marw_the_big_headed_rhino Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Er det noen som vet en lett måte å endre mange bilder på en gang? Har en drøss med psd, bmp og andre filtyper, og har behov for å endre dem til for eksempel jpg eller et format som ikke tar så stor plass. Kan noen anbefale nåke? Lenke til kommentar
Legion Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 xnview kan gjøre dette rimelig enkelt. xnview.com den tar ikke *.psd så dette må sikkert gjøres i photoshop ved å batche en 'save as' action som du selv må lage Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Acdsee gjør dette. Merk av alle filene du skal konvertere, så høyreklikk og "convert to". Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Et spørsmål. Du sier du vil endre alle disse for å få dem til å ta mindre plass. Mener du at du skal arkivere dem som orginaler i JPG format. Eller mener du at du skal ta alle og legge dem ut på nette? Er det det siste så kjør på..er det det første så for gudsskyld ikke slett PSDene når du er ferdig. JPG er et komprimert format som gjør at du mister data. AKIRA Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Det finns mange smarte programmer som endrer filer både i størrelse og type, men det er ikke sikkert du blir fornøyd med det ferdige resultatet. Skal du bruke bilder til web, holder som regel de fleste programmer, men vær litt OBS på dette. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 Er det ikke mulig for meg å mekke om til jpg uten å miste alt for mye data? Bare tenker på at når jeg hiver bilder fra kameraet mitt kommer de som jpg bilder, men da tar ej vel vare på all informasjonen. Noen som kan fortelle meg hvor mye jeg mister hvis jeg tar og lagrer på beste jpg format i photoshop? Andre formater jeg kan bruke der jeg sparer plass på? Bildene mine nå er på rundt 6 MB og det synes jeg er litt for mye. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 En annen ting er at jeg ikke trenger å ha noe sånt som 2700 X 1800 i bildestørrelse. Det er ikke plakater jeg skal skrive ut heller. Trenger kanskje ikke mer enn 1280 X et eller annet. Kan jeg batche det også i photoshop? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 (endret) En annen ting er at jeg ikke trenger å ha noe sånt som 2700 X 1800 i bildestørrelse. Det er ikke plakater jeg skal skrive ut heller. Trenger kanskje ikke mer enn 1280 X et eller annet. Kan jeg batche det også i photoshop? ACDSee klarer alt dette som du spør om. Endret 7. juni 2004 av Pingla Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 *gremmes* Brenn dem ut på CD/DVD og ikke stress noe mer med det. Bilder er historiske arkiv, ikke trivialiser tapt data. AKIRA Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 He he. Er enig i at jeg skal brenne dem ut. Har gjort det også... Det er bare det at de tar opp ganske mye plass på harddisken, og jeg har ikke behov for så store bilder, og at de skal være i psd format når jpg med samme kvalitet gjør nytten... Så du trenger ikke *gremmes*... Alle nye bilder som kommer fra dig kameraet er jpg format og kun 1,9 MB. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 En annen ting er at jeg ikke trenger å ha noe sånt som 2700 X 1800 i bildestørrelse. Det er ikke plakater jeg skal skrive ut heller. Trenger kanskje ikke mer enn 1280 X et eller annet. Kan jeg batche det også i photoshop? ACDSee klarer alt dette som du spør om. Skal sjekke ut ACDSee. er det gratis? Håper det er bra. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 og at de skal være i psd format når jpg med samme kvalitet gjør nytten... jpg får aldri samme kvalitet som psd... jpeg er å blir det dårligste bildeformatet, du taper mye info og pikslene blir ødelagt. Du bør bruke png eller tif til bildefiler, da har du komprimering som ikkje ødelegger data. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 Nå har jeg endret alle de gigantiske bildefilene jeg hadde. Vet at jeg har mistet kvalitet, men det får så være! Har endret dem til jpg og i tillegg til kun 800X600 størrelse. Har bildene på disk fra før av slik at jeg ikke har tapt bildene for evig og alltid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå