jeg vet. Det kameraet der er glimrende til makro. (Har selv A70'en som er så og si identisk, bare litt høyere oppløsning.)

Lenke til kommentar

Jeg synes det virker merkelig at prosessoren funker "litt". Har aldri hatt en CPU som har blitt svekket av skade, men fortsatt fungert, de har enten fungert 100% eller ikke fungert i det hele tatt.

Noen andre som har erfaringer med prosessorer som har blitt skadet og fungert noe dårligere?

Lenke til kommentar
Jeg synes det virker merkelig at prosessoren funker "litt". Har aldri hatt en CPU som har blitt svekket av skade, men fortsatt fungert, de har enten fungert 100% eller ikke fungert i det hele tatt.

Noen andre som har erfaringer med prosessorer som har blitt skadet og fungert noe dårligere?

Enig her, ja....

Har testet noen hundre CPUèr og enten funker de 100% eller ikke i det hele tatt,

så problemet kan være noe annet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...