Gå til innhold

Ekkel pipelyd fra Dell 500m, hva er feil?

Anbefalte innlegg

Min Dell 500m har de siste dagene gitt fra seg en pipelyd når jeg har drevet med bildebehandling. Om jeg f.eks gjør noe i PhotoShop, og de skjer en "klar" endring på skjermen, så kommer det en kort pipelyd fra det hjørnet med viften...

Har ikke pågått lenge, men er regelmessig ved en del ulike bildetinge på maskina. Muligens også andre ting, mn jeg har ikke sjekket dette så nøye, enda...

hva kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øker viftene hastigheten og når det piper?

Er det noe tungt arbeide, slik at den blir varm?

Er du usikker på om det er hw problemer, kan du bruke Dell Diagnostics som du har på Drivers & Utilities cdn din...

Test hele greia...

Lenke til kommentar

Det holder om jeg drar musen over en link i forumet her, så kommer den pipelyden. Ellers synes jeg også at Centrino opplegget var mer stille da maskinen var ny, enn nå. Skal det være slik, at stillheten bare varer et år?

Lenke til kommentar

Centrino er jo bare et navn på en sammensetning av komponenter Intel har bestemt seg for.

F.eks, en Dell laptop med et truemobile 1450 trådløst kort er ikke centrino, men bruker man intel 2100 trådløskort i den samme maskina, kan den godkjennes som centrino, med det forbehold, at de andre enhetene Intel har bestemt seg for, finnes i pc'n.

Hva er den praktiske forskjellen? Litt dårligere trådløskort i centrino maskina, samme pris pr enheten...

Oppskrytte greier...

Merkelige greier den lyden der, så da tar jeg til den utveien enhver supporter som ikke har peiling tar...Oppdater bios! :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lyden du hører har ingen ting med harddisken å gjøre! Ingen ting med vifter å gjøre heller!

Den lyden du hører er fra strømforsyninga rundt CPU. Når prosessoren idler kommer den fæle lyden. Du kan høre akkurat samme pipe lyd fra den eksterne strømforsyningen til PC'en din hvis du har koblet den til og slått av maskinen så den ikke trekker strøm. Ikke uvanlig at slik lyd kommer fra switchende powersupply. Som regel er det en dårlig konstruksjon eller dårlige komponenter som er årsaken.

Jeg har funnet en løsning på dette problemet som er litt merkelig. Løsningen er å disable nr 3 av 4 USB porter i system properties. Da forsvinner lyden! Pass også på at maskinen ikke er innstillt på "max performance" (Speedswitch XP).

Håper dette er til hjelp!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...