Pep Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 (endret) Tror jeg skal gjøre noe lurt i å skaffe meg overspenningsvern, som da beskytter både pc og adsl/ruter. Hva/hvor bør jeg kjøpe? Og MÅ den ha jordet kontakt for å fungere? Mener jeg har hørt det, men de færreste hjem har jo det rundt om i de forskjellige rom.... bortsett fra badet og kjøkken naturligvis. Eller er det å få tak i overspenningsvern som ikke er avhengig av jordet kontakt feks? Jordinga er kanskje hele vitsen men..eller? Takker for svar! Endret 7. juni 2004 av Pep Lenke til kommentar
fredster Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Joda, du husker riktig ang. det med jording. Hele poenget er at eventuelle overspenninger skal ledes utenom utstyret ditt, og rett til jord. Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Betyr det at det ikke er noen vits i å anskaffe overspenningsvern hvis man ikke har en jordet kontakt å sette det i? Lenke til kommentar
Plukk Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Vil en UPS gjøre den jobben på en ujordet kontakt? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 En UPS fungerer heller ikke optimalt mot lynnedslag uten jording. Men litt mer avanserte modeller vil stabilisere mindre forstyrrelser i strømnettet uten jording. De UPS-ene jeg har vært borti, har faktisk gitt feilmeldinger i loggen ved feil/mangel på jord. Litt lesestoff for de interesserte: http://arstechnica.com/guide/ups/ups.html http://www.cyberpowersystems.com/ups.htm Etter det jeg forstår, så skal det etter de nyeste standardene installeres kontakter med jord i alle rom. Dette hjelper selvfølgelig ikke de fleste av oss, som bor i eldre boliger. Men det er ikke altfor kostbart å få skiftet ut en ujordet kurs med en jordet, hvis det ikke er mange kontakter på kursen. Kan også være gunstig å få oppgradert kursen til et høyere amperenivå. Eldre anlegg er som regel ikke dimensjonert for dagens tetthet av strømkrevende apparater. Kanskje en god anledning til å få installert en jordfeilbryter også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå