Gå til innhold

Får ikke installert WIndows XP

Anbefalte innlegg

Prøver å installere WIndows XP på en kamerats maskin, men det fungerer ikke...

Det som skjer er at jeg starter opp maskinen med XP CD'en i, den booter fra CD'en og begynner installasjonen av XP på en NTFS formatert disk. Deretter, etter å ha installert installasjonensfilene til XP; så rebooter den som vanlig, men etter rebooten, så er det som om ingenting har skjedd. Den booter fra CD rom'enn igjen, og jeg opplever det samme som jeg gjorde i begynnelsen, den spør nok en gang om hviklen disk jeg vil installere XP på... Jeg kommer ingen vei! Noen som har peiling på hva problemet kan være? Kan det være boot sekvensen? Mener den er CD ROM, C, A.... Burde det kanskje være C, CD ROM, A? Dete r jo ingensystemfiler på C, så kan ikke skjønne at det vil hjelpe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at du har bootsekvensen riktig. Som oftest så vil jo Bios spørre om du vil boote fra CD, og når du da ikke rører tastaturet på reboot så booter den fra disk. Ser du et slikt spørsmål?

Det kan jo være noe galt med partisjonen som gjør at den ikke booter (f.eks ikke aktiv), så det kan kanskje være en ide å fjerne alle gamle partisjoner og opprette nye.

Lenke til kommentar

Når du booter fra Windows XP installasjons CDn skal du ha valget om du vil boote fra HD eller CD. Når du har kommet forbi første steg av installasjonen skal du boote fra HD (selvsagt :-)). Om du ikke får opp valget kan du bare ta ut cdn etter at du har passert første delen/reboot.

Du kan jo også la Windows reformatere disken til NTFS under installasjonen

Edit:

Så innlegget til hårek nå. Du kan sjekke oppsettet til diskene med fdisk. Der kan du også se hvilken disk/patisjon som er aktiv (eller ikke). Du skal aktivere den du vil installere OS på. Du slipper å slette patisjonene av den grunn, bare aktivere rett partisjon om nødvendig (noe som kan løse problemet ditt, om det er her det ligger).

Endret av am3k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...