Tdale Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Jeg trenger flere disker, og vurderer derfor å kjøpe meg en S-ATA kontroller. Men så fikk jeg tipset om å kjøpe nytt hovedkort i stedet for. Jeg har mistet litt oversikt over de ulike typene hovedkort, de ulike socketene osv. Hva vil dere anbefale meg å kjøpe? Jeg spiller ikke, men redigerer en del video på maskinen. Har pr. nå en AMD XP2000 prosessor, og 256Mb, 2700-DDR-Ram Har ikke lyst til å investere så mye penger i dette, men det er klart at prosessoren burde oppgraderes...men til hva i såfall? Vil det være gammeldags å kjøpe et nytt socket-A hovedkort, og kjøpe en XP-3000 prosessor f.eks? Tommy Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 (endret) Ville ikke kjøpt ny socket a cpu, om du ikke trenger det veldig fordi du er gamer og har et ellers bra system. Men et nForce2 Ultra hovedkort er å anbefale. Abit AN7, med overklokking fra windows. Abit NF7-S V2.0, en klassiker og et veldig godt kort. EDIT: så at du driver med videoredigering, da ville jeg brukt pengene du vurderer å bruke på CPU til mer ram. Endret 7. juni 2004 av fredrikrb Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 Vet ikke om jeg helt forsto dette. Du anbefaler ikke Socket A CPU...men hva anbefaler du da? Er det sånn at noen av de nye socketene er raskere og bedre enn socket A? Er socket A på vei ut? De to hovedkortene du linket til, er jo Socket A..... Tommy Lenke til kommentar
DanielS Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) Det han sier er at du ikke skal kjøpe ny CPU... Heller kanskje bruke de pengene på minne istede... Så har han linket til 2 hovedkort han mener er greie.. For det var jo nytt Hovedkort du skulle ha?? Edit: Det vil si: Behold den gamle Socket A prosessoren din, Kjøp deg et nytt Socket A Hovedkort, og så mente han at du kanskje burde investere i mer minne... Endret 8. juni 2004 av DanielS Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 DanielS: Videoredigering er jo glad i en del minne, og da er det absolutt å foretrekke med litt mer. Vil heller vente med å kjøpe ny cpu. Da kan du heller vente til neste gang du trenger nytt system. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Det han sier er at du ikke skal kjøpe ny CPU... Heller kanskje bruke de pengene på minne istede... Så har han linket til 2 hovedkort han mener er greie.. For det var jo nytt Hovedkort du skulle ha?? Edit: Det vil si: Behold den gamle Socket A prosessoren din, Kjøp deg et nytt Socket A Hovedkort, og så mente han at du kanskje burde investere i mer minne... Han skrev at jeg ikke skulle kjøpe ny socket A CPU, noe jeg tolket som at jeg burde kjøpe en annen socket... Men spørsmålet mitt var i grunnen hvilken socket dere anbefaler, hvis jeg nå mot formodning skulle kjøpe ny prosessor og hovedkort. Er socket A det beste, eller er det andre som er bedre? Tommy Lenke til kommentar
Tetrix Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Kjøp et abit nf7s v2, tror du kan få minneproblem, så kjøp http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=694 minne dette har jeg kjøpt fungerer fint. 695.- (512MB) Lenke til kommentar
jihn Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Hmmm, må si meg enig med de andre her, det du virkelig bør oppgradere er rammen. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Kjøp et abit nf7s v2, tror du kan få minneproblem, så kjøp http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=694 minne dette har jeg kjøpt fungerer fint. 695.- (512MB) Jaha? Man kan få minneproblemer med all ram. NF7-S takler 2700 ram, det går jo tross alt på mer enn cpuen sin fsb. Meeen, om du tenkte på DDR333 og DDR400 så kan det jo kanskje by på problemer. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Kjøp Abit NF7-S v2 og greit 512MB minne og overklokk litt dersom du trenger mer kraft... (skulle få endel mer ytelse ut av en xp2000, hvis det ikke er Palminio da) Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Jeg blir vist misforstått hele tiden her Altså: Jeg forstår at jeg har mer bruk for RAM enn ny CPU. Men hvis jeg likevel vil oppgradere både CPU og hovedkort, samt kjøpe mer RAM, er socket A veien å gå, eller er det andre prosessorer som har bedre ytelse. Dette er altså ikke et spørsmål om økonomi, men hvilken CPU/socket teknologi er den beste/raskeste. Tommy Lenke til kommentar
Ducky Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Det er lurt å kjøpe P4 for video redigering! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå