vegge Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Målte for ikke lenge siden temperaturen oppå ribba på bildet. Det eksterne termometeret viste 46 grader, og selv om det ikke er farlig, så ønsker jeg litt bedre kjøling. Spørsmålet er hva jeg skal kjøpe. Hva anbefaler dere når det skal handles fra microplex? Holder det med ei billig kjøleribbe, eller bør jeg ha en kjøler MED vifte? En Crystal Orb jeg har liggende passer forresten ikke helt med hullene i hovedkortet, men jeg får øyeblikk termisk lim så jeg skal klare å feste det meste... Er Crystal Orb kanskje den beste løsningen? Da får jeg i så tilfelle Crystal Orb på både grafikkort og chipset... Begge med spenningsregulator selvsagt! Men altså, hva anbefaler dere til å kjøpe ned chipsettet mitt? Håper på mange svar! _________________ AMD T-bird 1400@1610 (140*11,5 - 1,800V) MSI K7MASTER 512MB Apacer DDR (PC2100) MSI Geforce 2MX400 (167/200@193/235) WD 120GB + IBM 45GB Chieftec DX01SLD m/340W enermax [ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-04-14 21:32 ] Lenke til kommentar
daho Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMNB32 Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Jeg vil også anbefalle zalman sin northbridge kjøler. Har denne selv og er nå kvitt den lille jetmotoren som satt der før. Temperaturen er fortsatt den samme, men viftestøyen ble fjernet. Du kan søke på forumet etter denne kjøleren å finne mange forskjellige erfaringer. Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Hei "Havegg" Må si det var et flott bilde du hadde mekka der! Jeg har en akkurat lik ribbe på mitt Asus CUS-L2 hovedkort (gammalt P3 system) og må nok si at Asus kunne gjort en mye bedre jobb med disse ribbene. Det er kanskje en overdrivelse å kalle det ribbe, for det er jo bare en klump metall som ikke gjør en særlig bra jobb i det hele tatt. Har du tatt en titt under "ribba"? På kortet mitt var det bare griseri under, så bare å få fjernet det vil gi bedre en del varmeoverføring. Finn fram noe isopropanol og rens skikkelig opp. Når det gjelder valg av ribbe er det ikke nødvendig å være kresen. Bare sørg for å få tak i noe som har ribber (originalen er jo helt flat :sad:). Forslaget i den forrige posten ser jo ikke så dumt ut.. Kanskje du skulle velge noe med litt "mer metall", noe litt større? Du kan bruke nesten hva som helst når du fester med termisk lim for å si det sånn. Kutt en prosessor- ribbe i to for den saksskyld. Hvis jeg var deg, så vill jeg smelt på ei stillegående vifte mens jeg først var i farta. Det hjelper betraktelig! Det er som regel ikke mye luft-sirkulasjon på de traktene av hovedkortet... Lykke til Lenke til kommentar
vegge Skrevet 14. april 2002 Forfatter Del Skrevet 14. april 2002 Jeg tror kanskje jeg går for Zalman sin northbridge kjøler. Den er jo så billig og dessuten skal jeg bestille noe annet fra microplex også! Fint bilde ja... digitalkamera er tingen Takk for tipsene forresten! Har ikke behov for kjempekjøling på chipset, men vil bare ha det litt kaldere enn nå. Det får jeg vel med denne ribba fra Zalman!? Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Det vil nok bli litt kaldere siden du nå nærmest har en metallklump uten vifte. Men hovedpoenget med zalman ribben er jo å få det lydløst uten at systemet blir "for varmt". Hvis du gjør som foreslått i en post lengere opp, å monterer en vifte til å blåse på zalman ribben med lav hastighet vil det nok kjøle betraktelig bedre enn standard kjøleren. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 15. april 2002 Forfatter Del Skrevet 15. april 2002 Hvordan ville dere i så fall montert en vifte på denne ribba? Må jeg demontere hele hovedkortet for å få av den gamle ribba (les: metallklumpen) Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Etter det jeg ser på bildet du har tatt så må du løsne hk'et fra kabinettet å løsne plastklipsene som går igjennom hk'et og er låst på baksiden. For å feste en vifte må du bare bruke litt kreativitet å finne en lur løsning selv. (søk på forumet så fines det kanskje flere som har gjort dette) En enkel løsning er å kjøpe zalman sin "card cooler" (er ikke sikker på om dette er det riktige navnet). Da får du med en festebrakett som du skrur fast med skruene som holder fast AGP og PCI kortene. På denne festebraketten sitter det en 80mm eller 92mm vifte som da vil blåse på både northbridge kjøleren og andre komponenter. Denne festebraketten kan også brukes til å feste flere vifter som blåser på ønsket sted. Pass på at du får tak i den nye utgaven av cardcooler der vifteplasseringen er justerbar. På den gamle utgaven sitter viften fastmontert og det kan bli vanskelig å få den til å blåse på northbridge kjøleren. Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Quote: On 2002-04-14 21:31, havegg skrev:Men altså, hva anbefaler dere til å kjøpe ned chipsettet mitt? Håper på mange svar! Min løsning: http://argon.no-ip.com/chipset.html Hadde rett og slett en gammel socket7 ribbe liggende.. :smile: Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 har gjort det samme med mitt hovedkort, selv om dette var et aopen mx59pro2 kort, så var det samme kladden. bestilte 2 zalman kjølere fra Netconnection, en til gpu og en til north bridge. funker som ****. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå