Gå til innhold

program vare til Eizo FlexScan L557

Anbefalte innlegg

Etter forslag på forumet her har jeg kommet fram til at jeg vil kjøpe denne skjermen, men så lurer jeg på om det følger med programvare til å kalibrere den for perfekt fotoutskrift og bildebehandling. Hvis ikke, hvilke programmer anbefaler dere? Jeg har hørt at man ikke kan bruke adobe gamma på flatskjermer, stemmer dette?

Vennlig Hilsen

Kelly Who

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja kalibrere skjermen for fotoutskrift! Vet ikke hva som var så artig med det, men for å få fargene så identiske så mulig på papiret som fargene på skjermen må den kalibreres rett... man må også selvfølgelig stille inn skriveren til papiret man bruker og passe på og ha rette drivere, men i hovedsak er det skjermen som må kalibreres. Skriveren er en canon i990 så den tar vel greie utskrifter. Men ellers takk for svar...

Kelly who

Lenke til kommentar

Nå må man holde tungen rett i munnen. Når det gjelder kalibrering av skjerm, så er det en ting. Når det gjelder kalibrering av skjerm mot printer, så er det noe helt annet.

Kort forklart:

Skal man kalibrere skjermen opp mot printeren, trenger man en icc profil av begge (skjermen og printeren). Da kan man feks bruke Adobe Photoshop til å legge inn begge profilene. Ene som skjermprofil (profil til skjermen), og en utskriftsprofil (profilen til printeren). Når man slår på fargekalibreringen, så skal (i teorien) Photoshop greie å simulere en utskrift tatt av din printer på skjermen. Da skal man altså se på bildene man jobber med, hvordan det blir på skjermen

Å lage en ICC profil som er bra kan være en møysommelig prosess og krever utstyr som kan være ganske kostbart. Er du interessert i dette, kan du feks se her: http://www.gretagmacbeth.com. Den enkleste løsningen kan være å høre med produsentene om de har en standardprofil liggende på sine produkter. Disse vil selvfølgelig ikke være like bra siden de ikke tar hensyn til evt. produksjonsavvik på akkurat ditt eks. av produktet, men kan være en rask og effektiv måte å komme nærmere målet ditt på.

Håper dette var litt avklarende på problemstillingen din.

*skrivefeil*

Endret av vembi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...