AK47 Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Er det stor forskjell på ASP og PHP? Er PHP vanskelig å lære når man først kan ASP? Bare lurer 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 (endret) hadde du tatt deg bryet med å lese Innføring i Asp som jeg skrev her på forumet for et par dager ville du ha fått svar på dette spørsmålet. det er ikke vannskelig å lære seg php når en kan asp. du kan også lese disse trådene som går på hva php er, hjelp til å finne bra bøker om php og hva som skiller asp/php: 1) Introduksjon til php 2) lære php... 3) php bok for nybegynner 4) Hvordan starte med php 5) konvertere asp -> php. (Denne tråden går også på forskjeller asp -> php 6) php bok (igjen) 7) hva er php? 8) Lærebok i php 9) php-bøker dette er bare de trådene som jeg selv har deltatt i som gjelder innføring i php og forskjeller asp <-> php. det er sikkert ennå flere tråder som tar seg av akurat dette... Endret 7. juni 2004 av ilpostino Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2004 (endret) Takker for et skikkelig svar edit: innføring i ASP falt seg aldri naturlig inn å lese, da jeg ikke trenger det Endret 8. juni 2004 av AK47 Lenke til kommentar
ganja Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Er det stor forskjell på ASP og PHP? Er PHP vanskelig å lære når man først kan ASP?Bare lurer Hei Det er vel vanskelig å fokusere på forskjellene når forbrukere er så ulike ;-) For den vanlige hobbyist er det absolutt ingen forskjell på PHP og ASP. Begge er like lette-vanskelige å forstå - lære seg. og det er like mange muligheter med begge. PHP er mer et krympet - optimalisert språk. ASP er gjerne ikke så optimalisert men fullt mulig å optimalisere (korte ned koden) nybegynnere skriver gjerne response.write for hver linje, etter en stund slutter en med det ;-) Men en lærer av å repetere og kanskje det at en bruker litt mennesklig språk, så har ASP et fortrinn her - dvs er bedre på programmerings-innlæringen. Når jeg surfer nettet er det svært ofte jeg finner feil på PHP sider , der det er kodefeil og ikke nedetid server. Svært sjelden ser jeg feil på ASP sider. Dette bygger jo opp om det at ASP er mer programmerings vennlig. Ser man på den kostnadmessige siden så er jo teknisk sett PHP overlegen som Open Source kontra Microsoft sin ASP. Men for en hobbybruker så merker en faktisk ikke noe forskjell , webotell med ASP er like billige som PHP. Det som setter prishopp er databasen, MS Access eger seg "ikke" til bruk på internett , pga begresninger på brukere som kan be om info fra databasen osv. MS SQL er pga dyre lisenser som regel meget dyrt å anskaffe men er ypperlig for Internett. MySql er redningen , rask og stabil og støtter både ASP og PHP. I bruk hjemme der det er mest vanlig at en person sitter bak en Windows maskin. ASP Kjører en windows 2000 + xp(pro) så har en innebygd server klar til bruk. Har en win 98, 98 se(finnes på 98+se cdplata), ME så finner eller en kan laste ned Personal Webserver fra microsoft sine websider som en installerer. Laster ned MySQL (database server & standard clients) + MySQL ODBC driver Installerer et skall (program-control center) for å lettere kunne håndtere sine databaser. Så er det bare tut og kjør - eller var det full stopp ? Klart en må skrive ASP kode , det kan en enten gjøre i notisblokk eller en bruker program som DreamWeaver , frontpage , 1page osv.. En kan kople opp(få kontakt med) MySql databasen med bruk av DNS eller ikke. PHP En kan kjøre PHP på Windows Det er rimelig likt når det gjelder MySql , men en må i tillegg laste ned PHP og gjerne en Server (apache er vel mest vanlig) Altså det er mer å laste ned og innstallere med PHP. Raskhet Dette er ikke noe en vanlig bruker merker , er vel snakk om microsekund . Stor nettesteder som Qxl.no - P4.no - Microsoft.no(com) bruker ASP(.net) og alle disse sider er raske. Ved bruk av ASP og Mysql database blir ASP koden kortere , da en bruker mye mindre kode for å for eks. vise de siste 5 postene , antall poster pr side , osv .. Det finnes også et hav av programmer for å konvertere databaser samt kode. asp2php er et program som konverterer asp kode til php kode. Access to Mysql konverterer access databaser til Mysql (det er manuelle metoder å gjøre dette på også , hvis en ikke vil ha så mange programmer innstallert) Osv - alt finnes og konvertering av databaser går som regel greit, en må nok regne med å sjekke over alle feltene for litt småretting, men en liten jobb kontra det å skulle legge alt inn på nytt. Så konklusjonen kan bli at ASP er det beste språket for mr. "hvemsomhelst" å bruke. ( er vel på tide og sende kontonummeret til Microsoft ) Jeg har meg gul og blå pga det at jeg mente det var en dårlig ide og begynne med ASP - skulle heller valgt PHP. Nå kan det kanskje hende at var unødvendig , da jeg etter og ha skrevet dette innlegget har kommet til den personlige konklusjonen : Holder meg til ASP (+.net) Så får jeg bare i beste hallejulaånd håpe på at Open Source miljøet (PHP) viser meg nåde ;-) Lenke til kommentar
Grant Lee Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Kjører du ikke egen server for hjemmesidene dine må du jo også se på de som leverer denne tjenesten for deg - hvilken tjeneste de leverer. Dette har du vel skjønt allerede selv. Folkene som kjører Apache bruker vanligvis ikke å kjøre ASP, men det er ingen umulighet. Selv kjører jeg Apache og bruker ActiveHTML (litt usikker på navnet sånn i farten) og det fungerer helt greit. Men over til det egentlige poenget mitt. Selvsagt er det en viss synergi ved å lære seg et språk først. Slik er det også med andre (skikkelige) programmeringsspråk. Mestrer du eksempelvis C++ vil du i mine øyne lett skjønne PhP og også ASP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå