Same- Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Hei. Det er et par ting jeg lurer på om LCD-skjerm Spm.1: Kan døde pixler oppstå når du har skjermen. Kan man liksom kjøpe en skjerm som ikke har noen døde pixler for så og få det etter en stund? Spm.2: Jeg har hørt noe om at LCD-Skjermer kan "tørke ut" etter noen år. Slik at fargene blir dårligere og sånt. Er det sant eller? Spm.3: Er det lurt og investere i en LCD-skjerm nå eller kommer de til og falle i pris i nærmeste fremtid? Eller kanskje det kommer en ny type skjerm som kommer til og ta over. OLED? Takk for alle svar Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 1. Ja jeg har hørt rykter om at det er mulig. Er ikke pikslene små transistorer? Transistorer kan jo fint ryke. 2. Har ikke peil 3. Joda, det kommer sikkert noe etterhvert. OLED sliter vel med støtte fra de største produsentene, men teknologien er overlegen LCD på alle måter. Ikke vent å se skjermer basert på dette tilgjengelig for sluttforbrukeren i det aller nærmeste iallefall. Tror nok du trygt kan investere i en LCD skjerm nå, prisene har holdt seg ca. på samme nivå det siste halvåret. Selv skal jeg akkurat til å bestille meg en Eizo L767K fra komplett. 7 høvdinger ut ruta Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Spm.3: Er det lurt og investere i en LCD-skjerm nå eller kommer de til og falle i pris i nærmeste fremtid? Eller kanskje det kommer en ny type skjerm som kommer til og ta over. OLED? Takk for alle svar Veldig vanskelig å svare på slike spørsmål, ny teknologi har en tendens til å ligge i dvale en stund, før det plutselig skyter fart, tenkt feks på lcd, lcd-skjermer har eksistert i markedet i mange år, men det er først i det siste salget og kvaliteten har skutt fart. OLED kan bli bra om ett år, da kan bli bra om 5, jeg hadde ikke ventet om du vil ha ny skjerm nå, antakelig har du lyst på en ny innen OLED er modent, og dessuten kan du jo kjøre dual AtW Lenke til kommentar
Same- Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 1. ja 2. ja 3. ja 1. Stor mulighet? Hvor mange? Hvor lang tid før det skjer 2. Hvor ille er det egentlig? Blir noe annet en fargene dårligere? 3: Ja til at det er lurt å investere i LCD skjerm eller ja til at det kommer noe annet og tar over? Og hva er levetiden til en LCD skjerm? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 1) Ingen statestikk på dette. Men mange av disse forsvinner med massering, da det ofte er en polaritets feil. Hadde ikke uroet meg her 2) Det er ikke ille, vi snakker om at dette tar lang tid. Hvis du er kresen bør du derfor kalibrere skjermen din 1 gang i året eller oftere. Jeg har ennå tilgode å se det på noen av mine skjermer.... 3) Det er lurt å invistere i en LCD skjerm. OLED vil ikke være tilgjengelig før om mange år, og ingen kan si at denne er bedre. Teori og praksis er to forskjellige ting. Men en ting er sikkert og det er at vi vil se bedre o g bedre lcd skjermer, mens prisene synker 4) Levetiden er lang, har ikke konkrete svar. Spørs litt på bruk etc. Men normal bruk vil du ha glede av den i kanskje 5-6 år. Da sitter du sikkert med noe annet innen den tid Lenke til kommentar
Same- Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 Hvis du er kresen bør du derfor kalibrere skjermen din 1 gang i året eller oftere. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Hvis du er kresen bør du derfor kalibrere skjermen din 1 gang i året eller oftere. enda værre er det med CRT Den bør du kalibrere enda oftere.... Lenke til kommentar
K.. Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Hvordan kalibrerer man en skjerm? Lenke til kommentar
SG3001 Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Noen som vet om Eizo FlexScan L768 på Komplett (eller Norge) snart? http://www.eizo.com/products/lcd/l768/index.asp Lenke til kommentar
Same- Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 Hvis du er kresen bør du derfor kalibrere skjermen din 1 gang i året eller oftere. enda værre er det med CRT Den bør du kalibrere enda oftere.... Det jeg mente var: Hva i bukselomma(lol?) er kalibrering? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 http://hardware.no/art.php?artikkelid=6051&side=3 Mye å lære på den serien av tester der. Det står ikke bare om skjermer der Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Noen som vet om Eizo FlexScan L768 på Komplett (eller Norge) snart? http://www.eizo.com/products/lcd/l768/index.asp oi, kommer det en ny versjon av L767... jeg som bestilte denne idag... kanskje jeg bare skal benytte meg av angrefristen å vente... hvis L768 blir liggende i ca. samme prisklasse da.... 1000:1 kontrast Lenke til kommentar
Same- Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Yes, da kom jeg på noe mer jeg lurte på: 1. Taper jeg mye på å bruke VGA istede for DVI på en LCD-skjerm? 2. Blir det mer etterslep hvis jeg f.eks spiller i 1024x768 på en 19" LCD som har 1280x1024 pixler? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 1. Spørs fra skjerm og modell til skjerm og modell 2. Ingen som vet egentlig nøyaktig, men jeg har prøvd å hobbyforske litt. Jeg har lagt merke til at det finnes enkelte modeller som sliter litt i unative oppløsninger med tanke på etterslep. Dette kan kanskje ha noe med interpolisering å gjøre. Men på andre modeller er det ikke noe synbar forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå