Gå til innhold

Prissjokk for å ringe hjem!!! (Roaming)


Anbefalte innlegg

I artikler på nett i dag, (Aftenposten / Nettavisen) skrives det om de nye prismodellene for utenl.samtaler fra Netcom og Telenor. For det første er disse merkelig like. (Les prissamarbeid)

En annen ting er at det nå blir innført en lik pris uansett og Europa blir delt inn i soner.

Resultatet er at det blir opp til 90% dyrere å ringe hjem fra eks...Spania, Frankrike, Hellas, Kypros. Dvs de landene Nordmenn reiser mest til!!!

Og kanskje "litt" billigere da, fra de land vi reiser minst......

 

Ser at mange operatører, Chess for eks, sier man bruker Telenors priser om man har Telenordekning i utlandet og Netcoms om man har Netcomdekning.....så da vil vel dette gjelde disse og???

 

Noen som har hørt / lest / undersøkt mer om dette...

 

Utenlandspriser har vært vanskelige før, og flott at noe gjøres, men i følge artiklene er det generelt en kraftig prisoppgang som kommer, men det er vel likt Telen / netcom...........

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reiser selv til Spania i slutten av måneden og stemmer det at Chess (som jeg har) også automatisk følger Telenorforhøyelsen blir prisforhøyelsen for meg:

 

Billigste operatør/pris nå : 4.96 pr min. (Amena)

Ny pris : 8.00 pr min.

 

Altså en forskjell på 61%.....sukk.

 

Det verste er at både Telenor og Netc. forsvarer det....i en artikkel nettopp publisert på Nettavisen.

Eksempelvis bruker de der Malta som eksempel på prisnedgang....

(Mon tro hvor mange fler Nordmenn som besøker Spania, Hellas...etc om sommeren)

 

Men....enklere er det jo.....sukk igjen.

Lenke til kommentar

Siden jeg startet denne tråden, og kan mene at Chess har litt å få gjort med kundeservice/intrnettsider m m.....mener jeg også at:

 

Chess skal ha all ære av å ha vært den som har drevet frem de mye bedre prisene vi etter hvert har fått i Norge. Uten selskaper som Chess...og til dels noen andre, hadde Netcom og Telenor fortsatt sittet alene på sin høye hest og satt de priser de ville. Uten at folk hadde hatt valget.....

 

Kan ikke være annet enn uvitenhet/giddesløshet at privatfolk fremdeles betaler Deres (Telenor/Netcoms) priser.

 

Så oppsummert....ALL HONNØR TIL CHESS FOR DET.

Lenke til kommentar

No var det vist "utvalgte" eksempler som blei presentert, men eg synes det med enkel priser har gått litt for langt og eg synes prisane i utlandet har blitt mykje dyrare.

Men no er det ikkje operatørene som sitter igjen med den største kakebiten, legg merke til at utanlandssamtalane er momsfrie, mestepraten av prisen går til den operatøren som du bruker i utalndet, så der har du den grådige ulven.

 

Eg synes dei kunne ha beholdt den gamle prisplanen, så kunne dei prisbeviste velge rett operatør mens dei andre kunne betale i dyre dommer for det.

 

 

Og når det gjeld dei andre operatørane er det vel ingen som har eigne roaming avtaler (kanskje tele2) og dermed bruker anten telenor eller netcom sine avtaler.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Sier bare en ting jeg... Har vi noen gang likt store operatører som Telenor og Netcom?? (NEI!) Griske jævler som har altfor mange ansatte...

Altfor mange ansatte??? Greit nok at du synes det, men tror du ikke de største operatørene faktisk må ha konsulenter som svarer på mail/tlf fra kundene? Uten det antalle ansatte, ville ventetiden vært på minimum en time.

 

Og når det gjelder NetCOms nye priser i utlandet, les denne reaksjonen fra NetCom:

"Korreksjoner til Aftenpostens prisartikkel

 

Gårsdagens artikkel i Aftenposten gir inntrykk av at mobilprisene i Europa går rett til værs. Det stemmer at det har blitt noe dyrere fra enkelte land, men ikke i nærheten av hva Aftenposten har regnet ut.

 

Artikkelen sier heller ikke noe om at det har blitt vesentlig billigere fra flere land. Det gjelder for eksempel i EM-landet Portugal, Storbritannia og Nederland.

 

Enklere

Aftenposten bruker heller ikke mye spalteplass på at de nye prisene blir mye enklere for kundene. Mange kunder synes det er viktig med forutsigbarhet når det gjelder utenlandspriser, slik at de ikke får en overraskelse på fakturaen når de kommer hjem. Men selve prisene er selvsagt også viktige. Derfor er det viktig å understreke at NetCom ikke har økt prisene totalt sett, men at dette er et nullspill.

 

Mangelfullt regnestykke

Prisoversikten Aftenposten bringer sammenligner konsekvent de laveste gamle prisene med de nye prisene, noe de også skriver i artikkelen. Det betyr at de har sett på prisene hos den billigste operatøren på kveldstid/helger. Det betyr at de forutsetter at kunder på reise i Europa ikke ringer på dagtid. Det stemmer ikke.

 

Dessuten har Aftenposten i sitt regnestykke utelatt viktige prisfaktorer som intervalltaksering og oppstartsavgift. NetComs kunder blir taksert per sekund, uansett om flere utenlandske operatører har tellerskritt som varer i 15, 30 eller 60 sekunder. Det betyr at NetCom tar tapet hos de operatørene hvor det er tilfelle.

 

Aftenposten tar heller ikke hensyn til oppstartsavgiften når de kalkulerer sine priser. Hos flere operatører er disse svært høye. Spanske Amena tar for eksempel kroner 3,84 i oppstart. Med de nye prisene koster det 59 øre uansett hvilket land eller operatør man benytter i Europa. En slik utelatelse i regnestykket betyr at den prosentvise økningen Aftenposten viser til, skyter i været.

 

Artikkelen tar utgangspunkt i TALK/Easy Talk, selv om NetCom differensierer prisene på de ulike abonnementene.

 

Dette betyr i sum at svaret på Aftenpostens regnestykke avviker fra virkeligheten og gir en langt høyere prisoppgang ide landene som Aftenposten benytter i prissammenligningen. De skriver for eksempel at prisoppgangen i Spania blir på 49 prosent. "Riktig svar", forutsatt det samme ringemønsteret som i dag, vil være en prisoppgang på noen prosent. Men det er verdt å bite seg merke i at da vi innførte lik pris i Norge endret mange NetCom-kunder sitt ringemønster. Antall samtaler på dagtid økte vesentlig. Dersom denne trenden også blir gjeldene for NetCom-kunder i utlandet, vil de oppleve en prisreduksjon sammenlignet med de gamle prisene.

 

Gjennomsnittspriser

Det nye prissystemet, som bygger på gjennomsnittspriser, vil naturlig nok gjøre at fra noen destinasjoner blir det dyrere mens det blir billigere fra andre. Enkelt kan vi si at det blir dyrere å ringe fra Kypros, Hellas og Frankrike, mens det blir vesentlig billigere fra Portugal, Nederland og Storbritannia. Sistnevnte er for øvrig det nest mest populære landet for nordmenn å besøke, bare slått av Spania.

 

Som en liten påminnelse innførte NetCom lik pris for tre år siden. Selv om dette har blitt svært godt mottatt i det norske mobilmarkdet, var de første reaksjonene ikke helt ulike det som sto i gårsdagens Aftenposten."

 

Dette er et sitat av Bjørnar Storeheier, kommunikasjonsavd. i NetCom

Lenke til kommentar
Og forresten, man skal ikke alltid tro på alt som står i aviser. De skal selge opplag, og da er såkalte "avsløringer" populært materiale. Statistikk og tall kan alltid manipuleres til å støtte opp en påstand...

 

men det er mitt syn...

Og forresten, man skal ikke alltid tro på alt som operatørene sier. De skal selge ringeminutter, og da er såkalte "enklere priser" populært materiale. Statistikk og tall kan alltid manipuleres til å støtte opp en påstand...

 

Ser dere hvordan dette også kan gjelde operatørene?

 

 

Operatørene leker selvfølgelig ikke butikk...

Lenke til kommentar

Og forresten, man skal ikke alltid tro på alt som operatørene sier. De skal selge ringeminutter, og da er såkalte "enklere priser" populært materiale. Statistikk og tall kan alltid manipuleres til å støtte opp en påstand...

 

Ser dere hvordan dette også kan gjelde operatørene?

 

 

Operatørene leker selvfølgelig ikke butikk...

Selvfølgelig, og det er jo nettopp poenget mitt! Man må ta for seg prisene for det som gjelder en selv, og regne ut selv.

 

NetComs Europapris er i tråd med den profilen NetCom ønsker; LIK PRIS. Enklere priser vil gi tap for noen, gevinst for andre, og uforandret for andre igjen.

 

hvis man mener NetCom tjener ekstra penger på dette, så får man tro det. Basert ut fra Aftenposten sin artikkel, og NetComs egne argumenter, tror jeg ikke det har enorme utslag, bortsett fra i to-tre land i negativ retning, og to-tre land i positiv retning.

 

Er det ikke godt å kunne vite på en enkel måte hva man betaler, istedet for å komme hjem fra ferie og få en panser-regning fordi man ikke visste at spanske Amena tok over 3 kroner for å sette opp samtalen, og kanskje i tillegg tok betalt for hvert påbegynte minutt istedet for hvert påbegynte sekund??

 

Hver sin smak og tolkning

Lenke til kommentar

Sukk….

Ja forrige innlegg er vel et forsvarsinnlegg fra Netcom da…..aksepterer det.

 

Men realitetene er jo….

 

At når jeg besøker Spania, som jeg ofte gjør. Og ønsker å ringe med billigste nett, på billigste tid av døgnet. Så har jeg jo brukt opp besparelsen på oppstartavgiften før jeg nesten får sagt god dag????

Og etter det må jeg altså betale nå kr 8.00……mot kr 4.96 før (Chess ab m Telenordekning) og dette er sekundtaksert etter 1. min……(AMENA er det)

 

Nå blir også Netcom og Telenor roaming helt like?….hm, mistenkelig.

 

Nei Telenor og Netcom har aldri vært prisdempere.

 

Min sønn gikk fra Telenor kont. til Chess kontant nettopp og ringer for 3 parten av prisen.

 

Utrolig at det går an.

Lenke til kommentar
...Og etter det må jeg altså betale nå kr 8.00……mot kr 4.96 før (Chess ab m Telenordekning) og dette er sekundtaksert etter 1. min……(AMENA er det)...

Dessverre så virker det som du taper på det i akkurat dette tilfellet. Det gjør jeg også som NetCom kunde, for jeg er også ofte i Spania.

 

Men poenget mitt var at man i en avisartikkel ikke bare bør fokusere på de to-tre verste tilfellene, men ha en helhetlig framstilling, fremheve der det er verst OG best forandring.

 

Blir litt useriøst av Aftenposten å vinkle det kun mot der man taper, hadde forventet dette av tabloide VG og Dagbladet, men ikke Aftenposten.

 

En forsvarstale(?) av NetCom er en måte å se det som. Jeg var mer opptatt av å være kritisk til Aftenpostens artikkel enn å forsvare NetCom. Som NetCom kunde er jeg fornøyd med dem, men NetCom passer ikke for alle, slik er det med alle operatørene.

 

tiny

Lenke til kommentar
Er det ikke godt å kunne vite på en enkel måte hva man betaler, istedet for å komme hjem fra ferie og få en panser-regning fordi man ikke visste at ...

Ser man på det på den måten er det selvfølgelig ikke til å stikke under en stol, eller sofa for den saks skyld, at det blir enklere å vite hvor MYE man betaler...

 

Men for å forhindre mistanke om prissamarbeid og annet snusk, så burde NC/Telenor kommet med en fullstendig oversikt over førpris og etterpris. Så kan man selv avgjøre om enklere priser betyr billigere priser eller dyrere priser.

 

Personlig tror jeg både NetCom og Telenor har økt prisene på roaming ("vi gir litt her, men fy F*EN som vi tar igjen der!!" - lavere abonnementspriser, blant annet? Det er vel ingen som tror at disse operatørene GIR bort penger...?) Ingen av de 2 har heller vært noen særlig utpregede pådrivere for lavere priser i mobilmarkedet i Norge, og enhver "justering" av prisene fra disse operatørene bør sees i en større sammenheng, og tas med en stor spiseskje salt, og muligens en flaske tequila.

 

Moralen: Store selskaper gjør ikke alltid det som er best for kunden, og bør derfor sees på med et kritisk blikk. Det gjelder ikke bare mobiltelefoni, men også strøm, forsikring, bensin osv.

 

Off-topic: Her i byen har vi en Statoil-stasjon - som konsekvent setter opp prisen både 1 og 2 kroner i slengen. De er ALLTID først ute med å sette opp prisen, og ALDRI den første til å sette den ned igjen. Jeg spurte hvorfor de var så aggressive mht. å sette opp prisene. Til det var svaret at det var oljeprisen som bestemte bensinprisen. Men oljeprisen utgjør bare ca. 30% av bensinprisen. Resten er avgifter. Så hvis man har en literpris på 10 kr, så er 3 kr av disse til bensin, de resterende 7 kr. til staten. Hvis det er slik at bensinprisen kan svinge med 2 kr/l fra en time til en annen, så betyr det at oljeprisen har økt/minsket med 30-40%.

Som vi alle vet, så svinger ikke oljeprisene så mye på så kort tid. Ikke engang krig i Irak forårsaket slike prisutslag.

 

Med andre ord: De juger. Så det renner.

 

Og jeg fyller ikke bensin der lenger. Og jeg ringer ikke med Telenor eller NetCom lenger heller :green:

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Er enig at de største ikke er pådrivere for prisnedsettelser. Uten Chess hadde nok prisene vært mye høyere på alt enda, men det er jo naturlig. De største setter ned når markedet tilsier det, les nye aktører som vil ta andeler i markedet.

 

dessverre er det slik i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

Bare som et apropos....

Så sendte jeg en mail til Chess og lurte på hva De gjør med roaming prisene og prisene på abonnementene.......

 

De svarte

Sitat:

"Hei.

Takk for din henvendelse.

 

Priser og avtaler fra utlandet på ditt abonnement vil til enhver tid følge

Telenor. Den nye prisstrukturen vil derfor også gjelde for chess-kunder med

Telenor-dekning.

 

Til Din informasjon så ser vi nå på hvordan vi kan forbedre prisene på

fakturerbare abonnement og vi kommer i løpet av kort tid med forbedringer

her.

 

Bakgrunnen for lanseringen av disse prisene på kontant var å møte

konkurransen fra nye aktører .Chess har hele tiden presset prisene og skal

fortsette med dette fremover.Dog må vi be om litt tid til å gjøre dette over

hele linjen pga av en del tilpasninger".

Sitat slutt.

 

 

Noen som har hørt noe mer nøyaktig?

Og hva som skjer videre i denne "priskrigen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...