ØysteinI Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Jeg lasta akkurat ned trial-versjonen av F-Secure Antivirus for privatpersoner, og fikk meg en liten overraskelse. Midt under installasjonen, popper brannmuren opp med et spørsmål om "Backweb-4476822.exe" skal få lov til å gå ut på nettet og oppføre seg som en server. Ettersom jeg veit hva backweb.exe er, var jo svaret "Hell, no !!". For de av dere som ikke vet hva backweb.exe er, så kan jeg fortelle at det er et fint lite spyware-program som sender reklame og spionerer på hva du holder på med på maskinen din. Et kjapt søk på maskina avslørte dette : Jeg avinstallerte driten og kjørte installasjonen på nytt. Dette for å få lest lisensavtalen. Her står det ikke nevnt et eneste ord om at F-Secure har rett til å installere tilleggsprogramvare på min maskin. F-Secure Antivirus er for evig og alltid uaktuelt for meg. Har også sendt en mail til F-Secure, som jeg trodde var et seriøst selskap, men har ikke fått noe svar ennå. Lenke til kommentar
leoss Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Jeg er ikke 100% sikker, men tror ikke backweb løsningen til f-secure er en spyware når den blir installert med f-secure. Backweb brukes til å laste ned automatiske oppdateringer til F-secure. Men jeg er forsåvidt enig med deg. Jeg hadde f-secure gjennom NTNU før, men dårligere program har jeg ikke prøvd. Noen ganger ville ikke backweb oppdatere virusdefinisjonene på flere mnder, og ved manuell oppdatering med fsupdate.exe gikk det ofte flere dager før de nyeste definisjonene ble tatt i bruk av systemet. I tillegg lastet f-secure opp en hel rekke små prosesser i bakgrunnen, og ville du prøve å slå de av, måtte du gjerne lete i taskmanager i fem minutt før du hadde funnet alle. Nei, takke meg til andre og bedre løsninger. Leoss Lenke til kommentar
Daemon Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 hehe, må nesten le av den posteringen der.. backweb.exe er ingen farlig trojan eller lignende. Den har enkelt og greit som oppgave å oppdatere fprot antivirus med nyere signaturfiler. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 F-Secure bruker BackWeb for å laste ned oppdateringer. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Dette er programmvare spørsmål og ikke et internett & Nettverk spm. Flyttes til programvare. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 F-Secure bruker BackWeb for å laste ned oppdateringer. Jepp! Nede på systrayen vises den som en rød kule inni en svart sirkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå