Gå til innhold

>Hvilke DV camera tåler kulde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedproblemet med kulde er batteriet. Nesten igne batterier takler så mange minus grader.

I tillegg må du være forsiktig med å ta det rett fra varmen og ut i kulden pga dugg som kan fryse.

De fleste kameraer funker, men kjøp ekstra batteri.

Lenke til kommentar
Som sakt vet dere hvordan man skal kunne få til at cameraet tåler kulde eller må man kjøpe et som jør det? :hmm:

Enda verre er det å ta det fra kulden og inn i varmen.

Det kommer kondens i kameraet, og en bør ikke bruke kameraet på flere timer etter en har vært ute og filmet i kulden.

Kameraet bør opnes, ta kasetten ut og stå i varmen slik at kondensen fordamper vekk.

Lenke til kommentar

TRV33 sliter til tider i kulden... Har filmet ute i skibakken... Hendte at kameraet flippet helt og ga snodige forvrengte bilder.. Måtte da varme kamera en stund...

Men tror de fleste kameraer klarer seg i et par minusgrader,

blir nok batteriene som blir det største hovedproblemet for de fleste...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
I tillegg må du være forsiktig med å ta det rett fra varmen og ut i kulden pga dugg som kan fryse.

De fleste kameraer funker, men kjøp ekstra batteri.

Fra varme og ut i kulde er helt problemfritt. Jeg har et Sony PC-100 kamera som jobbet perfekt i 24 minusgrader i Trysil romjula for to år siden.

Det som virkelig kan ta knekken på kameraet, eller annen elektronikk med bevegelige for den saks skyld er fra kulde og inn i varme. Da kommer kondensen før du får sakt kake. Er det skikkelig kaldt, så får du fukt inne i kamerat. Den fukten er i utgangspunktet med på ta livet av kameraet ditt sakte med sikkert.

Det største problemet med kondens i kameraet, er at tapen limer seg til videohodet, og resulterer garantert i "båndsalat". Og når det har skjedd, så har sikkert diverse "guider"(båndføring) og "pinch roller" (pressvalser) blitt skjeve, eller fått en eller annen form for skade.

Har du fått kondens i kameraet, så for all del ikke slå det på. Bring kameraet ut i kulda igjen, og åpne forsiktig kassettluka, og la kameraet akklimatisere seg en god stund før du setter på strømmen.

Vær imidlertid oppmerksom på at du også kan få kondensproblemer hvis temperaturen er lavere innendørs en utendørs. Ofte i lokaler med et effektivt airconditionanlegg kan være nok.

Selv var jeg i Mexico en gang med et profesjonelt Digibeta kamera som jeg forvarte trygt på mitt svalende hotellrom. Første opptaksdag, fikk jeg erfare hva kondens var. Rommet holdt ca +14 grader, og ute var det ”bare" +42 grader. Kameraet kondenserte, så det faktisk rant dråper fra det.

Problemet løste jeg ved å oppbevare kameraet på balkongen på hotellrommet. Dermed var kameraet til en hver tid akklimatisert. Dette var forøvrig i tredje etasje uten mulighet for besøk av ubudne gjester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...