Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva skjer når man går inn på en webside?

Anbefalte innlegg

Trenger en dyp men samtidig kort og konkret forklaring på hva som skjer når man går inn på Internett-side...

Kom fram til dette:

1. Bruker spør etter et dokument gjennom en webbrowser.

2. webserveren leter etter dokumentet i filsystemet.

3. Webserveren henter så dokumentet fra filsystemet og tar det med tilbake til webbrowseren.

men ble ikke helt fornøyd... Hva syns dere... skal opp i eksamen i morra.. og bør ha en konkret forklaring...

Hadde vært fint hvis noen kunne hjulpet meg videre på vei :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der kan jeg nok hjelpe deg litt.

Det du skrev opp er i og for seg riktig, og er fint om du bare "overfladisk" skal forklare hvordan en side blir vist i en browser. Men du kan gjerne gå litt dypere inn i saken.

La oss si du skriver inn http://www.hardware.no/ i "adressefeltet" i en browser.

Du ser kanskje at URL-en består av to deler. Den første delen, http indikerer hvilken protokoll du ønsker å benytte deg av (hyper text transfer protocol). Den andre delen er domenenavnet til serveren (hardware.no). Egentlig er det en tredje del og, men den er skjult i dette tilfellet, men "index.html" er også en del av URL.

Nå skulle man egentlig tro at det bare er å opprette en tilkobling mellom browser og server, men så enkelt er det ikke. For hvordan kan browseren vite hvor serveren "hardware.no" ligger i verden?

Til dette trengst det litt tall, i form av en IP-adresse. Browseren din sender en beskjed til en navneserver, en dns server. Jeg kan skrive side opp og side ned om hvordan denne fungerer, men la oss bare si at det er en server, men en svær liste over domenenavn og tilhørende IP-adresser. [ Husk! Når vi bruker "kortformen" IP så er det egentlig en unøyaktighet, for IP står for internet protocol og det gir ingen mening å si at IP er en rekke med tall. Det som derimot gir mening er å si at adressen til den aktuelle IP er en rekke med tall.]

Browseren sender en beskjed til serveren om at den ønsker å få IP-adressen til

serveren ved navn "hardware.no".

Deretter blir det opprettet en tilkobling mellom browseren og serveren med ip-adressen. I dette tilfellet er ip-en til hardware.no 217.77.34.240. Denne tilkoblingen skjer via port 80. En port er egentlig bare en liten del av headeren i et datagram, en datapakke, som forteller hvilken port pakken skal leverest til, og hvilken port som "lytter" på porten.

Fordi det er en HTTP-protokoll kan browseren sende en kommando som heter GET til serveren, f.eks. GET "hardware.no/dokumenter/gackgack.html". Serveren svarer med å sende HTML-kode tilbake til browseren. [Visst det er snakk om server-side scripting her så er proessen litt annereledes, men la oss holde det litt enkelt sånn i starten.] Browseren formaterer deretter HTML-koden og viser det på en eller annen måte på skjermen.

Der har du det, i en litt utvidet versjon. Om du ønsker å lese mer om HTTP-protokollen kan du ta en kikk på implementasjonen, på http://www.w3.org/Protocols/HTTP/AsImplemented.html

Om du ønsker mer informasjon angående protokoller eller lignenden så må du gjerne spørre!

Lenke til kommentar

Jeez! Skal opp i det samme i morgen. Får bare håpe at jeg får det like enkelt som dette her :p

Forklar det som Atypic sa og hvis du virkelig vil briliere leser du HowStuffWorks.com og hvordan de forklarer dette her. De har det sikkert enda bedre.

Så kan du da med dette her forklare litt om andre protokoller, serverside og klientside scripting og jatta i vei :)

Lenke til kommentar

Ferdig!

Neida.. de forventa ikke så mye egentlig...

klarte meg sånn passe greit.. er IKT-driftsfag bare liksom..

men jeg er alltid så utrolig nervøs før muntlig framføring.. ihvertfall når jeg står der alene...

men det gikk greit..

håper på 4'er.. men blir ikke jævlig forbanna hvis jeg får 3..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...