blackbrrd Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Hei Kjører Fedora Core 2, kernel 2.6.5.1 r358 SMP Bruker KDE Hardware: 2xopteron246, Minne 4xCorsair pc3200 ecc/reg minne, hk: MSI K8D Master-F. Etter installeringen fikk jeg en feilmelding, fant ikke lydkort osv (ikke så rart, har ikke lydkort), etter starten av kde fikk jeg en beskjed om at lydkort ikke funnet osv, trykk her for å ignorere senere. Kjørte 3x sprime235.tar.gz som surrer med å finne heltall, disse belastet cpuene 100% (http://www.mersenne.org/freesoft.htm) og disse kjørte i ca 1 time, 3 stk paralellt. Kjørte up2date programmet som følger med fra kde skrudde av maskinen Startet på nytt Maskinen kræsjet mens jeg skrev inn hvilket login jeg skulle bruke. Har installert en gang tidligere og den kræsjet til stadighet under login osv osv... Hvis maskinen fikk bootet opp var den helt stabil. Den har som sagt kjørt igjennom to installeringer av Fedora Core2 uten problemer eller tegn til ustabilitet. Kjører nå memtest86 (http://www.memtest86.com/) og regner egentlig med at den ikke finner noen feil den heller. Er det noen her som har noe forslag til hva jeg skal gjøre for å finne ut hvorfor maskinen kræsjer? På forhånd takk Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 dårlige CD'r? Det med lydkort burde ikke være noe problem. Den bare sier fra, nei jeg kunne ikke noe lydkort. Ikke noe galt i det. Med "krasjet under hvilket login du skal bruke" - mener du da GDM kom opp? Først så sier du at den ikke har vært fin med FC2 før, men så sier du at den har vært fin med fc2? Hva mener du? FC2 er vel uansett ingen utpreget serverdistro... Kjører du 64-bit kernel? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 (endret) Når du skal installere FC2 så spør den deg om du vil teste cd'ene. Det er gjort, og det var ingenting i veien med de. kjører 32 bit smp kernel såvidt jeg kan skjønne. (hvordan får jeg sjekket dette) Jeg har installert fc2 to ganger og rett etter installeringen virker alt som det skal. Problemet kommer etter at jeg har skrudd av maskinen og skrur den på igjen. (se lenger ned) Jeg vet ikke hva GDM betyr. først kommer bootloaderen opp, velger smp kernelen så laster den alt mulig sånn som den skal, så starter kde i kde så kommer det da et loginbilde hvor jeg må skrive inn et brukernavn - kræsjet i det jeg hadde skrevet "ad" av "admin"... Greit nok at fc2 ikke er en utpreget server distro, men den skal da ikke kræsje fordet? Endret 7. juni 2004 av blackbrrd Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 hmmm... Det du kaller KDE, er GDM - en "login manager". GDM logger deg inn og starter KDE (eller gnome eller en annen WM) hvis passordet ditt stemmer. Sikker på at hele boksen døde? prøv control+alt+backspace eller control+alt+f1 eller prøv å ssh'e boksen når det skjer. Prøv å bytte grafikkdriver til "vesa". Hva skags grafikkort har du? Funker num-lock etc. enda etter frys? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 "prøv control+alt+backspace eller control+alt+f1 eller prøv å ssh" - alt dette er testet skjermkortet er et innebygget ati kort som sikker har vært brukt i serverhovedkort de siste 5 årene. Det er en rimelig stor sjanse for at jeg kommer til å teste f.eks Debian for å se om det kanskje bare er denne linux distroen som er kranglete og ikke maskinvaren. Hvordan bytte grafikkdriver til vesa? Synes det er rart at maskinen skal kræsje i GDM'n... - Det vinduet ser forresten rimelig grafisk ut, derfor jeg antok at KDE allerede var startet opp... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Nja... Det har vel noe med at den har detecta kortet feil eller .no, som får X til å krasje. /etc/X11/xorg.conf finn en eller annen linje bytt ut nøkkelverdien med "ati" eller "vesa" (se på fila du skjønner sikkert hva jeg mener) /etc/inittab sette initdefault til 3 bruke startx til å starte KDE Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 hmm.. greit nok det her, men burde ikke den ha kræsjet 1. gang jeg bootet opp også, eller kjørte den kanskje i en annen modus da? Det virker også litt sært ettersom den kommer seg inn av og til... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Var det den greia du legger til brukere med etc? vet ikke hva "firstboot" gjør. BIOS oppgradering hjelper en del ganger. Buggy BIOS'er som tilfeldigvis matcher windows sine bugs (og kun er testet med windows) er noe drit Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 (endret) Kommer en slik melding rett etter jeg har valgt kernel: "ACPI: s3 and PAE do not like each other for now, s3 disabled" Fikk gjort endrigene du foreslo ang vesa og at man må bruke startx i tekstmodus så skulle jeg prøve å logge inn nå, det gikk greit, skulle sette meg selv som superuser, så fikk jeg følgende feilmelding: Machine Check Exception 0000000000000007 Bank 4: b40f20000000a13 at 00000007cbc4070 Kernel Panic: Unable to continue In idle task - not syncing (antallet 0'r er ikke helt korrekt ) Takk for hjelpen så langt forresten kyrsjo Endret 7. juni 2004 av blackbrrd Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Hmmm... Kernel bug? bugzilla.redhat.com og be om hjelp. Forøvrig har FC2 en egen 64-bit versjon (dvs andre cd'r etc.) Prøve den? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 Løsning: biosoppdatering Suse Linux 9.1 professional (gratis å downloade, må betale for å få cd) Resultat: vanvittig bra ytelse! Eksempel: Cache datasett (normalen) Gammel server: 20-30 sek (Dual Xeon 1,8ghz, 2gb ramm, Redhat, kernel 2.4.2, 32bit, java 1.4.0) Ny server: 2-3 sek (Dual Opteron 2ghz, 2gb ram, Suse, kernel 2.6.5, 64bit, java 1.4.2) Hardware messig skulle vi ha sett kanskje en dobbling i ytelse, kanskje til og med fire ganger så høy ytelse, men vi har fått ti ganger så høy ytelse. Konklusjonen er at oppsettet av software har vanvittig mye å si... Sitter du med 2.4 kernel og ikke akkurat siste versjon av databasen og ikke 1.4.2 eller nyere java virtual machine er det vanvittig mye å hente ved å gjøre en software oppgradering. Kort oppsummert: 10x høyere ytelse ved: xeon 1,8ghz -> opteron 2ghz 2xpc1600 minne kanaler -> 4xpc3200 minne kanaler kernel 2.4.2 32bit -> kernel 2.6.5 64bit* java 1.4.0 -> java 1.4.2** postgres 7.2.1 -> 7.4.2 *Her er det verdt å merke seg at den økte ytelsen kommer fra flere kilder: nptl tråder (øker ytelsen for flertrådete java applikasjoner vesentlig) kjappere filsystem numa støtte (sørger for å faktisk bruke hardwaren) 64 bit støtte (sørger for å faktisk bruke hardwaren) **1.4.2 må brukes sammen med kernel 2.6> for å få noen gevinst. Grunnen er den nptl støtten 1.4.2 kommer med. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 vel, som jeg leser så har du fått det fikset, men kernelen din skulle ha vært oppdatert, du brukte en eldre kernel ifra fedora som, ikke blir oppdatert ved den "up2date" vel, jeg bruker fedora core 2 som server nå og har kernel 2.6.6-1.435.2.3 #1. dette er på helt vanlig p3 maskin. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 Vi prøvde fikk oppgradert kernelen i fc2, men det var ikke så lett å få bcm5700 driverene til å fungere. tg3 var bare å drite i å få til å funke med den svitsjen vi har. I tillegg så har ikke fc2 i nærheten like bra pakkesystem som suse 9.1 og pga dette fikk vi ikke innstallert java.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå