Makofoed Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 Også fant de så mange morsomme løsninger på ting, for eksempel en vanlig lys pære som strøm begrensing. Jo større strøm det går gjennom lampen jo strørre motstand blir det og den vil holde spenningen stabil.Så ut som det var en interesse for en slik logg selv om den ikke inne holder noe med data.(Og det synes jeg er morro!) Enig! Jeg har reparert en del gamle jukebox'er, og dær har de mye analoge ting :-) For det meste mekaniske ting, og elektromotorer osv. Skikkelig solide greier! Visste du forresten at russerne har brukt rørteknologi fram til 80-90 tallet nettopp på grunn av at det ikke er følsomt for EMP Med andre ord vil radioen din overleve en atombombe! Selvfølgelig er det interesse for slike worklogs! Så lenge det involverer noe man kan gjøre med en loddebolt og godt humør, er jeg interresert! Jepp! Det er noe å ha hvis det bryter ut atomkrig. Nei, har funnet utrolig mye rart i radioer. Kan være alt fra en stemme gaffel(Var en sender det da.) til å betsemme frekvens til glimmlamper av satt for en bestemt spenning slik at den stabiliserer den selv om den er for høy så blir den ikke større enn spenningen på glimmlampen. En annen ting med rør er at de er nokså seig livet. Kobler du en transistor feil er det veldig lett for at det er takk og adjø. Men, med rør så tåler de ganske mye så lenge man ikke setter for høy spenning på glødingen... Fikk et gitter "Svevende" en gang og da ble strøm trekket så høyt til røret inn maten glødet Funket helt fint etter å ha kjølt seg ned. Fikk litt problemer med å fjerne den fra sokkelen da den hadde smeltet fast... Så artig å diskutere gamle greier med folk altså. Mvh Magnus Kofoed Jepp slike stforsyninger brukt jeg selv den tiden vi bygde on walki talki og fikk dem opp rundt 20-40 w slik at vi kunne snakke med de fleste land i Europa og vel så det , det var tider det Ehh, hvilken strømforsyning? Kan ikke se at det var nevnt noen type. Sitter og planlegger en antenne, en så kalt Spiderweb antenne se: http://www.schmarder.com/radios/misc-stuff/spider.htm Bilradioen skal får en slik antenne i stedet for bare en tråd. Det som er fint med denne antenne er at den kan av stemmes for akkurat den frekvensen du hører på, derfor vil det bli mindre støy i motakeren. Mere kommer i morgen. Men, nå skal jeg "Busse lalle" snart, er faktisk noen som vil ha litt søvn. Mvh Magnus Kofoed Lenke til kommentar
snole Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) Jeg er imponert. Til å være 13 år, viser du utrolig forståelse for dette her. Hva skal du bli når du blir stor? Hilsen Audio/Video Servicetekniker. Endret 8. juni 2004 av snole Lenke til kommentar
Grev_Rasmus Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 du kommer til å bli ein heidundranes god elektriker når du blir stor, aldri vert borti noen som er så ung å har så mye peil på elektro er pappan din elektriker? du kan jo umulig ha lært alt dette selv men selfølgelig vil vi ha en slik worklogg stå på Lenke til kommentar
Makofoed Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Jeg er imponert.Til å være 13 år, viser du utrolig forståelse for dette her. Hva skal du bli når du blir stor? Hilsen Audio/Video Servicetekniker. Hei! Takker så mye. jeg har tenkt å jobbe med elektronikk når jeg blir stor. Altså ikke strekking av kabler i hus og slik, men arbeide med transistorer og icer. Hvis du leser lenger opp har du kanskje svaret på hvorfor jeg er så interesert. (Helse søster innlegget) Grev_Rasmus: Takker så mye for den også. Min far arbeider med Data, men som liten holdt han på med elektronikk. Har nok lært en god del av han, men hoved kilden er bøker for det meste. Også internett er en god kilde til kunskap. Skal prøve og arbeide videre i dag og i alle fall få klar målende på ramme antennen, mere kommer om den siden i dag. Mvh Magnus Kofoed Lenke til kommentar
Polarbastard/Reserve Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Jepp slike stforsyninger brukt jeg selv den tiden vi bygde on walki talki og fikk dem opp rundt 20-40 w slik at vi kunne snakke med de fleste land i Europa og vel så det , det var tider det Snekker`n, snakket du noen ganger med Granada Svalbard..? Husker han var mye "på lufta" i gamle dager Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Ehh, hvilken strømforsyning? Kan ikke se at det var nevnt noen type. Mvh Magnus Kofoed Tenkte da på "lab stforsyningen" denne finst i mange merker typer , det var slike vi brukte,ikke den i radioen. Lenke til kommentar
Makofoed Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 Hei! Da var det tid for ny oppdatering. Som sist begynner med bildene først og tar det tekniske etterpå. Alle har en beskrivelse under seg. Ja dette er spole formen til den berømte "Spiderweb" antennen. Antennen er egentlig en stor spole som motar signalene, meget høy Q verdi. kan med en kondensator avstemmes til frekvensen du motar. På den måten får du bedre selektivitet og mindre støy. Her er den ferdig viklet med 25turn kobber tråd. Det gir en induktans på ca 90-100Microhenry. Hmm. Hvilken skal jeg ta... Det ble den mest til høyre. Den skal brukes til å avstemme antennen for minst mulig støy. Ja, dette er bilde av radioen med dekselet av. Det ble ikke så mye bedre, men kan ikke flytte på radioen da det er festet mange krokodille klemmer under for testing av diverse. Ja det er baksiden av radioen. Normalt er dette undersiden på en radio, men på grunn av radioens konstruksjon er det laget på høykant. Dette ble også dårlig fordi radioen ikke kunne flyttes på. derfor måtte jeg ta bildet i vinkel. Ja dette er vibratoren. slik ser den ut. Er ikke å si så mye om den. Dette er innmaten til vibratoren. Spolen er helt på toppen og kontaktene ser dere litt lengre nede. I alle vibratorene satt/sitter det en en gummi klomp som skal støy isolere. Denne klompen er i alle fall historie... Slik åpner du boksen. Varm punktet med loddebolten som vist på bildet. Så kan du løsne en ring som er klemt fast. Da er det bare å dra ut innmaten. Et av de største problemene var vibrator støy. Det skyldtes at det var noen dårlige kondensatorer i strømforsyningen. Bildet viser en gammel sammen med 3 nye erstattninger. Alle de gamle kondensatorene er utbyttet. De gamle kondensatorene kan ses øverst i bildet. Ferdig montert i strømforsyningen . Ja, det var bildene for denne gangen. Jeg fikk ikke jobbet så mye med radioen i går så jeg valgte heller å lage en større oppdatering nå enn to små. Det jeg gjorde i går var å lage antennen. En så kalt "SpiderWeb" antenne. Det kan du lese om på: http://www.schmarder.com/radios/misc-stuff/spider.htm . Jeg satte på en variabel dreiekondensator på 2X400pf. Derfor dekker antennen hele kortbølgen og halve mellombølge. Bilder av dette kommer når det har kommet over test stadiet, men kan si at den virker over all forventning. Radioen jobbet jeg ikke med i går. Fikk ikke tid. I dag gikk jeg løs på strømforsyningen for å støy dempe denne. Jeg fikk byttet alle kondensatorene, emn har ikke rukket å teste den ennå. Det tror jeg var alt. Kom gjerne med respons og spørsmål. Lenke til kommentar
karamba Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Jeg må begrense meg til å si Hmm... og wow! fordi jeg mangler kompetanse til å gi deg faglige tilbakemeldinger... Imponert er jeg i alle fall! Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Jeg må si at den vibratoren var fascinerende! Hva har du gjort med den? Får du tak i en ny vibrator, eller kan du sette inn en ny gummiklump? Den var mektig stor! Den anntenna du bruker: kan den lages til FM også? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 I "gamle" dager var det vanlig å lage slike antenner som da ble festet på hustak, man laget da et X av trevek og viklet ledningen på dette . Det fungerte svert bra . Lenke til kommentar
Makofoed Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 (endret) Jeg må si at den vibratoren var fascinerende! Hva har du gjort med den? Får du tak i en ny vibrator, eller kan du sette inn en ny gummiklump? Den var mektig stor! Den anntenna du bruker: kan den lages til FM også? Hei Snublefot. Vibratoren har en viss størrelse ja. Kontaktene hadde fått et belegg som er foråsaket av denne gummien. Man trenger ikke denne gummien så den koser seg sikkert i en forbrennings ovn eller noe. Dette førte til at det ble dårlig kontakt som igjen førte til ingen vibrering. Jeg åpnet vobratoren og pusset kontakene forsiktig med 240papir. Jeg fikk tak i en ny_men_gammel vibrator, men kontaktene var dårlige på den og. Antennen er vel bedre egnet for lave frekvenser, men hvis poenget er å lage en avstemt antenne for bedre motaking er ikke det noe problem. Kan tegne en teging til deg hvis du vil? Mvh Magnus Kofoed EDIT: Det er en dipol eller en Yagi antenne. Endret 10. juni 2004 av Makofoed Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Antennen er vel bedre egnet for lave frekvenser, men hvis poenget er å lage en avstemt antenne for bedre motaking er ikke det noe problem. Kan tegne en teging til deg hvis du vil? Nei, du trenger ikke gjøre det. Jeg var bare nysjerrig :-) Lenke til kommentar
Makofoed Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 I "gamle" dager var det vanlig å lage slike antenner som da ble festet på hustak, man laget da et X av trevek og viklet ledningen på dette . Det fungerte svert bra . Ja, en såkalt LOOP antenne. Det var det jeg hadde mest lyst til å lage, men antennen skal festen bak på radioen så det er begrenst størrelse jeg kan ha. Ellers hadde det blitt en loop antenne. Har tenkt å lage en slik antenne for min Radionette jubileums super og sølvsuper 4. Loop antennen er enda bedre enn spiderweb antennen, men er godt fornøyd med min, rettelse, veldig godt fornøyd. Snekker'n: Unskyld at jeg spør, men har du levd lenge du? Kunne jo litt om fra AM alderen og har tydelig levd i 60 tallet (Da alle skulle snakke over radio). Mvh Magnus Kofoed Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Har levd en stund ja, var forøvrig i min pure ungdom vi holdt på med dette , ca midt på 70 tallet , helt til teletilsynet og politi stod på døren hos mange, husk da var det lov med 23 kanaler og 2 w vi kjørte med ca 40 w og ca 80 kanaler + SSB Det var tider det , husker organisten i kirka fikk sjokk da han satt og spilte, da vi begynte å sende slo dette gjennom i orglets elektronikk :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå