Malvado Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) Det har ikke ungått meg i det siste at veldig mange her på forumet ønsker seg eller kommer til å kjøpe seg et Geforce 6800 Gt / Ati X800pro med tanke på at det slår ati / nvidia sine kort i 3dmarks etc. Flesteparten ønsker også å overklokke kortet grundig så at di oppnår Ultra / xt Hastighet. Her har dere noen ting dere bør ta i betraktning før dere kjøper : *Dere må absolutt ha en kjøleløsning som er i stand til å frakte all den varme lufta ut fra kabinettet, et Geforce 6800 trekker opp til 110W, pluss så på watten til din cpu som trekker (80-150w). Edit : Et ati x800pro har en teknologi (lowk) som gjør at det trekker mindre strøm og dermed utvikler mindre varme (watt), det trekker ca opp til 90w men du trenger fortsatt god luftgjennomstrømmning (noen som har noen bedre tall?). *Har du overklokket Cpu fra før av så kan du garantert få problemer med stabilitet, da du muligens ikke har nok strøm til å drive både et OC system og et OC skjermkort, blir da enten eller å overklokke cpu eller Gpu. *Tenker du i det hele tatt på å overklokke hele systemet så bør du ha en veldig heftig PSU, og selvsagt jo kraftigere jo mere støyer den som regel, En kvalitets 500W burde holde så lenge den har kraftige 12v+. Edit: Det finnes gode +400 Psu som bråker lite ved lav belastning, di fleste psu er temperaturstyrt og øker hastighet ved behov, derfor kan det faktisk være lurt å kjøpe litt over beregnet behov da du er garantert lite støy. Sjekk gjerne oppgitt db ved lav belastning og høy belastning da disse varier meget. Mist er selvsagt en god og stille alternativ, likeså er Northq 4001 som er meget bra. *Støymessig så kan det være lurt å skaffe seg vannkjøling, da slipper du å høre viftesusen av +5Kabinettvifter på maks, da holder det kanskje bare med 2*120mm på et godt varmeregister/radiator, fordelen med denne løsningen er at man kan dermed klokke skjermkortet enda lengre. Har du ikke plass i kabinettet så har corsair et meget bra hydrocool system til litt over 2000kr. Håper at denne posten kan eventuelt hjelpe dere til å gjøre klar systemene deres til noen veldige bra skjermkort, følte bare at det ble litt mye snakk rundt omkring oc uten at noen viste virkelig hva det innebærer. Man kommer ikke langt i oc hvis man ikke har et system som er klar for det. Edit : Utifra at mange ser ut til å misforstå posten og ta den som et frontalangrep mot nvidia (noe den ikke er) har jeg gjort noen små forandringer for at den skal fremstå som den nettop er, en liten tankevekker / sjekkliste før du kjøper deg drømmekortet ditt og far at du skal få en mest mulig smertefri opplevelse spesielt med tanke på di som ønsker å overklokke Endret 8. juni 2004 av Malvado Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Det har ikke ungått meg i det siste at veldig mange her på forumet ønsker seg eller kommer til å kjøpe seg et Geforce 6800 Gt med tanke på at det slår ati sine kort i 3dmarks etc. Flesteparten ønsker også å overklokke kortet grundig så at di oppnår Ultra Hastighet. Her har dere noen ting dere bør ta i betraktning før dere kjøper : *Dere må absolutt ha en kjøleløsning som er i stand til å frakte all den varme lufta ut fra kabinettet, et Geforce 6800 trekker opp til 110W, pluss så på watten til din cpu som trekker (80-150w). *Har du overklokket Cpu fra før av så kan du garantert få problemer med stabilitet, da du muligens ikke har nok strøm til å drive både et OC system og et OC skjermkort, blir da enten eller å overklokke cpu eller Gpu. *Tenker du i det hele tatt på å overklokke hele systemet så bør du ha en veldig heftig PSU, og selvsagt jo kraftigere jo mere støyer den som regel, En kvalitets 500W burde holde så lenge den har kraftige 12v+. *Støymessig så kan det være lurt å skaffe seg vannkjøling, da slipper du å høre viftesusen av +5Kabinettvifter på maks, da holder det kanskje bare med 2*120mm på et godt varmeregister/radiator, fordelen med denne løsningen er at man kan dermed klokke skjermkortet enda lengre. Har du ikke plass i kabinettet så har corsair et meget bra hydrocool system til litt over 2000kr. Håper at denne posten kan eventuelt hjelpe dere til å gjøre klar systemene deres til et veldig bra skjermkort, følte bare at det ble litt mye snakk rundt omkring oc uten at noen viste virkelig hva det innebærer. Man kommer ikke langt i oc hvis man ikke har et system som er klar for det. For det første så trur jeg ikke alle kjøper et Nvidia kort bare fordi det gir en litt større penislengde i 3dMark. De kjøper det fordi de er vant med det og som regel ikke har hatt noe problemer med dem. 1. De fleste i dag har slike kjøleløsninger. 2. De fleste i dag har en PSU på over 360w (480w/550w er også en smule normalt) 3. Det avhenger av PSU'n hvor mye den bråker på 550w f.eks, MIST 550w(microplex.no) er genial og stillegående + stabil, Les 2. 4. Jepp, men man trenger ikke egentlig vannkjøling, så lenge man kjøper stillegående vifter og har f.eks S-ATA kabler istedet for IDE, eller setter opp viftene nogenlunde logisk. Ellers greit Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Tror kanskje du overdriver litt.. Mange, bl.a Firing Squad testet den såkalte 6800 Ultra Extreme på en 350 watts psu og dette gikk som en drøm. Den anbefalte deg en 400 watts forsyning hvis du hadde state of the art utstyr som 3,4 Ghz EE cpu o.l. Når det gjelder GT kortet gikk dette helt fint på en 300 watts psu. Når det gjelder esktrem overklokking kan det sikkert være greit å ha en god kjøleløsning og litt heftigere psu, men tviler på at man trenger en 500 watts.. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) Som dere ser så har jeg forandret litt på topic så det kommer klarere frem hva jeg ønsker å få frem i denne posten. Temaet er rett og slett overklokking av Skjermkort pluss cpu. Hva er egentlig vitsen med å overklokke skjermkortet hvis flaskehalsen blir din amd 2500? Di fleste som kommer til å overklokke skjermkortet kommer garantert også til å overklokke cpu, uansett hastighet da det har vist seg at flaskehalsen i seg selv er cpu. Derfor har jeg valgt å komme med noen enkle tips så at dette skal gå lettere, da jeg ser at det er veldig mange som faktisk velger nvidia fordi di tror det skal gå ganske glatt å få klokket kortet ganske høyt. Selvsagt går det bra med en kvalitets 360W å kjøre normalt, men begynner du å overklokker skjermkortet pluss cpu og du trenger straks en større psu. Edit Lavizh : Hvis du ser på problemer med skjermkort og cpu så ser du fort at ganske mange av di er varmerelatert, det betyr at mange faktisk ikke har den riktige kjøleløsningen i kabinettet (2-3 kabinettvifter). Endret 8. juni 2004 av Malvado Lenke til kommentar
Tim Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Man trenger da langt fra noen 500W cpu for å overklokke det der. Se tester da! Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 VM i forsøk på å få "sticky"-tråd eller? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) Ok , her er en oversikt over hva vannlige kabinett kommer med av psu (bundle) og det er vanskelig å påstå kvaliteten på disse : http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10154 http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10155 http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10151 Scroll og se på hvor stor di er (300-360w). Ok så noen mente at det gikk fint med en liten power supply? Fra Firinsquad : the power requirements of GeForce FX 6800 Ultra Extreme are similar to GeForce 6800 Ultra. If you recall correctly, NVIDIA recommends a 480-watt power supply for the GeForce 6800 Ultra, but as we mentioned in our GeForce 6800 Ultra Performance Preview, this is largely to ensure that there’s enough power on the 12V rail for both the graphics card and processor. NVIDIA felt 480 watts was a good cutoff point for both generic and high-grade power supply units, but there are a number of high quality power supplies that provide adequate power on the 12V rail that are in the 350-430 watt range. Han testet dermed om det gikk bra på dette systemet : It’s an Epox KT333-based motherboard with an Athlon XP 2100+, 512MB DDR266 memory, SB Live!, Promise RAID controller card, and 3Com 10/100 NIC Legg merke til at systemet faktisk ikke krever så veldig mye, cpu trekker faktisk bare 64.3W til 73W (http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/24309.pdf), og dette er faktisk ikke et overklokket system i det hele tatt. Her har dere noen fakta om hvor mye en p4 3.4Ghz trekker : http://processorfinder.intel.com/scripts/d...ALL&CorSpd=6579 Med et p4 3,4Ghz system (100w) pluss et Geforce 6800 Gt (100w) så trekker du uklokket 200w fra psu .Tar kanskje litt i , men poenget er at hvis du klokker så trenger du en god Psu. Endret 8. juni 2004 av Malvado Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Gratulerer da! Du har klart å komme frem til at hvis man skal overklokke, så er det greit med en god strømforsyning. Velkommen etter, det har faktisk vært en kjent tanke ganske lenge. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 Gratulerer da! Du har klart å komme frem til at hvis man skal overklokke, så er det greit med en god strømforsyning. Velkommen etter, det har faktisk vært en kjent tanke ganske lenge. Ikke sant? Det er nettop dette jeg prøver å påpeke i sammenheng med Geforce 6800 og alle di som tror di greier å klokke kortet opp til ultra sammen med en amd 1,67Ghz til 2,4Ghz. Man trenger da langt fra noen 500W cpu for å overklokke det der. Se tester da! Kanskje du burde se tester selv? Du kan jo begynne med å se på hvilken psu som benyttes i di fleste tester rundt omkring... Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Overdrevet. Det å måtte ha god PSU for å kunne klokke hele systemet er jo en kjent sak. Lenke til kommentar
TonyMontana Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Gratulerer da! Du har klart å komme frem til at hvis man skal overklokke, så er det greit med en god strømforsyning. Velkommen etter, det har faktisk vært en kjent tanke ganske lenge. Snakk om å gå rundt grøten etter vann... Lenke til kommentar
lperik Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Poenget med denne posten var? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Snakk om å gå rundt grøten etter vann... øhm.. litt feil kanskje? For meg virker denne posten som ett desperat forsøk fra en ihuga ATi fanboy.. sorry.. men sånn ser jeg det.. Lenke til kommentar
joh-so Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Sponset av nVidia for å starte denne posten??? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Sponset av nVidia for å starte denne posten??? Heller motsatt... Lenke til kommentar
Traxco Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 tror ikke 6800 gt bruker så mye mere watt enn fx 5900 ultra gjør ! ca 70-90watt idle,men kommer sikkert opp på 110-120watt load. hvis man overklokker mye kansje 150-170 watt og en cpu bruker ca 120watt max oc,da er vi oppe på 270-300watt. min psu er på 360 watt,da har jeg ca 60-80 watt til resten av hardwaren(hk,2 pci kort,2 cd-rom og 2 disker) sier seg selv at dette blir lite til overs,men hvem kjører max oc hele tiden ? kansje ikke så mange. for meg blir det sikker bare noen ganger i 3d mark men er bare en typisk mandags oc,noen 3d mark så er jeg klar.kunne ikke tenke meg og overklokke til normalt bruk.. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Hovedproblemet med denne posten er at de som gidder å klokke både CPU og GPU har såpass mye peiling at de ikke trenger en guide.. Men likevel greit å ha en oversikt over f.eks hvor mange watt man trekker ved forskjellige spenninger, kanskje noe å tilføye guiden? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) Denne tråden ble startet med tanke på at di som ønsker å kjøpe seg et Geforce 6800 og som skal overklokke kan klargjøre systemet for det, men det ser ut som folk blir hissige eller irritert når man prøver å påpeke fakta. Selvsagt går det fint å kjøre Gefore 6800 uklokket, men det er heller ikke poenget med denne tråden, poenget er hvordan man skal få til klokking med minst mulig problemer og derfor har jeg lagt inn en liten guideline. Det er synd å høre at folk trekker straks ATI/NVIDIA Fan boy ettiketten ut når di får høre noe di ikke liker eller noe som går imot dem. Hadde jeg vært en fanboy så burde jeg kanskje kommet med usakelige kommentarer som for eksempel ati er best etc.... Edit: Med tanke på hvor mye kortet trekker i watt så kan man drøyt regne ut ifra hvor mye man har overklokket, for eksempel en amd som trekker 70 watt med en oc på 30% vil omtrent trekke 91W på samme spenning. Her er uansett et verktøy for å beregne antall watt en cpu trekker http://www.overclocking.dk/download.asp?mode=show&id=324 Endret 8. juni 2004 av Malvado Lenke til kommentar
HEE Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 han har jo litt rett da.. og fordi de som ikke viste at man trengte god psu for og overklokke har de lært noe da. eller ? men en smule overdrevet ? Lenke til kommentar
crownjewel Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) Give the boy some slækk- Han prøver jo bare å påpeke det faktum at god psu er vesentlig for overklokking, ikke alle har like go peiling, så gi gi ut litt varselssignaler så de pugger litt mer før de kaster alle konfpenga inn i utstyr som kan være feil/mangelfult/dyrt. Fra mitt syn var det var et ærlig forsøk på å opplyse de uopplyste, ikke provosere de opplyste som tydeligvis er redde for å få sine kunnskaper misforstått. Endret 8. juni 2004 av crownjewel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå