Gå til innhold

hvordan registrer brukere med unik brukerid

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her som nybegynner og skal forsøke meg på et lite prosjekt. Jeg skal lage en fiske statistikk side i php og mysql, hvor venner kan registrere seg og lagre info. Jeg skal ha en registrerings side hvor en bruker da får en unik pers_id. (Jeg trenger vel strengt tatt ikke det, da navn kan fungere som dette). Videre i neste tabell hvor info skal lagres, skal altså denne infoen lagres med brukerens id, slik at man kjenner igjen hvem som har lagret den. (slik at f.eks. man ikke får ut info som andre brukere har lagret).

Da jeg er totalt nybegynner på php og kan en smule mer mysql, ønsker jeg tips og/eller linker hvor jeg helst finner noen konkrete eksempler på akkurat dette.

Setter stor pris på hjelp :yes:

A.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tabell brukere:

id

brukernavn

passord

id gir du alternativet "auto_increment" , så øker det automatisk med 1 for hver ny rad.

Tabell Info:

id (alltid ha en unik id for å telle rader)

bruker (denne refererer til den unike id'en i tabell "brukere")

informasjon "informasjonen du trenger";

Lenke til kommentar

Ja, det er akkurat slik jeg har gjort det.

Jeg har en tabell "person" hvor jeg har pers_id(denne er auto_increment), navn, og passord. Jeg har videre en tabell "info" hvor jeg har pers_id, "info_id"(denne er auto_increment. Denne er til slik at hvert innlegg får en unik id.) også andre felter, ett for hver info som jeg skal ha med.

Det jeg sliter litt med er hvordan jeg skal lage en registrerings side hvor brukere registrer seg, også videre når de går til en "legge inn info" side, så legges brukerens unike pers_id inn i tabellen "info".

Var kanskje litt rotete forklart.....

Lenke til kommentar

Hvor langt er du kommet med et eventuelt script for registrering av bruker og/eller data? Du kan legge ut en link til koden eller legge den ut her (om den ikke er for lang). Men Torbjørn er inne på noe med at brukeren må vere registrert før du kan legge inn data/info for denne brukeren, hvis ikke kan du ikke koble sammen informasjonen til brukeren. For å hente ut igjenn/identifisere brukeren må du kjøre en spørring mot db for å hente ut id nummeret som denne har blitt registret med (dette er ikke nødvendig når brukeren er innlogget. Dvs. så lenge du allered henter ut, og sparer denne info., ved innloggin).

Lenke til kommentar

Jeg brukte innloggingsscriptet/opprette brukere som som var postet her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=254607

Jeg har laget en form og et script som legger dette inn i databasen:

<?php

$db = mysql_connect("localhost","root","");

mysql_select_db ("rapport");

include "ok.php";

$query = "INSERT INTO fisk(sted, navn, type, vekt, flue, vaeret, vindstyrke, dato, tidspunkt, kommentarer)

VALUES('".$_POST['sted']."','".$_POST['navn']."','".$_POST['type']."','".$_POST['vekt']."','".$_POST['flue']."','".$_POST['vaeret']."','".$_POST['vindstyrke']."','".$_POST['dato']."','".$_POST['tidspunkt']."','".$_POST['kommentarer']."')";

$result = mysql_query($query);

?>

ok.php inneholder bare grafikken som er på resten av sidene, med "lagt til info i databasen", ok, melding. Minus med dette, er at jeg ikke får ut en feilmelding, dersom noe ikke blir oppdatert.

Det kunne ikke ligge andre tabeller enn username og password, med innloggingsscriptet som jeg fant. (se over). Derfor i tillegg til postene i "fisk" (se over), ligger det også "username". Denne er jo unik, så jeg trenger ikke en pers_id. (Det blir liksom smør på flesk...)

Så det vil si at i scriptet over, må jeg ha noe som gjør at den henter brukernavnet fra brukeren som er logget inn og legger denne inn i "username" automatisk. Thats the case....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...