Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvorfor ikke bb?

Anbefalte innlegg

Bare en ting jeg lurte på... Hvorfor tar det så vannvittig lang tid å bygge ut bredbånd rundt omkring? Må de legge nye kabler, er det ekstreme oppgraderinger av sentralene eller hva er det? Begynner å bli vannvittig oppgitt av å bare ha modem / ISDN!!! :evil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-14 19:39, oXygEn skrev:

Bare en ting jeg lurte på... Hvorfor tar det så vannvittig lang tid å bygge ut bredbånd rundt omkring? Må de legge nye kabler, er det ekstreme oppgraderinger av sentralene eller hva er det? Begynner å bli vannvittig oppgitt av å bare ha modem / ISDN!!!
:evil:

Ikke alle sentraler kan oppgraderes for ADSL / SDSL per i dag heller. Men til de fleste sentraler så er det to "hoved trekk":

- Det må være fiber til sentralen, altså sentralen må ha en fastlinje mot levrandøren.

- Sentralen må ha plass til ADSL / SDSL utstyr.

Så dersom sentralen ikke har fiber og ikke har plass, så må det graves fiber til sentralen og sentralen må fysisk bygges ut, slik at det er plass til ADSL / SDSL utstyret.

I tillegg er det somregel også litt økonomi i dette, slik at det bør være litt kunder før sentralen oppgraderes.

Men det kan jo diskuteres om hvorvidt dette kunne ha gått MYE raskere :smile:

[ Denne Melding var redigert av: script på 2002-04-15 00:02 ]

Lenke til kommentar

Hva er egentlig en sentral? er det et "hovedkvarter" eller er det bare en boks som står utendørs? hvor mange er det normalt at er oppkoblet på en sentral?

bor i en bygd med ca 13 000 inngbyggere og trodde liksom at alle fikk ADSL når det kom her, men der tok jeg grundig feil.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-15 18:53, GeeZuZz skrev:

Hva er egentlig en sentral? er det et "hovedkvarter" eller er det bare en boks som står utendørs? hvor mange er det normalt at er oppkoblet på en sentral?

bor i en bygd med ca 13 000 inngbyggere og trodde liksom at alle fikk ADSL når det kom her, men der tok jeg grundig feil.

Det er flere typer sentraler. Det er mange som er tilkyttet en nr-sentral som ikke kan få adsl pga ledningen/kabelen er fysik tilkyttet en undersentral som ikke er klar for utbygging. Det er mange som har fått ja på nr søk, men til slutt viser det seg att det ikke er mulig for dem enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...