Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finnes det fortsatt "kjipe" ISP'er? Hvilke?

Anbefalte innlegg

Jeg skal bestille xDSL og holder nå på å vurdere de forskjellige tilbudene.

ISP'ene reklamerer villig med hastigheter og priser, og her på forumet kan man lese mange tråder om slike ting som oppetider og kundeservice.

Men jeg vil også vite litt om hvor "kjipe" ISP'ene er før jeg bestemmer meg. Jeg tenker da på om de har store eller små "overraskelser" på lur som man som regel ikke oppdager før det er for sent.

Jeg håper derfor på å få litt feedback om nettopp din ISP. Spesielt tenker jeg på:

1) Fri bruk?

1a) Får man ha ikke-kommersielle servere tilkoblet (HTTP/FTP/IRC/TeamSpeak/...)?

1b) Får man benytte full linjekapasitet kontinuerlig om man skulle ønske det?

1c) Blir bestemte porter eller typer trafikk sperret/begrenset?

2) Hvis man ikke leier fast adresse, får man da tildelt en global eller lokal IP-adresse?

3) P2P?

4) Andre store eller små ting som ISP'en ikke direkte opplyser om, og som er lett og glemme før man løper og kjøper?

Akkurat nå heller jeg litt mot Catch eller Telenor - håper derfor noen kan si litt om disse.

Takk for input.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal bestille xDSL og holder nå på å vurdere de forskjellige tilbudene.

ISP'ene reklamerer villig med hastigheter og priser, og her på forumet kan man lese mange tråder om slike ting som oppetider og kundeservice.

Men jeg vil også vite litt om hvor "kjipe" ISP'ene er før jeg bestemmer meg. Jeg tenker da på om de har store eller små "overraskelser" på lur som man som regel ikke oppdager før det er for sent.

Jeg håper derfor på å få litt feedback om nettopp din ISP. Spesielt tenker jeg på:

1) Fri bruk?

1a) Får man ha ikke-kommersielle servere tilkoblet (HTTP/FTP/IRC/TeamSpeak/...)?

1b) Får man benytte full linjekapasitet kontinuerlig om man skulle ønske det?

1c) Blir bestemte porter eller typer trafikk sperret/begrenset?

2) Hvis man ikke leier fast adresse, får man da tildelt en global eller lokal IP-adresse?

3) P2P?

4) Andre store eller små ting som ISP'en ikke direkte opplyser om, og som er lett og glemme før man løper og kjøper?

Akkurat nå heller jeg litt mot Catch eller Telenor - håper derfor noen kan si litt om disse.

Takk for input.

Ifølge mine ører og øyne er både catch og telenor glimrende valg. Både når det gjelder ping og oppetid.

Catch er imidlertid litt dyrere enn telenor på sine løsninger.

Når det kommer til f.eks FTP servere så er vel restriksjoner for disse i alle ISP'er sine "NEI" lister. Men det hindrer jo ikke folk i å sette de opp allikevel. Sjelden jeg har hørt om noen som får problemet grunnet dette.

Linjekapasiteten er din, de har ikke noen rett til å begrense dette på noen måte, det er dette de kaller "FRI BRUK"

Porter er aldri sperret, men i de tilfellene ISP'ene velger å kjøre NAT bak en firewall må du selv klare å forwarde disse portene til pc'en din.

Man får selvfølgelig tildelt en ip-adresse, men denne kan de bytte uanmeldt.. med mindre noen av de har en ekstratjeneste som heter FAST IP.. dette koster gjerne alt fra 29,- og oppover pr mnd.

P2P har de ikke noen mulighet til å begrense enda, men det er jo ulovlig hvis man ikke derimot kun bruker det til å dele ting man har copyright på selv.

Håper dette hjalp deg litt på vei

Lenke til kommentar

For NGT er svarene som følger:

1) Ja.

1a) Ja

1b) Ja

1c) Nei

2) Vet ikke.

3) Skjønner ikke helt spørsmålet ditt...

4) Lang ventetid (i hvertfall da jeg bestilte for 2 år siden) - men når produktet først er levert, er det tilnærmet perfekt.

Lenke til kommentar

Jeg spurte om fri bruk fordi jeg nettopp har sett flere som, med svært liten eller usynlig skrift, forbeholder seg diverse retter når det gjelder dette punktet.

Jeg spurte om global eller lokal IP-adresse... jeg burde selvfølgelig har spurt direkte om de kjører NAT - det er jo det jeg ville vite, nettopp med tanke på om jeg blir direkte tilgjengelig for "innkommende" trafikk fra nettet.

Og jeg spurte om P2P fordi jeg lurer på om ISPen driver "hetsing" av P2P-brukere eller begrenser båndbredden for slike formål. Joda J0lle, det er fullt mulig å sette opp en router med bandwidth shaping for å begrense slik bruk. Og uten å drive denne tråden inn på feil spor: Det er selvfølgelig lov å bruke P2P-programmer. Og om jeg må få si så, så er det den desidert beste måten å laste ned de nyeste Linux-distroene - noe jeg gjør stadig vekk. Faktisk :thumbup:

Lenke til kommentar
P2P har de ikke noen mulighet til å begrense enda, men det er jo ulovlig hvis man ikke derimot kun bruker det til å dele ting man har copyright på selv.

Min ISP (ikke en av de store) sperrer for Overnet/edonkey kazaa osv (bittorrent virker tydeligvis). på dag tid (uansett hvilke porter man benytter). Dette gjør de fordi noen bedrifter klaget på hastigheten (utstyret taklet vist ikke all trafikken som p2p genererte).

Ville bare opplyse om at de faktisk kan sperre for p2p.

Lenke til kommentar

Bluecom!

1) OH yeah

1a) yes, både min ftp og http står og går nå ;)

1b) ja

1c) Niks, ikke som jeg har lagt merke til

2) En av bluecoms egne (noe sånt : 217.118.xxx.xxx)

3) Time etter time uten shutdown

4) Hvis du tilfeldigvis skulle komme til å sende virus til servern mister du internett tvert. (virus du selv ikke legger merke til)

JEg har ikke opplevd dette men en kammerat fikk sperret tilgangen i hele huset fordi han (ufrivillig) sendte virus av gårde... Har bare hørt om dette tilfellet.

HAr 2048/396 og er meeeget fornøyd. Fri bruk, no software !

Lenke til kommentar

Noen ISP'er er kjappere å stenge linjen (Med montør!) enn andre hvis du ikke betaler FØR forfall stemplet på regningen. Har dårlig erfaring med Bluecom når det gjelder dette. Hadde satt automatisk betaling i nettbanken på forfalls datoer, men Bluecom registrerte ikke alltid at det var betalt. Måtte faxe dem kviteringer og masse styr. Linjen var dessuten ustabil (da)

Lenke til kommentar
Noen ISP'er er kjappere å stenge linjen (Med montør!) enn andre hvis du ikke betaler FØR forfall stemplet på regningen. Har dårlig erfaring med Bluecom når det gjelder dette.

Prøver du og påstå at de stengte linjen før forfall?

Dette høres svært merkelig ut, sjekket du at det var BC og ikke banken som rotet?

I de tilfellene som jeg har sett av stenging hos bluecom så er det enkelt og greit at de sperrer kunden ute slik at han ikke får IP, de sender ikke ut en montør på flekken.

BC purrer som alle andre og det tar nok litt tid etter purring før de sperrer.

Lenke til kommentar

Lyse Internett

1) Ja

1a) Ja

1b) Ja

1c) Tja, Det meste funker, men pågrunn av at du har lokal ip så funker ikkje alt.

2) Lokal, og du får bare 1 fast ip adresse. Dette plager meg i lange baner.

3) Ja, men bare i 10mbit. Får 100mbit frå Lyse sine servere though.

4) Håpløs lang release time på lokale ip addresser. Upload ligger bare på 8mbit mot Download som ligger meir på 12-13mbit(eg vil ha meir upload istedenfor)

Lenke til kommentar

Telenor gir lov til å sette opp små servere, jeg mener jeg leste det for noen dager siden. Kan prøve å gulpe opp noe her om emnet :)

Ellers;

Telenor

1) Ja

1a) "Hvilke porter og protokoller er det sperret for?

Det er ingen sperrer i tjenesten Online ADSL, hverken for porter eller protokoller." - Source :: Online.no

1b) Ja

1c) Nei

2) Global tror jeg?

3) Ingen norske ISPer har stengt av P2P såvidt jeg vet.

4) Forbruksmåleren kan vel bli irriterende når man må fylle på mange ganger (gratis, ellers ville det ikke vært "fri bruk") (når grensa går ut altså). Om man kan slippe denne vet jeg ikke, men siden jeg ikke fyller grensa hver måned så trenger jeg ikke fylle på pakker hele tiden. Man kan få bonuser (Logitech Z-640 og JOS MP3 spiller) når man har vært med Telenor i 1 år eller noe slik, jeg vet ikke helt hvordan dette er.

Endret av -NeoRag-
Lenke til kommentar
Dette høres svært merkelig ut, sjekket du at det var BC og ikke banken som rotet?

Det er vel kanske banken sin "skyld da Hoax har valgt å betale på forfallsdatoen. Det kan nemlig ta flere dager før utbetalingen blir registrert ;-)

Lenke til kommentar

Jeg har Catch 1 mbit SHDSL.

24/7:

* Kjører FTP-server

* Kjører WEB-server (mot mysql-database)

* Laster ned med bittorrent

* Laster ned fra news

* Kjører streaming av MP3

Jeg får tildelt en rutbar IP-adresse som er mer eller mindre fast (har hatt samme adresse så lenge jeg har vært kunde (1 år))

Ingen porter under 1024 er sperret (har sjekket selv). Regner med at ingen andre porter er sperret heller.

I perioder laster jeg ned med maks fart over flere dager av gangen samtidig som WEB- og FTP-server har bra med trafikk.

Håper mine svar hjelper deg...

Wolverine

Lenke til kommentar
Det er vel kanske banken sin "skyld da Hoax har valgt å betale på forfallsdatoen. Det kan nemlig ta flere dager før utbetalingen blir registrert ;-)

Joda, men både på fakturaer og purringer så er det jo litt slakk for og ta opp slike ting.

Men jeg har sett på inkassovarsler og stengevarsler at det står at betalingen skal være inne på konto innen den og den datoen og da må skyldneren selv sørge for og betale i tide.

Dog har jeg aldri sette noe slikt i forhold til BC eller noen andre ISP-er.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har directconnect som isp . Relativt ganske ny , men utrolig fornøyd.

Ring til de og snakk med en ved navn Ivar . Bedre kundesupport får du ikke.

(hils gjerne fra Henrik , Fredrikstad). Tok meg 2 uker fra jeg snakket med han til jeg fikk linjen min.

Tlf nr finner du på www.directconnect.no

Der finner du også blant annet priser på sdsl og adsl .

Billigste sdsl som leverer stort sett fleste steder i landet ?

(rett meg hvis jeg tar feil)

Jeg har følgene :

- 2048/2048 linje ( 1099,- mnd)

- 2 Statiske ip'er ( faste iper , trenger du flere i huset så ordner det seg sikkert , bare si at du skal ha en server som du vil ha egen ip på )

- Hatt halv time nede tid ( som var modemet sin feil )

- Porter ordner man selv ,

- Lastet ned ca 350 gb pr mnd ( ikke hørt noe på 4 måneder )

( altså fri bruk )

- Hjemmeside konto

- Telefon support med 5 sekunders ventetid . ( prøv den telenor ) :w00t:

De levere faktisk fulle og hele linje. Jeg hadde 1950 kps til å begynne med , klaget , og de rettet opp på sentralen for at jeg skulle få linjen min .

Nu siste down/upload test : 2073 / 2068 kps . *deilig*

Kan laste like fort ned som opp , på engang . *aldri mer adsl*

resten kan du lese på hjemmesiden deres

Mvh.

Henrik .

Lenke til kommentar

Ivar og Geir er to greie karer :yes:

Ivar purrer på Telenor hver eneste dag for å få dem til å feilsøke linjen min. Problemet er at DC ikke oppnår kontakt med modemet mitt. Sitter nå med mitt tredje modem. De to forrige modemene var ikke kompatible med sentralen. Dette jeg har nå skal være kompatibelt, men får ikke kontakt med DC. Altså jeg synker mot sentralen, men mottar ingen ip adresse.

De er alltid hyggelige og veldig serviceinnstilte. Veldig fornøyd med supporten med andre ord :thumbup:

Men nå har dette pågått i 3 uker, så jeg begynner å bli temmelig lei. Hvis problemet er at Telenor ikke gjør jobben sin, så sier jeg "Fuck Telenor". Jeg er helt sikker på at telenor er ute etter å ta meg :p

*Ringe Ivar*

Endret av StrongBad
Lenke til kommentar

Alt BLE trukket automatisk fra banken min ved avtalt forfallsdato (25. hver månede) men de klarte til og med å rote det til. Brukte ikke noe rar bank eller kreditering, helt vanlig lønnskonto fra Sparebank1.

Hvorfor de sendte telekarer i sentralen før jeg fikk purring må dere ikke spørre meg om, sikkert bare noe de sa for å dra ut tiden, forundrer meg ikke om de sitter å lyver til kundene sine. Jeg fikk ihvertfall ikke kontakt med internett på laaang tid. De ringte faktisk å sa fra om at linjen var åpnet etterhvert, men da måtte jeg koble ADSL modemet fra og så vente ti minutter før jeg koblet det til igjenn for å få rett line sync.

Lenke til kommentar

Kamerat av meg har Catch (skal bytte pga dyr månedspris.)

Men han har praktisk talt kjørt linja på 100% siden han fikk den for ca noe over 2 år siden........ Ikke et ord har de sagt så vidt jeg vet :-) Og linja er teknisk bra såvidt jeg har sett..

Og jeg har NGT og bortsett fra NATen så er jeg meget glad i dem.. Men sliter med videochat over messenger :-( Funker bare med webcam optionen.. Bortsett fra litt trøbbel i starten så har jeg ikke hatt mye behov for kundeservice.. Velg montør om det er noe tvil om du kan bruke Gjørdetselv pakka, så slipper du bry og ventetid på etterbestilt montør..

Ellers så tror jeg ikke mange DSL ISPer blokker for servere... Det eneste begrensninga er at det ikke skal være en kommersiell server såvidt jeg vet...

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar
Bluecom!

1) OH yeah

1a) yes, både min ftp og http står og går nå

1b) ja

1c) Niks, ikke som jeg har lagt merke til

2) En av bluecoms egne (noe sånt : 217.118.xxx.xxx)

3) Time etter time uten shutdown

4) Hvis du tilfeldigvis skulle komme til å sende virus til servern mister du internett tvert. (virus du selv ikke legger merke til)

JEg har ikke opplevd dette men en kammerat fikk sperret tilgangen i hele huset fordi han (ufrivillig) sendte virus av gårde... Har bare hørt om dette tilfellet.

HAr 2048/396 og er meeeget fornøyd. Fri bruk, no software !

helt enig, Bluecome here også, fungerer knirke fritt, men ting du skal være obs på, er f.eks hvis du skal flytte så må du si ifra en gooood stund før, ellers ender du opp som meg... 2 mnd uten internett.

men er ikke helt enig med deg på nr4, jeg har personlig sendt ut virus til kompisser og har ikke fått min linje sperret.. kanskje det var en en-gangs tilfelle? eller måten han sendte viruset på? ...

et ord. Bluecom..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...