Gå til innhold

nesten 60 grader på Prosessoren, Mye?

Anbefalte innlegg

Jeg har en AMD Athlon XP1700+ prosessor som jeg aldri har overklokket eller noe som helst.. Likevel ligger tempen på rundt 60 grader uten at jeg kjører no spill engang, har hørt at dette er en smule høyt?

Målingen er gjort med hjelp av et lite program kalt Hardware monitor.. Kanskje dette ikke er til å stole på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken kjøler har du?

Har du en boxed-løsning, med medfølgende kjøler?

Bruker du kjølepasta, eller kanskje den lille firkanten som var på da du kjøpte den?

Når alt kommer til alt, bruker de fleste programmer de samme sensorene inne i maskina. Når ditt prog sier 60 grader, så er nok ikke det helt på trynet.

Du kan jo sjekke i BIOS f.eks?

EDIT: Too late! Så mange innlegg på så kort tid da gitt...

Endret av bdd
Lenke til kommentar
Hvilken kjøler har du?

Har du en boxed-løsning, med medfølgende kjøler?

Bruker du kjølepasta, eller kanskje den lille firkanten som var på da du kjøpte den?

Når alt kommer til alt, bruker de fleste programmer de samme sensorene inne i maskina. Når ditt prog sier 60 grader, så er nok ikke det helt på trynet.

Du kan jo sjekke i BIOS f.eks?

EDIT: Too late! Så mange innlegg på så kort tid da gitt...

Har ikke Boxed, og ja jeg bruker den lille firkanten som var der da jeg kjøpte den... Husker ikke hva kjøleren heter i farta men den skal være stor nok!

Sjekker i BIOS senere i dag når jeg starter igjen.. Takker!

Lenke til kommentar

XP 1700+, er ikke det en palominokjerne? 60°C på denne er ikke akkurat noe spes å bekymre seg over.. over 70-80° er derimot absolutt noe å begynne å bekymre seg over.. Selvfølgelig kan det lønne seg i ny og ne å renske kjøleribbene på kjøleren for snafs, døde dyr og annen dritt som over tid samler seg der (les: støv)... gjør du dette så synker nok temperaturen noen grader..

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt av kjøleren og rengjort den og cpu. Deretter smurt på ny kjølepasta og montert. Kan sikkert gi deg 5-10 grader lavere.

60 grader er ikke farlig, men er i meste laget.

EDIT: ga meg 8 grader med min forrige prosessor, XP2000+ Palomino.

Endret av bdd
Lenke til kommentar
Prøvd å støvsugd vifta for snyltere? (les: hybelkaniner)

Ta vifta av kjøleribba og rens der også.

Brukte å støvsuge kjøleribba selv tidligere. Men har siden hørt rykter om at statisk elektrisitet fra støvsugeren kan ha "uheldige" konsekvenser.

Har siden brukt trykkluftspray fra biltema, ... blåser støvet ut i resten av rommet, men ribba blir i hvertfall ren :p

Til å vaske av kjølepasta, bruker jeg å stjele litt neglelakk-fjerner fra dama. Inneholder vel for det meste bare isopropanol, selv om jeg er litt skeptisk de gangene jeg finner en flaske hvor stoffet har en svak farge tillsatt.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...