Gå til innhold

Hva trengs for å "lage" et LCD display?


Anbefalte innlegg

hm... Trenger du å lodde lcd'ene på crystallfonts.com ?? Eller er det noen man ikke trenger å lodde? Gi meg en link isåfall :thumbup:

Nei, jeg er rimelig sikker disse er ferdig-loddet og ready to go. Du må selvfølgelig kjøpe kabler til strøm og data, men ellers så skal alt være inkludert. Det er ikke inkludert pga. det er mange mulige måter å koble data-input på, så du får selv bestemme slik.

 

Ta selvfølgelig en mail til crystalfontz for å bekrefte dette før du bestiller. Ikke ta mitt ord for god fisk helt uten videre ;)

 

Er du den typen som vil ha en tøff mod som dette, men uten alt slitet, så ta en titt her:

http://www.crystalfontz.com/products/select_kit.html

Rabatter ved bestilling av 10 eller flere, så kanskje noen vil lage en kjøpegruppe? =P

 

her kan du bygge din egen pakke, inkludert frontpanel (i aluminium om du vil) og kabler, og alt annet du trenger. Du får det aller billigste ned i 400Kr, som er ok med tanke på at du får ferdiglaget frontpanel som passer perfekt.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte på en linje med tekst da. Hadde vært pimp uansett.

Veldig sant ^_^ Lite du kan få på en enkelt linjen, men pimpfaktoren hadde vært oi så stor hehe :D

 

Største problemet er vel egentlig å få laget en fin samlekabel, og at du egentlig ikke får mye på en stakkars linje.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Eksempelet ditt linger veldig på et fra www.hammar.no

Tja, det er jo LCD moduler da. Hadde heller blitt mer overrasket om de ikke lignet i det heletatt =P Det er selve modulen + et kontrollerkort, så forskjellige produsenters varer vil ligne noenlunde på hverandre.

 

Jeg ville personlig ikke bestillt fra hammer fordi jeg har hørt at de LCD'ene de selger er litt "blasse" farger. Dessuten er det jo betydelig billigere hos crystalfontz, som er kjennte merkevarer. Jeg ville heller "safet" på en merkevare som atpåtil er billigere, but thats just me :p

 

Hammar - 4x20 character LCD ferdigmontert - 529Kr (med backlight

)

Crystalfontz - 4x20 character LCD ferdigmontert - ca 306-440Kr (litt avhengig av farger osv.) inkl. backlight avhengig av modellen du velger.(rettet)

 

Frakten er gjerne littegrann dyrere for en utenlandspakke, men så har du utrolig mye større utvalg osv. som mer en veier opp for det IMO. Crystalfontz sine LCD moduler finner du massevis av positive reviews om på nettet, men hammar's moduler finnes du sansynligvis ikke reviews på (ikke nødvendigvis pga. de er så dårlige, men fordi de er helt ukjennt utenfor norge ihvertfall).

 

Sjekk også kit-bygger siden som jeg lnket til tidligere. Flott for moddere som ønsker gode mods uten å sage og herje i maskinen sin ;)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Tenkte på en linje med tekst da.  Hadde vært pimp uansett.

Veldig sant ^_^ Lite du kan få på en enkelt linjen, men pimpfaktoren hadde vært oi så stor hehe :D

 

Største problemet er vel egentlig å få laget en fin samlekabel, og at du egentlig ikke får mye på en stakkars linje.

 

-Stigma

kunne laga en loop, så den viste cpu hastighet- winamp tittel - ram - noe annet dritt, og så begynner loopen på nytt.

Lenke til kommentar
kunne laga en loop, så den viste cpu hastighet- winamp tittel - ram - noe annet dritt, og så begynner loopen på nytt.

Ja, det hadde sikkert fungert fint. Mener de fleste programmene støtter det. Kune vært litt distraherende også kanskje i lengden. Øyet reagerer veldig lett på bevegelse/forandring. Det merker du sikkert på sider med blinkende rekalmer osv. Det er vanskelig å fokusere på hva som faktisk står på siden.

 

Kanksje det hadde vært en mykere overgang om bokstavene trillet over skjermen. Var det det du mente kanskje?

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Hammar - 4x20 character LCD ferdigmontert - 529Kr

Crystalfontz - 4x20 character LCD ferdigmontert - ca 170Kr (litt avhengig av farger osv.)

Hvem av de fra Crystalfontz diplayene som har kontrollekort, ledninger osv så du slipper å lodde kommer på 170kr :dontgetit:

 

Fordi jeg fant ingen. Det må i tilfelle være 16*2

 

EDIT: Fant ett 20*4 til 31,4$ men den var nok uten kontrollerkort tror jeg du

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar
Men på de LCD diplayene står det en liten logo på siden, må den være der eller er den bare der på bildet. er det grafiske?

Det står på coverene (ikke selve modulen) om du velger en slik ferdig-kit ting. vet ikke om det er klistremerke eller malt på, men uansett er spraye over det selv, evt. pusse det litt om du valgte aluminium. Skulle ikke tatt meg lenge å gjøre.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Unskyld Thomas, jeg har vært litt vel rask i vendingen =) De prisene jeg nevnte er tydeligvis uten inferface for data inkludert. (kontroller står inkludert, men det er tydeligvis ikke noe ferdiglaget mulighet for input)

 

Du må nok se etter i serial eller USB katergorien om du skal ha noe som ikke krever at du lodder sammen noe selv. Prisen på disse ligger litt nermere hammer sine priser, men fremdeles en del billigere. Vær obs på at jeg ikke sa noe om at kabler var inkludert, men det er heller ikke inkludert i hammars pris så langt jeg kan se.

 

EDIT: Har rettet de feile referansene til priser som ble oppgitt av med tidligere i tråden, slik at senere lesere ikek skal bli feilinformert. Gi meg beskjed via PM om jeg har oversett noe.

 

Beklager feilen =)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Men på de LCD diplayene står det en liten logo på siden, må den være der eller er den bare der på bildet. er det grafiske?

De er ikke grafiske. De har en viss mulighet for grafikk, men som du ser så er det bygge opp av 4 linjer, og ikke bare pixler. Du kan ikke dekke hele skjermen i svart for eksempel, da hadde du sett 3 blanke linjen som gikk over skjermen.

 

Så du har nok litt begrensning der, men ellers ganske stor frihet for grafikk. Om du har helt pr. pixel kontroll vet jeg ikke, men jeg vet du kan ivertfall lage ting som winamp spectrum analyzer visualiseringer, grafiske prosentmålere osv.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

http://www.crystalfontz.com/products/select_kit.html

 

4x20 modul, blå med "hvit" skrift (med backlight) fra Crystalfontz

Fra 570Kr til 690Kr avhenging av hva du foretrekker av deksel og måte å koble til.

Det er inkl. kabler, deksel, og alt du trenger, ferdigmontert.

 

4x20 modul, blå med "hvit" skrift (med backlight) fra Hammar

529Kr uten deksel og uten kabler, men ferdigmontert. jeg kan ikke si hva du trenger her i og med at hammer ikke opplyser om interface detaljene. Sansynligvis snakk om enten serielkabel+powerkabel til backlight, eller en USB kabel (intern eller ekstern).

 

Som alltid er ikke mitt ord noen garanti for at dette er riktig. Du får undersøke med selskapene selv at det du tror stemmer. Jeg har bare svart så godt min forståelse av disse tingene rekker, og kan lett ha tatt feil på ett eller flere områder.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
kunne laga en loop, så den viste cpu hastighet- winamp tittel - ram - noe annet dritt, og så begynner loopen på nytt.

Ja, det hadde sikkert fungert fint. Mener de fleste programmene støtter det. Kune vært litt distraherende også kanskje i lengden. Øyet reagerer veldig lett på bevegelse/forandring. Det merker du sikkert på sider med blinkende rekalmer osv. Det er vanskelig å fokusere på hva som faktisk står på siden.

 

Kanksje det hadde vært en mykere overgang om bokstavene trillet over skjermen. Var det det du mente kanskje?

 

-Stigma

Var det jeg mente ja.. Vurderer nesten å kjøpe meg ett sånn display, men da trenger jeg en liste over alle tingene jeg trenger... alt må kunne kjøpes på hammar.no

 

Noen bra programmer for å styre lcd display til linux?

 

edit: de hadde ikke så små display på hammar :thumbdown:

 

Jaja, får kjøpe ett stort da... Og montere i en boks eller i pckassa, men jeg trenger fortsatt ett styringsprogram for linux :)

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Styringsprogram til LCDæen kan variere på hvilken LCD modul du bruker. Det er igjen en av grunnene til at crystalfontz er mye valgt, de har gode programmer for dem. Om de støtter linux aner jeg ikke...

 

bare å spørre hammar det., hvilke programmer som støtter displayet de selger. De kan nesten ikke selge en vare som ikke har fungerende software for å støre det, kan de? =) Spøør om det funger på linux i samme slengen da.

 

Ellers så er det ikke noe problem å kjøpe alt på hammer om du er villig til å betale litt mer en du må fra utlandet. Kjøp den ferdigmonterte modulen, så fiinner du ut om de støtter seriel eller USB eller begge typer tilbokbling. Så kjøper du kabler til det. Det er ikke noe vanskelig i hva du trenger av kabler, men om du tviler så kan sikkert hammerfolka hjelpe deg med det også om du spør pent.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Må være enig når det gjelder utvalget er større på den der sia du la ut Stigma.

Det var sinnsykt bedre utvalg også, men er det slik at pakken kommer og den blir vel ikke tollet eller den kan vel ikke bli tollet??

 

Synes hvitt bakgrunns lys og svart skrift er tøffere enn blått bakgrunns lys og hvit skrift..

 

Og hva er prisen oppgitt i ? Dollar eller?

 

Og Stigma, du la ut en link der man kunne lage en pakke for altman trengte til en sånn LCD pakke display. Jeg la merke til forskjellige kabel pakker, ene var det flere enn i de andre. Sikker på at det er alt man trenger for den oppgaven? eller trenger man noe mer?

 

takker på forhånd

 

nadezico

Lenke til kommentar
Må være enig når det gjelder utvalget er større på den der sia du la ut Stigma.

Det var sinnsykt bedre utvalg også, men er det slik at pakken kommer og den blir vel ikke tollet eller den kan vel ikke bli tollet??

 

Synes hvitt bakgrunns lys og svart skrift er tøffere enn blått bakgrunns lys og hvit skrift..

 

Og hva er prisen oppgitt i ? Dollar eller?

 

Og Stigma, du la ut en link der man kunne lage en pakke for altman trengte til en sånn LCD pakke display. Jeg la merke til forskjellige kabel pakker, ene var det flere enn i de andre. Sikker på at det er alt man trenger for den oppgaven? eller trenger man noe mer?

 

takker på forhånd

 

nadezico

Om pakken kommer på over 200Kr må den fortolles. Du betaler vel da en flatt gebyr på 70Kr + 24% momsverdi på den/de varene du kjøpte. Du kan imidlertidig trekke fra amerikansk moms (som jeg ikke vet hvor mange % er) før du legger til norsk moms. Du bør informere de du kjøper av om dette på forhånd for å unngå feil.

 

Ellers, for å unngå toll kan du sende delen i flere pakker på under 200 hver. En annen løsning er å få en venn i statene til å bestille delene for deg, og så sende dem til deg gjennom posten, merket "gave". Da er det nemmlig tollfritt opp mot 1000Kr.

 

Jeg anntar at prisene på siden er i dollars.

 

Når det gjelder den "bygge-siden" så inneholder den alt du trenger (så langt jeg kan se, jeg kan selvfølgleig ikke garantere noe, siden det ikke er jeg som selger dette ;) ). Grunnen til at du kan få flere eller færre ledninger avhenging av hva du velger er fordi USB-løsningene vil gi deg støm OG data gjennom samme ledning. Velger du derimot seriel tilkobling må du en strømkabel i tillegg.

 

Hvilken tilboklingsløsning er jo også relevant på hvor elegant løsningen bli. Det beste, intern USB kontakt, går rett fra modulen inn på hovedkortet. Den "værste", men også billigste løsningen derimot må kobles inn bak på maskinen i en seriel port, og i tilleg må du ordne med strømledninger inni maskinen fra PSU'en. Altså mer ledningkluss.

 

Det bli opp til deg om det er verdt et par ekstra dollars å ha det ryddig og pent i maskinen liksom...

Lenke til kommentar

Oi salthe, det kom på 99.25 (Dollar regner jeg med, så bler det toll også)...

 

Prisen var litt høy, men displayet var tøffere enn de på hammer.no(Regner med at kabler og slikt ikke følger med på hammer.no sine pakker, eller?), så hvis jeg skal kjøpe noe, så vet jeg ikke lenger..

 

Selger de ikke LCD display noen andre plasser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...