Gå til innhold

defragmentering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ca. 1 gang i måneden burde holde. Jeg har ikke defragmentert på lenge selv, men jeg har ikke plass til det (trenger 15% ledig diskplass) :)

Men det kommer veldig an på hvor aktiv disken er. Dersom du skriver og sletter ofte på en partisjon, så kan det lønne seg å gjøre det oftere.

Lenke til kommentar

Er vel ikke lett å gi noe standard svar på det, det vil variere med bruken av maskina. Men du kan jo se hva Defragmenter sier på analysen, hvis du har kjørt lenge uten defragmentering og analysen sier at det ikke er nødvendig, så har du ikke noe stort behov.

På den annen side kan man jo sette opp Scheduler til å gjøre det automatisk en gang i uken, jo mindre disken er fragmentert jo fortere er det gjort.

Mener også å huske at XP har en slags automatisk defragmentering av deler av disken uansett.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke XP har automatisk defragmentering.

Med mindre du har mye filkopiering/flytting eller installering av programmer så burde 1 gang i måneden holde.

Litt off topic så er det mange programmer som er bedre enn den som følger med XP. Ta et søk i forumet og se. :)

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på heter prefetch. Man ser en gang i blant at XP jobber for fullt med disken på egen hånd:

By default, Windows XP monitors application launches and identifies those files loaded during the process. Windows XP stores this information in the prefetch folder (usually Windows/Prefetch) in a file called layout.ini. Every 3 days, Windows XP does a "partial" defrag of the files indicated in layout.ini - attempting to make sure that they are contigous so that your system will boot faster and applications will launch faster.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...