Gå til innhold

IBM harddisker

M.H

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må vel kunne sei at eg har delte erfaringar med IBM sine diskar. Sjøl har eg en 40 GB 60GXP og denne har det ikkje vore noke tull med. Verre er det med en kompis av meg som har en disk i samme serien berre at det var en 60 GB. Denne var det berre rot med. Fekk ikkje tilgang til heile disken og etterkvart vart området som ein fekk tilgong til berre mindre og mindre. Det meste tyda på at disken var ramma av en mekanisk feil, så den er sendt tilbake der han kjøpte den.

Moralen er at ingenting er feilfritt og IBM sel no ein del diskar så dermed må ein del feil også!

Lenke til kommentar

I mars kom jeg over artikkel og intervju med noen høyt oppe hos IBM, ang. begrensninger for hvor lenge 120GXP-diskene tåler å gå sammenhengende:

Q: Would you recommend this drive in a server role?

A: No, the drive is intended to be on for no more than about 8 hours a day. If it were only used during that period and then shut down for the day, then it would be fine, but it definitely should NOT be used in a 24/7 role for those customers concerned with reliability.

Denne står her og ytterligere ènher

Med tanke på velkjente problemer med 75GXP-diskene, så kan det være grunn til skepsis, selv om de aller fleste aldri vil merke noe som helst...

Lenke til kommentar

Når IBM lanserte sine "rasende billige disker", så kjøpte jeg to av dem. Det var vel desember 2000 tror jeg. Husker ikke lenger modellnummeret, men jeg kjøpte 2 x 45 GB Deskstar disker. (DTLA-*ett eller annet*)

Den første holdt i rett over et år, den andre i ytteligere to måneder.... Personlig, så skal jeg aldri ha en IBM disk i maskina igjen, men er glad for at andre ikke har problemer med de.

Lenke til kommentar

Har sett både her på Hardware.no og andre steder at folk er misfornøyd med IBM. Har hørt om folk som har to IBM disker som har gått fyken rett etter hverandre, at de støyer og at de i de fleste tilfellene ikke virker mer enn et par år. Når det gjelder Western Digital så har jeg kun brukt dette merket siden jeg fikk PC i 1993 og det har ikke EN eneste gang vært noe feil med de. Jeg har hatt de fleste ganske lenge også ettersom jeg ikke bytter ut diskene, men legger til en ekstra disk så lenge jeg har IDE porter i maskinen. PC'n min står gjerne på 24 timer i døgnet. Har ikke hørt om andre som har problemer med Western Digital heller, og de selger omtrent like mange disker som IBM (kanskje flere nå etterhvert som folk skjønner at IBM er dritt).

Bestilte en Seagate disk en gang. Den var DOA (dead on arrival). Den hylte som en stukket gris når jeg startet maskina, og fortsatte med det. Jeg fikk den aldri til å funke, den fantes til og med ikke i BIOS'en. Da angret jeg for at jeg hadde vært "utro" mot Western Digital og byttet den i en Western Digital som funket helt perfekt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder GXP harddiskene fra IBM så er det en kjennsgjening at kvaliteten på disse ikke er det beste dvs at det har vært særdeles mange feil på de.

Jeg har to 75gxp45 GB hd selv og har aldri hatt noe tull med disse men jeg har sørget for viftekjøling av disse, noe som er svært viktig på grunn av densiteten på diskene og at lesehodet må så langt ned mot platene.

Dersom disse harddiskene går varme vil lesehodet komme i kontakt med platelagrene og de "KAN" men vil ikke nødvendivis føre til feil på et eller annet tidsdpunkt

[ Denne Melding var redigert av: flydman på 2002-04-15 10:25 ]

Lenke til kommentar

Hadde 3 stk 45 GB disker i 75 GXP serien. Den ene gikk fyken etter halvannet år, de to andre etter ca ett år. Har fortsatt en 60 GB i 60 GXP serien som jeg har hatt i ca 3/4 år som fungerer helt fint, men så gjorde de tre andre det også helt til de klikket.....

Lenke til kommentar

Jeg har lest noen artikler om problemer med ibm-harddiskene. I en mente forfatteren kjøling var viktig, fordi termisk ekspansjon av harddisk-plata kan gjøre at lesehodet bommer. Søkemekanismen skal ta hensyn til termisk ekspansjon, men hvis temperaturen er ujavn/høy er det ikke alltid den greier det. Disken skal da gi fra seg noen kraftige søkeklikkelyder.

Dette står det mer om på http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=71

Disse lydene har jeg hatt på min 30 gig 75gpx. Den har stått uten kabinett i friluft, og har likevel vært nesten for varm til å ta på.

Jeg tror vifter er lurt å ha rundt disse harddiskene. En ting er luft inn/ut av kabinettet, men vifter som blåser på harddiskene og lager turbulens rundt disse tror jeg kan være lurt å ha.

mvh

Are-Harald.

[ Denne Melding var redigert av: arehb på 2002-04-15 20:27 ]

Lenke til kommentar

Har hatt en IBM 45GB fra den beryktede 75GXP-serien i over et år nå. Den har fungert ypperlig foruten om et par små bad sectors og litt harddiskstøy. Nå står det i midlertidig en fin 80mm papst vifte og blåser kald luft på den... (før var den glovarm!)

Ellers kjøpte jeg akkurat en ny WD 120GB. Tar ingen unødvendige sjanser... :grin:

Lenke til kommentar

Har hatt en 75gxp 45GB. Hadde aldri problemer med den. Har nå hatt to 60gxp 40GB i raid 0 i snart ett år. De fungerer glimrende fortsatt, MEN;

Fikk etter noen måneder de berømte klikkelydene, samtidig som det av og til hørtes som om en eller begge spora fullstendig av! Hørtes ut som det sto en tannlege og brukte borr på plata. :grin:

Da ble jeg redd! (Raid 0 er jo ikke akkurat den sikreste måten å ta vare på data på.) :wink:

Satt en 80mm vifte som blåser forbi diskene, og etter at jeg gjorde det, har problemene forsvunnet.

Helt klart at IBM sine disker er altfor ømtåelige ovenfor varme. I tillegg bråker de altfor mye.

Jeg kommer ikke til å kjøpe IBM neste gang, GARANTERT!

[ Denne Melding var redigert av: FuzzyUnc på 2002-04-15 23:47 ]

Lenke til kommentar

Når man tenker på varme er det nok viktig med nok kjøling.

Dette er jo en standard i de store Chieftech kabinettene.

Jeg kjører kjøling på mine to, og har ikke hatt noen problemer.

Det er klart at noen får problemer, og i et forum vil gjerne disse samle seg for å hakke i fellesskap.

Dette gjør også skjærer mot andre fugler og dyr.

Les fakta om produktene før man kjøper, er mitt motto.

Det er klart at det kommer varme fra mettall i 7200 omdr, skulle bare mangle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...