Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalinger av aksesspunkt og basestasjon

Anbefalte innlegg

Mottar om noen uker trådløs router av NGT, og lurte på om noen har anbefalinger på hvilken hardware jeg og roomien min bør kjøpe. I skrivende øyeblikk er det to pcer i leiligheten, men potensiellt kan vi komme opp i så mye som 7 samtidige tilkoblinger, er dette mulig med NGT-routeren? Nå ser jeg at den bare støtter 802.11b, ser ut til at vi muligens må avbestille... :D I såfall, noen anbefalinger på trådløst nettverkhardware som støtter 802.11g? Leste anbefalingene på barbara.no, men sluttet raskt da jeg så at testene jeg leste var datert henholdsvis august og februar 2003. Kommer til å kjøre Win XP Pro/Home og Mandrake 10.0, og nettverket skal brukes til fildeling (f. eks. skal vi ha en filmserver og muligens en HTPC), spilling og internettdeling (duh...:D).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker selv en SMC Baricade sammen med router fra NGT. Brukte SMC boksen som router før (med telenor adsl), men bruker den som ap nå, fungerer helt fint. Koster noen hundrelapper mer enn et aksesspunkt, men den ekstrafunksjonaliteten kan jo brukes til mye rart etterhvert som lokalnettet vokser.

Lenke til kommentar

Nja, tenkte på å kjøpe et 108mbps oppsett. Hvis ikke noen har noe ondt si om D-Link går jeg for dem... Så det jeg trenger er "minst" et aksesspunkt (evt basestasjon/gateway, men da får jeg utvidet funksjonalitet og flere måter å dumme meg ut på?) og klientkort i pcen?

Lenke til kommentar

Ok, men i flg prisguiden er det bare D-Link og Netgear som har 108 Mbps? Vil ha et raskest mulig nettverk når jeg først skal bruke penger på det, men det skal jo selvsagt ikke gå ut over stabiliteten. Forøvrig er leiligheten på <70kvm med gipsvegger inne, så det skal vel ikke så mye til?

Lenke til kommentar

Eg har selv et trådløst nettverk med kun Dlink 108Mbit utstyr. Har en Di 624 router som eg bruker til den trådløse sonen i huset og et DWL 2100ap accesspunkt som eg har en ekstern antenne tilkoblet. Denne bruker eg til å kommunisere med en kompis ca 1,5km unna i luftlinje.

Eg har kun possitive ting å si on Dlink sitt 108Mbit utstyr. Kan på det varmeste annbefale dette utstyret. Det er et enkelt grafisk grensesnitt på det, så konfigureringen av utstyret er meget enkelt!

Selv om du ikke har en trådløs router, men kun et DWL2100ap accesspunkt tilkoblet en vanlig router i huset så vil du til en viss grad få en trådløs sone i huset selv om du evt. skulle bruke antenneutgangen til en ekstern uteantenne. Fordi accesspunktet gir frå seg vanvittig sterke signaler ( tror den sender med 15dbi, men det kommer en firmware som skal doble rekkevidden og sendestyrke til 20dbi).

Det er ihvertfall slik det funker hos meg!

Håper dette kan vere til litt hjelp i ditt valg av trådløst utstyr. :thumbup:

Mvh

Fetter`n :green:

Lenke til kommentar

Jeg må nok også slenge meg på med noen kommentarer om D-link - de basestasjonene og klient-kortene jeg har vært borti (tre-fire forskjellige modeller) har vært utter crap - stay clear. Ja, det er billig, men det er også dårlig.

Jeg er også enig med en annen poster her - 3Com er veldig bra utstyr. Har dette i bruk på en rekke forskjellige lokasjoner nå og det har sjelden/aldri vært noe trøbbel med det. Prisene er også veldig fine for tiden (både Komplett og MPX har hatt tilbud på 3Com-utstyr i det siste).

Når det gjelder hastigheten på trådløse nettverk så tror jeg du skal ta alle disse teoretiske makshastighetene med en rimelig stor klype havsalt. En annen ting er at ikke-etablerte standarder (som 108 Mbit) fort skaper problemer med andre trådløse nettverk og sjelden holder det de lover, ytelsesmessig.

Gå heller for et godt G-nettverk (54 Mbit) med WPA, så får du et robust nettverk som

yter bra. Er du ute etter topp nettverkshastighet er ikke trådløst noe for deg uansett. :)

Lenke til kommentar

Ok, men hva er det da jeg _trenger_ for å få det til å funke? Nå er prisen på D-Link DI-624 108Mbps trådløs gateway og D-Link DWL-2100AP 108Mbps trådløs AP den samme (ca 1050), men D-Link DWL-7100AP 108Mbps AP er en 1000-lapp dyrere. I tillegg kjøper jeg selvsagt klientkort.

Lenke til kommentar
Er du ute etter topp nettverkshastighet er ikke trådløst noe for deg uansett. :)

Nei, det skjønner jeg jo, men tenker å gjøre det beste ut av det når jeg først skal sette i gang. Er strengt tatt villig til å inngå _mange_ kompromisser så lenge jeg slipper dagens kabelspaghetti...

Lenke til kommentar

Se på ASUS sin 500G. Jeg har denne hjemme og den fungerer godt. Ellers kan muligens Atheros baserte basestasjoner med 108Mbps hastighet være aktuelt for deg, hvem som bruker Atheros chipset er jeg usikker på, vet 3Com har brukt de en del.

Lenke til kommentar

[Jeg må nok også slenge meg på med noen kommentarer om D-link - de basestasjonene og klient-kortene jeg har vært borti (tre-fire forskjellige modeller) har vært utter crap - stay clear. Ja, det er billig, men det er også dårlig.

]

Eg må no seie meg sterkt uenig i denne fremstillingen av Dlink.

Eg har brukt Dlink i et par år startet med DI614+ routeren deretter har eg oppgradert nettverket gradvis.

Har aldri hatt dei store problemene med Dlink og når det gjeld ytelse så er heller ikke Dlink noe dårligere enn 3Com.

Når no Dlink kommer med firmwaren som gjer at en kan kjøre dynamisk turbo istedenfor statisk turbo blir det berre velstand............. :wow:

Kjører idag SuperG med statisk turbo noe som funker meget bra, det er helt sant at hastigheten kan variere litt. Det er fordi at viss det er mange trådløse nettverk rundt deg som bruker de samme kanale som den statiske turboen gjer så vil det redusere ytelsen litt, men det ordner seg når den dynamiske turbo kommer skikklig i drift. Den vil da søke etter ledige kanaler hele tiden for å kjøre opp ytelsen!!!!!!!!!!!

Noen har bra erfaringer med 3Com andre ikke , og eg vil tru dette gjelder med Dlink også.

Mitt Dlink nettverk med totalt en 7 maskiner i inkl. min kompis sin maskin som er i nettverket via DWL2100ap på en avstand på 1,5km går ihvertfall som en kule og er meget stabilt..........

Så ikke ver redd for å velge Dlink, det er min mening........ :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...