Gå til innhold

Spørsmål vedrørende objektiver til Nikon D70

Anbefalte innlegg

Jeg akter å kjøpe meg et Nikon D70 D-SLR. Budsjettet ligger et sted mellom 15.000 og 20.000 kroner. Jeg ønsker i utgangspunktet å ha to objektiver å bytte mellom, et standardobjektiv (evt. telezoom) og et vidvinkelobjektiv; men jeg er åpen for andre forslag. I den forbindelse har jeg et par spørsmål.

Nikon D70 (18-70mm kit)

Har sett på diverse nettbutikker at kameraet gjerne selges i en pakkeløsning med et 18-70 mm objektiv. Jeg hentet en Nikkor produktkatalog i en fotobutikk her forleden, men kan ikke finne dette objektivet i brosjyren. Derfor spør jeg; er det noen av dere som vet noe om oppbygningen av 18-70-objektivet? Har sett antydet i andre poster at byggekvalieteten er relativt bra. Det jeg lurer på er:

• Inneholder objektivet asfæriske linseelementer?
  • Inneholder objektivet ED-glass?
  • Hva er prisantydningen for objektivet?

AF-S DX Zoom-Nikkor 12-24mm (f/4G IF-ED)

I samme produktkatalog fikk jeg øye på dette vidvinkelobjektivet. Liker godt å fotografere med vidvinkel, og objektivet ser i mine øyne meget lovende ut. Mener å ha sett at det koster rundt 6.000 kroner. Er det noen med dette 12-24-objektivet som har erfaringer å dele?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikkor AF-S 18-70 DX G ED IF er AFAIK foreløpig ikke tilgjengelig som annet enn D70 kit-objektiv. Som det fremgår av betegnelsen så har den ED glass. Vær imidlertid oppmerksom på at en del lavkost objektiver med ED betegnelse har ganske minimalt med ED elementer.

Hva nikkor AF-S 12-24 DX IF ED angår så har du nok fått feil pris. Ihvertfall i norske butikker. Du kan regne med å betale ca. 12000 for denne. Sigma har et 12-24 til ca 6000, men denne er tregere (f4.5-5.6 mot nikkorens f4), tyngre, og kan ikke bruke gjengede filtere. De eneste fitrene som kan brukes er slot-inn typen, noe som gjør det håpløst med porasisasjonsfiltere og andre roterbare filtertyper. Sigmas optikk har imidlertid normalt stor billedsirkel i hele brennviddeområdet. Dette gjør ingen forskjell på nikons digitalkamera, men gjør den til det videste rettegnende objektivet jeg vet om for vanlig film.

Lenke til kommentar

18-70mm linsen selges for 449,95$ i USA. Har ikke sjekket prisene i Norge.

The AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm provides a wide-angle to mid-telephoto zoom range in the DX Nikkor series. Designed specifically for use with Nikon D series, it features ED (Extra-low Dispersion) glass and Nikon's exclusive built-in SWM (Silent Wave Motor).

The lens is targeted at professional and advanced amateur Nikon D-SLR users who demand both the advantages of high optical performance and ultra-wideangle focal range.

This G-type Nikkor lens is designed with no aperture rings, and offers easier, virtually mistake-free operation because the aperture does not need to be set to minimum.

Note: Use of DX lenses are NOT recommended with 35mm or APS SLR cameras. Equivalent focal length in 35mm is 27-105mm.

Key Features

• Fast, ultra-wideangle to telephoto zoom lens

• Three ED (Extra-low Dispersion) glass elements minimize chromatic aberration, provide higher resolution and superior contrast

• One aspherical lens element minimizes distortion, especially at the periphery, for superior optical performance

• High-grade Nikon Super Integrated Coating (SIC) offers superior color reproduction and minimizes ghost and flare

• SWM (Silent Wave Motor) for swift autofocusing with superior accuracy and ultra-quiet operation

• The rounded diaphragm opening (7 blades) makes out-of-focus elements appear more natural

• M/A mode allows rapid switching between autofocus and manual even during AF servo operation, with virtually no time lag

• Internal Focusing (IF) design for smoother focusing and great body balance

Filter Size 67mm

F-Stop Range 3.5-22

Minimum Focus Distance 15" (38 cm)

Magnification 1:6.2

Zoom/Focus Control Two-touch

Angle Of View 76 to 22 Degrees (with D1-series & D100)

Groups/Elements 13/15

Tripod Collar No

Length 3" (75.5mm)

Maximum Diameter 2.9" (73mm)

Weight 14.8 oz (390 g)

Lenke til kommentar
Nikkor AF-S 18-70 DX G ED IF er AFAIK foreløpig ikke tilgjengelig som annet enn D70 kit-objektiv.

Joda, den selges også separat.

http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=16210

Se også at i prisguiden har 12-24-mm'ern litt feil pris (Sigma har faktisk sneket seg inn i denne lista), men let ned til 5. butikk på lista så finner du riktig pris:

http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=2688

P.S. Nå ser jeg at du også får kjøpt D70 m/12-24 som kit på mpx og xd.

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=33315

Men jeg vet ikke hvor bra det tilbudet er, antakelig ville jeg heller kjøpt d70-kit i sverige og 12-24mm hos B&H...(i Sverige koster d70 m/18-70 11.000)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
[quote name='AK+']

[list]

[*]Fast, ultra-wideangle to telephoto zoom lens
Three ED (Extra-low Dispersion) glass elements minimize chromatic aberration, provide higher resolution and superior contrast

[*]One aspherical lens element minimizes distortion, especially at the periphery, for superior optical performance

[*]High-grade Nikon Super Integrated Coating (SIC) offers superior color reproduction and minimizes ghost and flare

[*]SWM (Silent Wave Motor) for swift autofocusing with superior accuracy and ultra-quiet operation

[*]The rounded diaphragm opening (7 blades) makes out-of-focus elements appear more natural

[*]M/A mode allows rapid switching between autofocus and manual even during AF servo operation, with virtually no time lag

[*]Internal Focusing (IF) design for smoother focusing and great body balance

[/list]
[/quote]

Hjertelig takk, AK! Det var akkurat det jeg ville vite. Altså er det i det minste ett asfæriske element i objektivet, samt ED-glass. Kankje ikke topp-kvalitet hele veien, men akseptabelt til prisen. Skal uansett ikke bruke objektivet til vidvinkel. Stusset dog litt på en ting: Maks F-stop på 22 er vel litt lite? Kan man overstyre med kameraet?

[quote name='sverreb']Hva nikkor AF-S 12-24 DX IF ED angår så har du nok fått feil pris. Ihvertfall i norske butikker. Du kan regne med å betale ca. 12000 for denne. Sigma har et 12-24 til ca 6000, men denne er tregere (f4.5-5.6 mot nikkorens f4), tyngre, og kan ikke bruke gjengede filtere.[/quote]

Du har helt rett. Jeg så [url="http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=2688"]denne[/url] linken, men visste ikke at "laveste pris" kunne referere til et annet produkt enn det som faktisk beskrives på siden. Det var, som du sier, et Sigma-objektiv som gikk for rundt 6.000. Takk for at påpekte dette! :)

[quote name='anderfo']P.S. Nå ser jeg at du også får kjøpt D70 m/12-24 som kit på mpx og xd. [url="http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=33315"]http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=33315[/url] Men jeg vet ikke hvor bra det tilbudet er, antakelig ville jeg heller kjøpt d70-kit i sverige og 12-24mm hos B&H...(i Sverige koster d70 m/18-70 11.000)[/quote]

11.000 sier du? Har funnet den samme pakkeløsningen til litt i overkant av 12.000 på [url="http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=NIKD70KIT"]Databutikken.com[/url], men dersom det finnes til tusen kroner mindre ser jeg gjerne at du gir meg den linken. Skader ikke å spare inn litt kroner her hvis jeg likevel skal kjøpe 12-24mm-objektivet til Nikkor. :wee:

Jeg er ganske opptatt av kvaliteten på objektivet da dette er minst like viktig som kamerahuset. Bildene blir ikke bedre enn hva dårligste komponent tillater. Tror nok jeg vil kjøpe 12-24mm vidvinkel på tross av prisen. Får å få skikkelig vidvinkel uten betydelige forstyrrelser i kantene, har jeg vel ikke noe valg. 18-70-kiten duger ikke fullt ut som et vidvinkelobjektiv; jeg antar at man også her skal multiplisere med 1,5? :dontgetit:
Lenke til kommentar
P.S. Nå ser jeg at du også får kjøpt D70 m/12-24 som kit på mpx og xd. http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=33315 Men jeg vet ikke hvor bra det tilbudet er, antakelig ville jeg heller kjøpt d70-kit i sverige og 12-24mm hos B&H...(i Sverige koster d70 m/18-70 11.000)

11.000 sier du? Har funnet den samme pakkeløsningen til litt i overkant av 12.000 på Databutikken.com, men dersom det finnes til tusen kroner mindre ser jeg gjerne at du gir meg den linken. Skader ikke å spare inn litt kroner her hvis jeg likevel skal kjøpe 12-24mm-objektivet til Nikkor. :wee:

Jeg er ganske opptatt av kvaliteten på objektivet da dette er minst like viktig som kamerahuset. Bildene blir ikke bedre enn hva dårligste komponent tillater. Tror nok jeg vil kjøpe 12-24mm vidvinkel på tross av prisen. Får å få skikkelig vidvinkel uten betydelige forstyrrelser i kantene, har jeg vel ikke noe valg. 18-70-kiten duger ikke fullt ut som et vidvinkelobjektiv; jeg antar at man også her skal multiplisere med 1,5? :dontgetit:

http://www.pixeloo.com/norge

http://www.scandinavianphoto.se

Omtrent samme pris begge steder. På pixeloo har de en egen side som regner ut hva totalprisen blir i Norge, og hvis du setter inn 12390 SEK her får du en totalsum på 11517.55 NOK inkl. mva og postoppkravsgebyr. Noe som var 11.000 for en uke siden (!); kursene har tydeligvis forandret seg litt i det siste...

Kalkulatoren hos Dagbladet gir omtrent samme resultat.

Ja, du må gange med 1,5 for å finne ut hvor stort bildeutsnitt det vil tilsvare. 18mm vil gi et bildeutsnitt som tilsvarer 27mm på filmkamera.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Omtrent samme pris begge steder. På pixeloo har de en egen side som regner ut hva totalprisen blir i Norge, og hvis du setter inn 12390 SEK her får du en totalsum på 11517.55 NOK inkl. mva. Noe som var 11.000 for en uke siden (!); kursene har tydeligvis forandret seg litt i det siste...

Ok. 11500 er jo slett ikke noen dårlig pris, og det er inkludert alle utgifter etter hva jeg forstod. Når du sier jeg burde kjøpe 12-24mm'eren hos B&H, er det da denne forhandleren du mener? Omregnet fra dollar blir den norske prisen mellom 6800 og 6900 kroner, altså bare halvparten av hva objektivet koster i Norge. Har dobbeltsjekket, og det må da være samme objektiv? :hmm:

Hjertelig takk! :)

Lenke til kommentar

Omtrent samme pris begge steder. På pixeloo har de en egen side som regner ut hva totalprisen blir i Norge, og hvis du setter inn 12390 SEK her får du en totalsum på 11517.55 NOK inkl. mva. Noe som var 11.000 for en uke siden (!); kursene har tydeligvis forandret seg litt i det siste...

Ok. 11500 er jo slett ikke noen dårlig pris, og det er inkludert alle utgifter etter hva jeg forstod. Når du sier jeg burde kjøpe 12-24mm'eren hos B&H, er det da denne forhandleren du mener? Omregnet fra dollar blir den norske prisen mellom 6800 og 6900 kroner, altså bare halvparten av hva objektivet koster i Norge. Har dobbeltsjekket, og det må da være samme objektiv? :hmm:

Hjertelig takk! :)

Riktig. Det blir nok litt dyrere enn det ser ut som, siden du må legge på frakt og 25% mva. - men det er fortsatt mye å spare.

Selv har jeg bestilt linser, minnekort, kameraveske og uv-filtre fra B&H, mens D70-kiten skal jeg kjøpe fra Sverige (står på ventelista der).

Lenke til kommentar

Nei, det er vel ikke til å unngå. :wee:

Du har med andre ord gode erfaringer når det gjelder B&H? Pleier alltid å undersøke litt om forhandler før jeg bestiller noe. Virker som det er ganske mye å spare. Går ut ifra at de pakker varen forsvarlig? Hvor lang tid pleier det å ta før du mottar pakken? Beklager om jeg opptrer masete. :blush:

Lenke til kommentar

Husk at du må legge på frakt og moms og fortollingsgebyr (med mindre du sender med

posten og henter det selv hos tollvesenet, Ikke å anbefale!).

Billigste frakt er $44.50 med UPS, jeg tror USP tar ca 250 kr i fortollingsgebyr.

Så det blir noe sånt som: Objektiv $1030 x 6.8 = 7004

Frakt $44.50 x 6,8 = 302

--------

7306

moms 1753

fortollingsgebyr 250

----------

Totalt 9309

Litt mer, men fremdeles penger spart. :)

Håkon

Lenke til kommentar
Hei, Håkon! Takk for opplysningen! Jeg landet på 9032 kroner med dagens kurser fra [url="http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/valutakalkulator/"]Aftenpostens Valutakalkulator[/url]. Så det ble altså en del dyrere, men jeg er ikke fremmed for å spare nærmere 3.000 kroner. :)
Lenke til kommentar
Nei, det er vel ikke til å unngå. :wee:

Du har med andre ord gode erfaringer når det gjelder B&H? Pleier alltid å undersøke litt om forhandler før jeg bestiller noe. Virker som det er ganske mye å spare. Går ut ifra at de pakker varen forsvarlig? Hvor lang tid pleier det å ta før du mottar pakken? Beklager om jeg opptrer masete. :blush:

Dette er første gangen jeg bestiller derfra, men b&h har et veldig bra rykte og jeg kjenner flere som har bestilt derfra mange ganger. Det er et seriøst (og 30 år gammelt) firma.

Lenke til kommentar

Glemte å neven at B&H er et godt og trygt valg for å bestille fra USA.

De har erfaring med å sende utenlands og har en god og profesjonell kundeservice.

Jeg har benyttet de selv og vil ikke nøle med å anbefale de.

Men husk en ting til: Skulle det skje at du får feil vare eller det er noe galt med

det du får kan du ende opp med å betale moms/toll/fortollingsgebyr to ganger.

Jeg har ihvertfall ikke funnet noen lur måte å fikse det problemet på.

Håkon

Lenke til kommentar
Glemte å neven at B&H er et godt og trygt valg for å bestille fra USA.

De har erfaring med å sende utenlands og har en god og profesjonell kundeservice.

Jeg har benyttet de selv og vil ikke nøle med å anbefale de.

Men husk en ting til: Skulle det skje at du får feil vare eller det er noe galt med

det du får kan du ende opp med å betale moms/toll/fortollingsgebyr to ganger.

Jeg har ihvertfall ikke funnet noen lur måte å fikse det problemet på.

Håkon

Ta vare på kvitteringen for kjøpet og fortollingen. Da kan de umulig kreve det enda en gang..

Lenke til kommentar
Ta vare på kvitteringen for kjøpet og fortollingen. Da kan de umulig kreve det enda en gang..

Vel, jo, men... Det er jo gjerne UPS eller lignende det blir sendt med. De fortoller automatisk for deg etter oppgitt verdi. Det er mulig at det går an å få de til å ikke fortolle varen, men jeg tviler.

Du kan selvfølgelig få B&H til å sende varen med posten og så gå selv på tollkontoret å ta den ut. Jeg har prøvd det, det tar gjerne en halv dag og hvis du i tillegg skal overbevise tollvesenet om at du egentlig ikke skal betale toll på varen, så tror jeg du har en liten jobb foran deg. Hvis man har god tid og liker å snakke med tollvesenet så er det jo kanske verdt et forsøk.

For min del var det snakk om et data-bakstykke til ca $100 så jeg må innrømme at jeg ikke synes det var verd bråket og tiden for momsen på det beløpet.

Hvis noen har en smart og sikker måte å få sendt ting tilbake til utlandet og få en ny (endten det gjelder reparasjon eller bytte) og ikke betale moms igjen så er jeg veldig interessert i å høre om det. :)

Håkon

Endret av haakonts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...