Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

får andre tilgang via vpn?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter på et brutalt digert nettverk på jobben....

tenkte på å lage en vpn oppkobling til lanet hjemmet fra pcen her...

jeg vil da få opp lanet mitt hjemme min under "my network places" og "Microsoft Windows Network" .. hvis jeg har skjønt det riktig???

men vil andre her på jobben se lanet mitt hjemmet der også ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke tro det. Når du lager en VPN kobling så lages den et nytt virtuellt nettverkskort. Denne får en IP tildelt fra servern.

Sørg for at IPen er på et eget subnett og ikke kræsjer med noe IP-subnett på jobben. (f.eks bruk 10.x.x.x dersom jobben din typisk bruker 192.168.x.x og motsatt)

Så fremt du ikke manuelt legger til en bridge i nettverksoppsettet mellom dette virtuelle nettverkskortet og det fysiske kortet du bruker til nettverket på jobben, så skulle det ikke være noe problem (det vil si at ingen vil se ditt hjemmenettverk så fremt du ikke setter opp bridging + noe route konfigurasjon på klientPCene som skal ha tilgang).

Råd: Skal du gjøre dette bør du sørge for at nettverket ditt hjemme er på samma standard som nettverket på jobben ifm virus o.l. Det blir jo litt kjipt om du får et kjipt virus på hjemmemaskinen og den forplanter seg rett til jobbpcen som videreformidler med stor glede til resten av jobben.

-Wolf5

Endret av wolf5
Lenke til kommentar
Vil ikke tro det. Når du lager en VPN kobling så lages den et nytt virtuellt nettverkskort. Denne får en IP tildelt fra servern.

Sørg for at IPen er på et eget subnett og ikke kræsjer med noe IP-subnett på jobben. (f.eks bruk 10.x.x.x dersom jobben din typisk bruker 192.168.x.x og motsatt)

Så fremt du ikke manuelt legger til en bridge i nettverksoppsettet mellom dette virtuelle nettverkskortet og det fysiske kortet du bruker til nettverket på jobben, så skulle det ikke være noe problem (det vil si at ingen vil se ditt hjemmenettverk så fremt du ikke setter opp bridging + noe route konfigurasjon på klientPCene som skal ha tilgang).

Råd: Skal du gjøre dette bør du sørge for at nettverket ditt hjemme er på samma standard som nettverket på jobben ifm virus o.l. Det blir jo litt kjipt om du får et kjipt virus på hjemmemaskinen og den forplanter seg rett til jobbpcen som videreformidler med stor glede til resten av jobben.

-Wolf5

Takk for infoen...

btw..er på nett med tanke på virus o.l :D

:thumbup:

Lenke til kommentar
Dersom firmaet godtar at du lager en vpn tunnel igjennom firewallen...... noe som kanskje ikke er så veeeeldig vanlig da vi ønsker å terminere vpn forbindelser i eller før brannmur

:wow:

Tjah,..... mulig mulig

Lenke til kommentar

Da kan man jo evt leke seg med HTTP tunneller :-)

Ikke det at jeg har funnet ut en fullgod løsning på det, men det er måten å gå på da selv de sikreste firmaene har http åpent. Dataene pakkes inn som vanlige HTTP forespørsler (trenger evt en HTTP tunnell server i en annen ende som omformer dataene).

-Wolf5

Lenke til kommentar
Jeg sitter på et brutalt digert nettverk på jobben....

tenkte på å lage en vpn oppkobling til lanet hjemmet fra pcen her...

jeg vil da få opp lanet mitt hjemme min under "my network places" og "Microsoft Windows Network" .. hvis jeg har skjønt det riktig???

men vil andre her på jobben se lanet mitt hjemmet der også ?

Du bestemmer selv om du vil slå på ip routing på din maskin eller ikke. Om du ikke gjør det vil VPN nettet ditt ikke få direkte tilgang til lan`et på jobben din uten at det går inn via et program på din maskin på jobben.

Men du bør absolutt snakke med IT-ansvarlig på jobben om dette før du går i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...