bleidd Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Jeg har en 97 Subaru Legacy 2,0 LX (med forhjulsdrift ) Den har en 2-liters boxtermotor på 115hk (er vel 8 ventiler..?) Bilen er helt original. Pga sin lave vekt går den allerede ganske bra. Er det noe enkelt/billig som kan gjøres for å få litt mer effekt? Skjønner vel at det er lite å hente på en chip, eller er det noe? Effektanlegg er kanskje litt for "harry" for meg, men må man så må man... Nytt luftfilter kanskje? Lystgass og slikt er ute av bildet, og turbo blir vel svindyrt. Har sett litt på andre poster her; borr større ditt og datt og kvess kammene. Gresk for meg. Kan ikke å skru noe selv på bil, så kostnader til fagmann må inngå i prisen... Noen forslag til løsninger? 15-20 hk ekstra hadde ikke vært å forakte, men er vel kanskje litt mye å håpe på? Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Kan vel chip'es da, det innebærer at et verksted erstatter hjernen i innsprøytningen med en som utnytter effekten bedre. Koster mellom 3000-5000 og gir deg 15-20% mere effekt avhengig av utgangspunkt (dvs motor). Et effekt-annlegg (nytt eksosanlegg) er som regel billig og koster i noen tilfeller mindre enn et nytt orginalt eksosanlegg. Et nytt, mere sportslig luftfilter kan også gi deg en dytt i riktig retning. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 Tusen takk for svar, skal forhøre meg om chip! Effektanlegg er vel heller ikke dumt, men henger litt sammen med en senking tenker jeg (skal bilen brumme, må den nesten se litt kulere ut synes jeg...) Oppdages en chip på EU-kontroll, hvis avgass og annet er i orden? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Oppdages en chip på EU-kontroll, hvis avgass og annet er i orden? Tvilsomt. CO blir kanskje litt lavere med trimchip. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 Høres jo helt glimrende ut. Bare fordeler da altså. Hvis det faktisk kan være 15-20% å hente i en chip for bare 5 lapper, så er det jo absolutt verdt det Det var jo mer enn jeg hadde håpet. Lenke til kommentar
trra Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Svært sjeldent man får ut noen mer enn 10% ved chiping av sugemotor. Sett på luftfilter,grenrør og effektanlegg i itilleg så vil du nok merke forskjell. Er også viktig at alt av tennplugger,tennpluggledninger,coil osv er i bra stand. Kan vel muligens også montere større gasspjeld. Kan også porte innsugsmanifoilden, hvis du ser på pakningene mellom innsugsmanifoil vil du se at pakningen er mye større enn åpningen på innsuget, er hvertfall det på de fleste biler. Ved å gjøre fjerne det ekstra materielle i innsugsmanifoilen kan du få litt ekstra effekt, er ikke snakk om mye. kanskje 2-5hk, men det er helt gratis vis du gjør det selv. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 Svært sjeldent man får ut noen mer enn 10% ved chiping av sugemotor. Sett på luftfilter,grenrør og effektanlegg i itilleg så vil du nok merke forskjell. Er også viktig at alt av tennplugger,tennpluggledninger,coil osv er i bra stand. Kan vel muligens også montere større gasspjeld. Kan også porte innsugsmanifoilden, hvis du ser på pakningene mellom innsugsmanifoil vil du se at pakningen er mye større enn åpningen på innsuget, er hvertfall det på de fleste biler. Ved å gjøre fjerne det ekstra materielle i innsugsmanifoilen kan du få litt ekstra effekt, er ikke snakk om mye. kanskje 2-5hk, men det er helt gratis vis du gjør det selv. Dette er et godt eksempel på hva jeg ikke kan noe som helst om. Bytte eksosanlegg skal jeg klare selv, da det ikke krever den største innsikten. Men dette andre var gresk for meg.. Og da koster det vel en del, siden jeg må få noen til å gjøre det for meg. Men skal sjekke det opp Lenke til kommentar
Opus Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Porting koster nok endel, om det går an å skifte _kun_ gasspjeld på denne motoren, vet jeg ikke. Ofte må man skifte hele spjeldhuset... Og det koster penger. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 Dyre saker er uaktuelle, da blir det heller bytte av bil tenker jeg. Har lenge siklet på Audi S4 2,2T, men den er jo litt dyr å forsikre... Uansett, skal forhøre meg om chip, luftfilter og effektanlegg forløpig, så får vi se an prisene. Dette er jo ting som kan tas en etter en, og å spre utgiftene er jo en måte å få råd til mer etterhvert Lenke til kommentar
trra Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 det koster ingenting å "port-match" innsuget ditt, du trenger en dremel eventuelt en drill, eller noe annet du kan fjerne materielle med. Dette er ikke det samme som å porte toppen. Du tar å legger en pakningen oppå innsugs manifoil og markerer der hvor det pakningen ikke dekker, og fjerner dette. Viktig å ikke fjerne for mye, kan få lekkasje. Bilde og info er fra boka haynes max power performance. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 Hvorfor er ikke dette gjort i utgangspunktet fra fabrikken? Er vel ingen vits å legge en "demper" på motoren, hvis den er god for mer på denne måten? Blir det som plomberte mopeder eller..? Lenke til kommentar
trra Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 nja, har sikkert med kostnader å gjøre og at bilen kanskje ikke bråker like mye med et mindre innsug, en bil skal jo ikke lage lyd Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 Ah, sånn ja. Lyd kan det gjerne være for min del, hvis motoren tilsvarer den Lenke til kommentar
Dodgy Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Var spennendre prosjekt dette. Vil vite mer om hvordan du gjør det med Subaruen din. Sitter i nesten samme situasjon som deg. Jeg er snart 18 og vil fikse litt på mine foreldre sin bil ettersom jeg ikke gidd å kjøpe egen bil, men vil kjøre mye. Jeg vil, som deg, ikke bruke mye penger på dette, for da kunne jeg like godt kjøpt egen bil. Vi har nå en Subaru Legacy Outback 2,5l boxer motor som yter 150 hester. Den går så absolut bra som den er, men ettersom jeg ikke kan forandre på utseendet som felger, front, skjørt, senking etc. fordi det alle rede er en vakker bil som skal være litt høy. Ettersom det er en Outback. Jeg har lyst å vite hva du gjør med din Legacy, og hvor mye penger du la ut på dette. Så kan jeg se om mine foreldre går med på at jeg gjør det med bilen deres Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå