DanielS Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) Tenkte jeg skulle kjøpe en ny PC nå, og i den forbindelse lurte jeg litt på hvilke komponenter som passer best sammen? For å starte med prosessor.. Jeg er litt usikker på om jeg skal velge en Athlon XP eller en Athlon 64.. Hva er for eks. best av "AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM" evnt. Athlon 64 3000+ og "AMD Athlon XP3000+ 2.167 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM"? Eventuelt en XP3200 2.2GHz. Athlon 64 er jo dyrere så hvordan er egentlig ytelse i forhold til pris på disse CPU'ene? Athlon XP3000+ er jo for eks. ca 400 kr billigere enn Athlon 64 2800+, og så er jo hk med Socket A også litt billigere enn Socket 745 Jeg skjønner jo også at fordelen ved å velge Athlon 64 blir da at jeg må velge HK med socket 754 og dermed har jeg bedre oppgraderingsmuligheter senere... Videre hadde jeg tenkt å ta et MSI hk med nForce3 250gb chipset, evnt. nForce2 til Barton CPU'en... Hva slags minne er best til de forskjellige oppsettene? Harddisk med raid? Så blir det vel seffern x800pro på toppen av det hele Penger er jo også et tema som dere da sikkert skjønte... Hadde ikke tenkt til å bruke noe særlig mer enn 4 lapper på Minne, HK og CPU... På forhånd takk Endret 8. juni 2004 av DanielS Lenke til kommentar
Plukkern Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Om du vil ha det billig går du for en XP-prosessor, gjerne 2500+ Barton. Denne er billig, og kan i de fleste tilfeller overklokkes til 3200+ hastighet. Nforce 2 baserte hovedkort er en god kombinasjon til disse prosessorene f.eks. Abit NF7-S v2.0. Twinmos PC3200 minne er et billig og bra alternativ. Om du er villig til å bruke litt mer penger 1000 - 2000,- ekstra gir A64 bedre ytelse og mulighet for å oppgradere senere. A64 3000 gir bra ytelse til en overkommelig pris. Til hovedkort er vel ett eller annet basert på Nvidia Nforce 250 det beste alternativet i dag. R. Lenke til kommentar
DanielS Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Om du vil ha det billig går du for en XP-prosessor, gjerne 2500+ Barton. Denne er billig, og kan i de fleste tilfeller overklokkes til 3200+ hastighet. Nforce 2 baserte hovedkort er en god kombinasjon til disse prosessorene f.eks. Abit NF7-S v2.0. Twinmos PC3200 minne er et billig og bra alternativ. Om du er villig til å bruke litt mer penger 1000 - 2000,- ekstra gir A64 bedre ytelse og mulighet for å oppgradere senere. A64 3000 gir bra ytelse til en overkommelig pris. Til hovedkort er vel ett eller annet basert på Nvidia Nforce 250 det beste alternativet i dag. R. Siden det bare er 300 kr opp til XP3000+ Barton så er det jo mye lurer å velge denne.. spesielt siden jeg ikke har planer om å overklokke, kanskje litt senere men jeg har absolutt 0 peiling på overklokking så det blir nok bare litt ja! Har bestemt meg nå for å gå for en Barton, for Socket 754 går jo ut allerede ved XP3600+ eller noe så jeg ser ikke på det som en god investering å kjøpe Socket 754 nå... Derfor kjøper jeg heller Socket A nå og venter til Socket 939 blir litt billigere og så oppgraderer igjen... (Hovedkort og CPU) Så det så! Men takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå