Gå til innhold

S-ATA kontroller

Tdale

Anbefalte innlegg

jeg har et hovedkort som ikke støtter S-ATA. Men en S-ATA kontroller vil ordne dette, ikke sant?

Såvidt jeg har forstått, kjøper jeg bare en S-ATA kontroller, og så kan jeg koble til S-ATA disker til denne, uavhengig av hva slags hovedkort jeg har.

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bedre å kjøpe et nytt hovedkort med SATA integrert.

Begrunnelse:

PCI-bussen i en pc er på maks 133MB/s, mens SATA disker krever 150MB/s hver.

Med 4 SATA disker på èn slik kontroller vil hver disk få 33 MB/s til rådighet.

Nå er det jo skjelden at alle diskene bruker maks båndbredde samtidig, men du ser sikkert problemet. Integrerte kontrollere har ikke denne begrensningen.

I tillegg koster en løs kontroller iallefall 500,-

Til den prisen kan du få et helt nytt hovedkort med SATA integrert (demobrukt) hos Komplett!

Bare et tips...

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Nå er det jo skjelden at alle diskene bruker maks båndbredde samtidig, men du ser sikkert problemet. Integrerte kontrollere har ikke denne begrensningen.

Er det snakk om 133mb/s på hvær PCI slot eller er samlet på alle 5? (om har det da)

:wee:

Lenke til kommentar

Er det snakk om 133mb/s på hvær PCI slot eller er samlet på alle 5? (om har det da)

:wee:

Det gjelder PCI-bussen, som går til alle PCI-spor i pc'en, samt eventuelle integrerte PCI ting (som lydkort, nettverkskort, modem, o.l.)

Altså 133MB/s på deling på ALT!

PCI-bussen kommer ut av Southbridge i chipsettet.

Mange chipsett har i tillegg direkte tilkobling for SATA, LAN, USB2.0, Firewire, som jo er bedre enn å ta det over en allerede overbelastet PCI-buss :yes:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg nettopp en ny sata kontroller (pci) og kan ikke si at jeg merker noen forskjell fra den integrerte. Men det var heller ikke poenget her. En ting du skal være klar over er at hovedkortprodusentene kan ha en tendens til å slenge på all slags funksjoner, men ikke alle er av noe veldig god kvalitet. Jeg kjøpte meg en pci sata-kontroller av den grunn at min integrerte kontroller gjorde alle mine data korrupte og på den måten i bunn og grunn slettet hele "C" disken min som resulterte i en ubrukelig pc. Jeg lette overalt på nettet for å finne en løsning, og etter noen uker (ja, det tok sin tid å finne det) kom jeg over en "statement" fra satakontroller produsenten som skrev at dette kunne skje. Men det som overrasket meg mest var at de ikke hadde noen løsning på problemet som funket. Driveren var vel over året gammel og det så ikke ut til at de kom med nye heller.

Så sjekk først om det er god støtte for den integrerte sata-kontrolleren før du kjøper et hovedkort med det.

(Dette skjedde forøvrig med en Silicon Image 3112 Sata kontroller, som jeg tror er ganske vanlig blant integrerte løsninger oss de forskjellige hovedkortprodusentene)

Lenke til kommentar

Det kaller jeg kreativ omgang med matematikk. Regnestykkene er forsåvidt riktige, men svært få S-ATA disker (dvs. ingen jeg kjenner til) klarer å overføre 133MB/s... S-ATA disker "krever" ikke 150MB/s, men grensesnittet er spesifisert for denne hastigheten (dvs. maks. teoretisk hastighet)

33MB/s er antakelig et tall som ligger litt nærmere virkelig overføringshastighet iallefall på 7200rpm disker - men hvor ofte overfører du data til/fra 4 disker samtidig? Antakelig vil du svært sjelden 'makse ut' PCI bussen uansett.

Dessuten kan integrerte S-ATA kontrollere også ofte være tilknyttet PCI-bussen, så da gjelder de samme 'issues'.

Jeg ville uten å tvile særlig mye, gjort det enkelt og greit, og kjøpt en PCI S-ATA kontroller!

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...