Gå til innhold

start.predicted.net | vises ulikt, css problem

Anbefalte innlegg

jeg driver å lærer meg saker og ting og har nå funnet ut av hvordan jeg kan utnytte rss feeds. det bruker jeg på siden jeg jobber med, men har litt problemer med å få ting til å stemme.

i Opera (7.5) vises siden som den skal bortsett fra at dropdown menyen ikke får padding.

I IE vises siden også bra, bortsett fra at den ikke er midtstilt.

Mozilla Firefox viser siden dårligst, bakgrunnen repeteres ikke, footer er ikke med, og dropdown menyen får ikke padding.

Det jeg lurer på i denne tråden er hovedsaklig hvordan jeg kan få fikset dette, men også hva som kan forbedres på siden med tanke på layout/design.

er klar over at bagrunnsfargen nedover siden kanskje er litt daff, og at siden har litt enkel struktur, men dette er for å kunne gi en mest mulig oversiktlig presentasjon av dagens nyheter.

håper noen kan bidra til å få løst problemene

:)

http://start.predicted.net/

Endret av Smidt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke bakgrunn repeteres ikke? Den med no-repeat, eller den med y-repeat?

Er det dette som midtstiller siden?

#container {
margin-left : auto;
margin-right : auto;

Det med at dropdownen ikke får padding kan vel ha noe med at du ikke har satt noe på den i CSS? Den ser for så vidt bra ut i Opera 7.5...

Edit: Så problemet med paddingen nå. :)

Men den koden har ikke du skrevet for hånd, sant? Der var det nemlig mye feil.

Blandt annet en <p> litt tekst <p> og så videre... Mye rart.

Er det noen grunn til at du ikke kjører XHTML?

Endret av Toolshed
Lenke til kommentar
Hvilke bakgrunn repeteres ikke? Den med no-repeat, eller den med y-repeat?

Er det dette som midtstiller siden?

#container {
margin-left : auto;
margin-right : auto;

Det med at dropdownen ikke får padding kan vel ha noe med at du ikke har satt noe på den i CSS? Den ser for så vidt bra ut i Opera 7.5...

bakgrunnen i #container repeteres ikke med mindre jeg setter høyden, noe jeg ikke kan gjøre siden innholdet varierer.

dropdown menyen ligger inni <p> </p>.

det ser da sånn ut i Opera 7.5 det er ikke padding på dropdownen selv om den er inni en p.

jeg har også prøvd å legge en tom span inn i stedenfor paddingen, men det virket ikke det heller

edit: skiftet doctype til: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

siden vises nå som den skal i IE 6

Endret av Smidt
Lenke til kommentar
<p><h1>DINSIE | konominyheter</h1><p><form action='/index.php' method='POST'><select name="backend">

Rett ihvertfall opp i det der... Header skal ikke være inni <p>, og alle <p>-ementer skal avsluttes skikkelig!

Lenke til kommentar
:laugh:  56 feil på 32 linjer kode! good work Smith!  :p  ;)  :tease:

its Smidt og siden var begenet til vanlig html, ikke xhtml. om du derimot har noe positivt å bidra med hadde det ikke gjort noe om du kom med det. hvis ikke :roll:

hvis du også legger merke til hva feilene kommer av er det rss feeden som forårsaker 52 av de.

Endret av Smidt
Lenke til kommentar
Du er klar over at br ikke skal ha sluttag?

Uansett, de fleste feilene kommer jo av feilaktig markup. Bare les kommentarene så skjønner du fort hva som er feil

ser det, men det er rss feeden som skaper feilene..

men det som tydeligvis er problemet er at noe mangler/må legges til i css'en. jeg er ikke så erfaren med det enda at jeg har funnet feilen. noen med litt mer kompetanse på css som kunne tatt en liten titt? siden bugger nå i Opera og firefox, vises for en gangs skyld riktig i IE :)

Lenke til kommentar

jeg siden vises ikke riktig i Mozilla, det er drøyt 11% som bruker denne nettleseren og jeg vil gjerne ha siden til å se noen lunde ut der og.

http://start.predicted.net/mozilla_vs_opera.jpg <-- illustrerende bilde.

bakgrunnen siden til siden blir ikke repetert nedover til tross for at dette bare er en bakgrunnsfarge. footeren blir heller ikke mer.

edit: siden validerer nå html 4.01

css'en og (uten at det er noe kunst)

Endret av Smidt
Lenke til kommentar

har ikke noe med clear: both; under de flytende elementene.

regner med at som flytende elementer mener du de to containerne som deler siden opp i hoved- og sideinnhold. med float på..

edit: indeed, la til en div med clear: both; under og vips we get a footer.

men så var det den bakgrunnen. noen som har noen tips der, en klassisk feil som kan ha skjedd?

Endret av Smidt
Lenke til kommentar
har ikke noe med clear: both; under de flytende elementene.

regner med at som flytende elementer mener du de to containerne som deler siden opp i hoved- og sideinnhold. med float på..

Jepp, og for at Mozilla da skal vise bakgrunnen, må du legge til f.eks en footer-div eller en <hr> med clear: both. (evt clear: left)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...