Gå til innhold

Hvilken bærbar?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg bærbar. Har ikke fulgt så mye med på hva som er på dette markedet, men jeg stiller noen krav til den.

Prisklasse.. så billig som mulig, så bra som mulig, men takhøyde har jeg satt til 12-13k

den skal brukes til bilderedigering, noe spilling+++

MUST:

-Batterilevetid på 3-4 timer

-Harddisk på 60 eller 80 GB

-Integrert nettverkskort

-brukbart skjermkort

-lyd/tv ut

-512mb ram (ddr)

cd-brenner/dvd-spiller. Helst dvd+rw

Vil helst ha med:

-Integrert wlan

-utgang for ekstern skjerm /mus/tast

har sett på noen modeller selv, men vil egnetlig høre hva dere mener

kommer ikke på noe mer i farten..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig så ligger vel de i prisklassen litt over det jeg ønsker å spandere.

Dessuten hvis jeg skal ha en hdd på 60 eller 80 gig, så kommer jeg opp i 15.000 lett som det.

hvorfor kan du anbefale den du selv har?

Hvis du ser på de spesifikasjonene som jeg egentlig setter som et krav, så ser du det at det blir fort veldig dyrt med den maskinen

Har selv sett litt på to maskiner, men ønsker selv andre forslag i tillegg til disse og kommentarer på hva jeg bør velge (med begrunnelse)

G553 C1700 15" 80GB 512MB WLAN CDRW/DVD kr: 12,495,00 URL

G551 DVD±RW C1600 15" 60GB 512MB kr: 12,695.00 URL

Endret av zanzaib
Lenke til kommentar

Nå var jeg å sjekket sida til Multicom, og det så ut til at min versjon var utsolgt! G556, C1500, ATI 9600@64MB, 512MB Ram, 60MB HD. Den kostet 12875,- inkludert frakt og omkostninger.

Jeg liker maskinen fordi den er stillegående ved normal drift. Batteri tiden er 3,5 time ved normalt bruk (explorer,Office) og WLAN enablet, noe mindre vil jeg tro hvis WLAN er disablet.

WLAN er innebygd, mini pci.

Skjermen er rett og slett eye-candy! Oppløsning på 1400@1050. Skjermkortet jeg har er ikke det "beste" alternativet, men mer en nok for mitt bruk.

Maskinen føles kjapp ved bruk.

Det eneste er at på mitt nettverk er WLAN kortet litt svakt. Anbefaler deg å få det 54Mb kortet, det skal være bedre.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på de to maskinene jeg har funnet over så ser du det at jeg har G553 og G551

G551 har "Trådløst nettverkskort (802.11b) integrert" mens G553 har "Trådløst 54Mbit nettverkskort (802.11b/g) integrert" . Hva er forskjellen?

Forskjellene på de to maskinene, så vidt jeg kan se, er følgende:

G551:

15" TFT skjerm, 1400x1050 oppløsning

Intel Centrino 1600 prosessor

60GB harddisk

Kombinert dualformat DVD±RW og CDRW brenner. Leser også alle DVD- og CD-plater.

64MB DDR ATI Mobility M9 Radeon 9000 skjermkort, 4X AGP

G553:

15" TFT skjerm, 1024x768 oppløsning

Intel Centrino 1700 prosessor

80GB harddisk

Kombinert 8x DVD-ROM leser / 16x/8x/24x CDRW-brenner

64MB SMA skjermkort

Jeg aner ikke hva et sma-skjermkort er...

så spm er om jeg skal ha oppløsning/dvd+-rw VS cpu/hdd

Lenke til kommentar

(802.11b) er det kortet som jeg har, Intel 2100 3B. Det har overføringshastighet på max 11Mbit pr sekund.

(802.11b/g) er et Intel 2200 som har 54Mbit pr sekund i max overføringshastighet.

Det siste er kjappere hvis du kjører WLAN i et nettverk som støtter 54Mbit.

553 har tilsynelatende et skjermkort som deler minne med Ram brikken/brikkene. Så hvis du har 512MByte Ram på maskinen, så bruker skjermkortet opp til 64MByte av dette. Da blir det mindre på de andre prosessene i maskinen. Så jeg annbefaler en maskim med dedikert skjermminne, slik som 9000,9600 eller 9700. Sistnevnte har 128MByte eget skjermminne, dvs det bruker ikke minne av Ram (ihvertfall ikke før det trenger det).

Lenke til kommentar

det du sier nå er vel litt velg den ene, fordi den har det, men velg den andre fordi den har det.

#1 som er G551 har (802.11b), det som du ikke vil ha, men det har bedre skjerm, mindre hdd, mindre prosessor, men dvd-brenner

#2 som er G553 har (802.11b/g), det som du anbefaler, men har dårligere skjerm, større hd, større prosesso, men vanlig cd-brenner/dvd-spiller...

Hva ville du valgt da? Skulle gått ann å kombinere. bedre skjerm på G55, så hadde vel valget vært klart. Spm er da om en ser forskjellen (nå sitter jeg til vanlig med 1280x1024 på en 19"crt hjemme da).

Lenke til kommentar
det du sier nå er vel litt velg den ene, fordi den har det, men velg den andre fordi den har det.

Det var vel derfor jeg i utgangspunktet annbefalte en G556 :devil: ..hehe

Jeg tok utgangspunktet i det budsjettet som du hadde på en 12-13K. Men dessverre er jo G556 utsolgt p.t :(

Men som du ser har jo Filla en god løsning på dette. :D

Edit:

Hey! Ser ut som at det plutselig er kommet en G556 på lager hos Multicom!

Green 556 notebook Pris pr. stk Lagerstatus Antall Bestill Info

G556 C1400 15" 40GB 512MB CDRW/DVD

Trådløs LAN, IEEE1394, USB 2.0, 1400x1050

ATI M10 Radeon 9600 64MB 11,495.00 1

Denne ser jo grei ut, bare velg med Wlan modemet som Filla annbefalte!

Endret av Polarbastard/Reserve
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

endte med en G556E DVD±RW C1700 15" m radeon 9700, 512mb ddr,wlan, 80gig hdd og myhe morro. dette var en genial maskin nesten 100% lydløs, rask og effektiv. alt fungerer optimalt. det beste kjøpet jeg kunne gjort

-zanzaib-

The luckily owner of an Elitegroup G556E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...