Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt mitt 300D en uke nå og er så vidt i gang med å lese manualen. Siden jeg er så fersk med dette kameraet så lurer jeg på om noen har noen tips å komme med m.h.t kamerainnstillinger for det jeg har tenkt å fotografere. Jeg tar med meg et bordstativ og vil sikkert ta noen nattbilder. Hvordan bør jeg sette innstillingene? I tillegg vil jeg sikkert fotografere kulturelle monumenter samt koselige øyeblikk jeg og reisefølget mitt har på restauranter o.s.v. Til nå har jeg kun fotografert med de predefinerte innstillingene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har hatt mitt 300D en uke nå og er så vidt i gang med å lese manualen. Siden jeg er så fersk med dette kameraet så lurer jeg på om noen har noen tips å komme med m.h.t kamerainnstillinger for det jeg har tenkt å fotografere. Jeg tar med meg et bordstativ og vil sikkert ta noen nattbilder. Hvordan bør jeg sette innstillingene? I tillegg vil jeg sikkert fotografere kulturelle monumenter samt koselige øyeblikk jeg og reisefølget mitt har på restauranter o.s.v. Til nå har jeg kun fotografert med de predefinerte innstillingene.

Hvis du sjekker EXIF-infoen på bilder du tidligere har tatt med autoinnstillinger, vil du kanskje få en pekepinn på hvordan det fungerer. Sjekk spesielt innstillingene for blenderåpning (aperture), lukkertid (shutter) og ISO.

Det er egentlig ganske vanskelig og krever mye innsats å få bra bilder, men du bør ihvertfall få med deg dette:

- større blenderåpning gir mer lys, dårligere dybdeskarphet og noe dårligere skarphet generelt

- stor blenderåpning gir mindre lys, men bedre dybdeskarphet (som når du kniper igjen øyet for å se bedre)

- lengre lukkertid gir mer lys (naturlig nok) og kan gi "bevegelser" i bildet, mens kortere lukkertid gir mindre lys og "fryser motivet" (bevegelser vil ikke synes)

- lav ISO krever mer lys og gir lite støy, mens høy ISO krever mindre lys og gir mer støy

- hvis du ikke bruker stativ bør lukkertida være ca (1/brennvidden) sekunder eller raskere, så da må du ta høyde for det før du velger blenderåpning og/eller ISO.

Prøv gjerne P mode for å se hva slags innstillinger kameraet selv ville brukt, deretter kan du skifte til M mode og prøve deg fram. Prøv f.eks. å øke lukkertiden og minske blenderåpningen eller omvendt. Sjekk hvilke forskjeller du får m.t.p. dybdeskarphet o.l.

Ellers kan jeg anbefale å ta en titt i en bok om fotografering. Dette trenger ikke å være spesifikt for digital fotografering.

Lenke til kommentar

Kan bare nevne at minste blernderåpning er det høyeste blender tall, f.eks 22.

Den strørste blenderåpning er det laveste tall, f.eks. 2,8. Dette rotet jeg med i begynnelsen :) ellers en veldig bra forklaring av anderfo

Ellers vil jeg si at når du skal ta bilder av bygninger og slikt i en fin by som Roma må du utnytte lyset som er det best mulig måte!! Ikke dra rundt på dagtid og knips i steikende sol når lyset egentlig er kjedelig. Ta bilder tidlig på morgen og ide solen går ned og på kveldstid når gatelysene lyser opp bygningene. Da er det bra med et godt stativ. Jeg ve togså at været kan skifte ganske fort der nede, og en av de beste tidene og ta naturbilder er når stormen/uværet bryter opp. Husk og måle lyset på himmelen slik at den blir rett eksponert.

Sist men ikke minst, ta MANGE bilder. Du kan aldri ta mange nok. Når du ser at du har fådt et perfekt bilde, ta noen bilder til!

Ellers får du ha en god tur, det er utrlolig fint land og by!

Vennlig Hilsen

Kelly Who

Lenke til kommentar
Ellers får du ha en god tur, det er utrlolig fint land og by!

Takk for det, og takk til anderfo. Jeg skal overdrive fotograferingen, har 512Mb minnekort samt en 20 Gb Archos Jukebox Multimedia som har et CF-kortleser adapter. Da er det bare å tømme kortet på denne når det er fullt!!

Lenke til kommentar

Hei. Vil bare si at før du drar over grensen fra Norge vil jeg anbefale deg å registrere kameraet hos tollen slik at du slipper å måtte forklare for tollerne når du kommer hjem at kameraet er norsk.

Registreringen koster ingenting og kan løse en del trøbbel på tilbaketuren. Dersom du skulle bli stoppet i tollen.

En annen løsning er å ta med seg kvitteringen, men det beste er å beholde denne hjemme med tanke på eventuell forsikringssak dersom du skulle være uheldig å miste kameraet.

Trond

Lenke til kommentar
Hei. Vil bare si at før du drar over grensen fra Norge vil jeg anbefale deg å registrere kameraet hos tollen slik at du slipper å måtte forklare for tollerne når du kommer hjem at kameraet er norsk.

Ugh... det er ikke en 300D, det er en Digital Rebel..... Samme kamera, men kjøpt i USA... Går vel greit å registrere for det?

Lenke til kommentar

Ugh... det er ikke en 300D, det er en Digital Rebel..... Samme kamera, men kjøpt i USA... Går vel greit å registrere for det?

Hva kameraet heter er vel ikke så viktig, så lenge kvitteringa stemmer?

Wow, min post nr 1000 :D

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Må anbefale kjøp av Canons billige 50mm, f1,8.

Denne synes jeg fungerer bra ved litt dårlige lysforhold.

Har tatt en del gode kveldsbilder med denne og ISO400/800.

Liten bakdel at den tilsvarer en 80mm så du må gå litt lenger unna motivet.

Men objektivet er så billig og lett å ha med seg at jeg synes det er et "must have".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...