Ildflue Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Sinnsykt kult, jeg bestiller et nå jeg Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 om jeg kjøper det til 398 kr på hammar.noer det bare og lodde og sette dette sammen så kan man lese av temp o andre saker?? Går du på oschoot.no finner du mal til hele greia ,både lodding og programvaren . Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Trenger jeg et bygge-sett eller holder det med bare LCD skjermen og en del lodding ? Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Trenger kun display til 250kr eller 300kr hos hammar.no, 2 potmeter er a 9,- stk er også kjekkt å ha. + Kabel, Loddetinn, loddebolt = Goo Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 er det lett å lodde feil, jeg har litt lodde skills, men ikke altfor mye Lenke til kommentar
S_A_Phoenix Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 hammer har dårlige lcd displayer. Skal du ha det morro med et display så bruk litt ekstra penger. Å det er forresten bare et prog som gjelder når man skal styre skjermen å det er LCD studio. Kikk på linken i profilen. Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) OK, da er det bestemt jeg skal ha et fra ELFA i oslo. Hvem av dem bør jeg ha, syntes det er så mange. Hva er best av Blått eller orange bakgrunnslys. Skal være 20*4 display. også lurer jeg på hvor stort det er. Er det plass i en 5,25 slot eller må jeg bruke for å fikse det? EDIT: leif Endret 17. juni 2004 av thomas_c24 Lenke til kommentar
Magsf Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Noen som har prøvd den lcd'en til 529.- kr ? Åssen får man den inn i pcen da? Ved cd-rom slotza ? Lenke til kommentar
pexxi Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 de er ubersmude for loddeg33kZ... Lenke til kommentar
pexxi Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 hmm... noen som har prøvd dette lcd ?? Det til 529 på www.hammar.no , er det no tess?? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) Jeg tok denne litt lengre enn de fleste pga. diverse grunner. Jeg syntes matrise-basert LCD var litt lite fleksibelt. Fint å kunne skrive bokstaver og tall for PC temperaturer, winamp feedback osv. men det er ganske begrenset. Så jeg vurderte da grafisk LCD. Der er du mer åpen diverse muligheter, siden det essensielt er en 2-farges skjerm med store piksler og liten oppløsning. Til slutt valgte jeg likevel å spandere på meg en mini-LCD skjerm Ikke video-basert, men faktisk VGA, og widescreen ikke minst ^_^ I forskjell til video-baserte skjermer betyr VGA at grafikk en klar of tydelig til å lese skrift osv. En video LCD vil gi samme effekt som TV-ut på en TV. Da sliter du med å lese skrift, og er altså ubrukelig til alt utenom å se video på (da ser det bra ut, som med en TV). Modulen kjører en oppløsning på 800x480 pixler. Den merkelige oppløsningen er pga. widescreen som sagt. Anyway, jeg valgte en 7" widescreen model. Denne kommer ikke til å bli integrert inn i kabinettet, den kommer til å ha en liten "stand" som jeg kan snu den rundt på for å ha en god synsvinkel. Jeg valgte å ikke integrere den i kabinettet av 2 hovedårsaker: - Jeg ville ha en såpass stor skjerm at den ikke ville fått skikkelig plass i kabinettet. - Det er egentlig grusomt upraktisk å måtte lene seg inn forran maskin-fronten for å kunne lese hva som står på LCD'en (LCD har relativt liten synsvinkel). littegrann mindre wow-faktor, men mye mer praktisk, og jeg tenker å faktisk bruke denne skjermen til mye merkelig. Den er ikke bare der for skryterettigheter og winamp-output. Essensielt sett vil jeg rett og slett kjøre en dual-screen oppsett med den ekstra LCD'en som en liten skjerm #2. Det gir meg også tilnærmet ubegrensede muligheter, siden jeg kan konfigurere det som vil vise på skjermen 100% Jeg planlegger å bruke "serious samurize" ekstensivt for dette (og ikke bare for den sekundære skjermen selvfølgelig =) For dem som ikke kjenner samurize www.samurize.com tillater deg så-og-si full kontroll over utseende på desktoppen din. Du kan mer eller mindre bygge ditt eget OS interface fra scratch, uten (nødvendigvis) å kunne så sinsykt mye teknisk. Kort og godt et av de mest genialle programmene noengang laget, med tanke på casemodding, overklokking osv. Idèen er selvfølgelig at den sekundære LCD'en skal ha stats fra en myriade av temperatur og turteller sensorer (vann-turtal forresten, ikke vifter. Project freeflow blir vifteløs ). Men skjermen har også mange praktiske muligheter, som for eksempel å tillate meg å bytte kanaler i ventrillo/teamspeak mens jeg spiller, uten alt-tabbing osv. Eller jeg kan surfe opp noe informasjon fra en rollespill side mens jeg fremdeles sitter inni spillet. Styre MP3'er gjennom winamp for bakgrunnsmusikk osv osv. Men hvordan styrer du musepekeren på den andre desktoppen spør du? Glemte jeg å nevne at skjermen har høydefinisjons touchscreen funksjonaitet? Nok hardware skryt nå... har skjermen om noen dagers tid, så jeg skal gi en skikkelig writeup når jeg faktisk har den i min hule hånd. For dem som lurer, så klarte jeg å luske til meg modulen en god del billigere en hva som er vanlig gjennom en venn av meg i statene. Skjermen koster vanligvis rundt 300$ eller 2000Kr med andre ord. Ikke helt utenfor rekkevidde for de mest ekstreme casemodderene med andre ord. Non-touchscreen versjoner på samme kvalitet ligger rundt 70-80$ billigere. Project Freeflow - Transcendence^2, comming soon to a worklog near you! -Stigma Endret 18. juni 2004 av Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Oi... den ble kanskje litt lang. Det var ikke meningen å kapre tråden din Zepticon Om du har spørsmål anngående diverse typer LCD så er det godt mulig jeg kan svare. jeg researchet dette en god del før jeg kjøpte min skjerm nemmelig. Bare hyggelig om jeg kan hjelpe noen adnre med å ta sitt valg. -Stigma Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Ja, jeg lurer på om noen av de displayene fra Elfa er noe bra, jeg tenker på 20*4. post varenummer/link Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) For character-type LCD displays så anbefaler jeg crystalfontz ( www.crustalfontz.com ). De er blitt rost av mange modding-sider for sine kvalitets-moduler til en rimelig pris. Om du kjøper fra dem er det også en mye større sjanse at du kan følge en online guide, siden disse er de desidert mest brukte modulene av casemoddere verden over. Hvorfor ikke kjøpe fra elfa i stedet? Elfa er dyrere, har mye dårligere utvalg, og har ikke moduler med tøffe fargekombinasjoner. Med elfa moduler må du nok nøye deg med svart på gult eller noe mer "standard". Crystalfonts får du i blått, rødt, grønnt osv. Sjekk produktsidene. Rent kvalitetsmessig er nok elfa modulene sansynligvis også gode, ettersom de fleste LCD moduler er bygget opp rimelig likt. Hovedproblemet er at du ikke har mye utvalg, og elfa modulene var ikke bygget for å se tøff ut. Crystalfontz er rimelig billig også. Ca 300-450 for ferdigmonterte inkl. kontrollerkort litt avhenging av farge osv. (4x20 altså) Kjøp en modul MED backlight! Det er verdt de få ekstra kronene som dette koster på crystalfontz since moduler. De fleste havner fremdeles under 200kr. Modulene uten backlight bruker bare en reflektiv bakplate, og da må du altså ha normal lys i rommet for å lese hva som står. Ikke noe kult om du skal ha skryterettigheter på LAN, og heller ikke noe spesielt praktisk i mange tilfeller. Det koster så lite ekstra at det er dumt å ikke ha det med på modulen. Eksempel på modul jeg hadde kjøpt om jeg skulle lage en character-LCD mod: CFAH2004A-TMI-JP Selvfølgelig bør du se litt rundt selv. Spesielt fargevalget er jo noe veldig individuelt, og bør matche resten av modden din. Selv liker jeg den rolige dype blåfargen, som jeg personlig forbinder med klassiske stilfulle modd'er (av en eller annen grunn, dessuten er det yndligsfargen min da ^_^ ) modulene støttest av de fleste programmer som er laget for å styre LCD character moduler, nettop fordi disse er mest brukt av de som lager programmene - mod'erene. Ellers vær obs på at du trenger 2 "CD-plasser" i fronten for et 40x4 display. Om du klarer å lage en fin innbygning, så er dette en veldig rimelig mod som også kan være svært funksjonabel IMO. Noe annet jeg kan hjelpe med? Endret 18. juni 2004 av Stigma Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Hadde det ikke vært litt tøffere å montert lcd skjerm i tastaturet? Ivertfall på keytronic tastaturene, er det god plass til en lcdskjerm. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) Hadde det ikke vært litt tøffere å montert lcd skjerm i tastaturet? Ivertfall på keytronic tastaturene, er det god plass til en lcdskjerm. Jeg tror du undervurderer størrelsen på disse LCD modulene. en 4x20 får ihvertfall ikke plass på et tastatur. No way, no how! En 4x20 tar opp omtrent 3/4 av den vertikale plassen fra 2 CD-rom brønner bare i høyden. Da kan du lettere se for deg hvilken størrelse det egentlig er snakk om. Her er dimensjoner og tegning av en 4x20 enhet: http://www.crystalfontz.com/products/2004a..._TMI-JP_mm.html Skal være sinsykt stor tastatur skal du få plass til det... En 2x20 eller 2x16 kan være du kunne sneket inn på et stort tastatur et sted. Kortene til disse er nesten like små som modulen selv. Men da begrenser du deg jo til halvparten så mye datafremvisning =/ 2x20 kan være litt smått for mange, men det spørs jo hva du skal ha det til sepsifik selvfølgelig. En 2x20 er så liten at du akkurat kan skvise den inn på en enkelt CD-rom brønncover om du er litt god. Du har også et problem med strømtilførsel og datakabel. Du måtte nesten laget en egen kabel for tastaturet som inneholdt alle ledningene, ellers hadde sett utrolig stygt og rotete ut med masse forskjellige ledninger som kommer fra tastaturet ditt. -Stigma Endret 18. juni 2004 av Stigma Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Tenkte på en linje med tekst da. Hadde vært pimp uansett. Lenke til kommentar
pexxi Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 hm... Trenger du å lodde lcd'ene på crystallfonts.com ?? Eller er det noen man ikke trenger å lodde? Gi meg en link isåfall Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Ja, jeg lurer på om noen av de displayene fra Elfa er noe bra, jeg tenker på 20*4. post varenummer/link Det er forresten verdt å nevne at grafiske LCD (LCD moduler som viser ting ved hjelp av piksel, og ikke tegn) ikke koster så veldig mye mer enn de store character LCD modulene. Disse gir en del mer frihet, siden du fritt kan manipulere pixlene. Du kan for eksempel tegne din egen logo der, eller lage en grafisk fremstilling av frekvens-volumene fra winamp (slik som stereo-anlegg har, jeg husker ikke hva det faktisk heter). Du står ihvertfall mye friere med tanke på muligheter. De rimelige modulene har en oppløsning på 128x64 pixler, mens de større modulene har opp til 320x240, altså faktisk halv VGA-oppløsning. Disse er ganske stor, så du må nk begrense deg til de litt biligere uansett om du skal ha plass til den i maskinen. Verdt å nevne ihvertfall. Produktene finnes oversikt av på crystalfontz siden. -Stigma Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 For character-type LCD displays så anbefaler jeg crystalfontz ( www.crustalfontz.com ). De er blitt rost av mange modding-sider for sine kvalitets-moduler til en rimelig pris. Om du kjøper fra dem er det også en mye større sjanse at du kan følge en online guide, siden disse er de desidert mest brukte modulene av casemoddere verden over. Hvorfor ikke kjøpe fra elfa i stedet? Elfa er dyrere, har mye dårligere utvalg, og har ikke moduler med tøffe fargekombinasjoner. Med elfa moduler må du nok nøye deg med svart på gult eller noe mer "standard". Crystalfonts får du i blått, rødt, grønnt osv. Sjekk produktsidene. Rent kvalitetsmessig er nok elfa modulene sansynligvis også gode, ettersom de fleste LCD moduler er bygget opp rimelig likt. Hovedproblemet er at du ikke har mye utvalg, og elfa modulene var ikke bygget for å se tøff ut. Crystalfontz er rimelig billig også. De aller fleste modulene (alle bortsett fra de aller dyreste 4x20'ene) går under 200 kr så da slipper du til-og-med moms og tollgebyr. Vanvittig billig egentlig... Kjøp en modul MED backlight! Det er verdt de få ekstra kronene som dette koster på crystalfontz since moduler. De fleste havner fremdeles under 200kr. Modulene uten backlight bruker bare en reflektiv bakplate, og da må du altså ha normal lys i rommet for å lese hva som står. Ikke noe kult om du skal ha skryterettigheter på LAN, og heller ikke noe spesielt praktisk i mange tilfeller. Det koster så lite ekstra at det er dumt å ikke ha det med på modulen. Eksempel på modul jeg hadde kjøpt om jeg skulle lage en character-LCD mod: CFAH2004A-TMI-JP Selvfølgelig bør du se litt rundt selv. Spesielt fargevalget er jo noe veldig individuelt, og bør matche resten av modden din. Selv liker jeg den rolige dype blåfargen, som jeg personlig forbinder med klassiske stilfulle modd'er (av en eller annen grunn, dessuten er det yndligsfargen min da ^_^ ) modulene støttest av de fleste programmer som er laget for å styre LCD character moduler, nettop fordi disse er mest brukt av de som lager programmene - mod'erene. Ellers vær obs på at du trenger 2 "CD-plasser" i fronten for et 40x4 display. Om du klarer å lage en fin innbygning, så er dette en veldig rimelig mod som også kan være svært funksjonabel IMO. Noe annet jeg kan hjelpe med? Eksempelet ditt linger veldig på et fra www.hammar.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå