Gå til innhold

hvordan registrer brukere med unik brukerid

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her som nybegynner og skal forsøke meg på et lite prosjekt. Jeg skal lage en fiske statistikk side i php og mysql, hvor venner kan registrere seg og lagre info. Jeg skal ha en registrerings side hvor en bruker da får en unik pers_id. (Jeg trenger vel strengt tatt ikke det, da navn kan fungere som dette). Videre i neste tabell hvor info skal lagres, skal altså denne infoen lagres med brukerens id, slik at man kjenner igjen hvem som har lagret den. (slik at f.eks. man ikke får ut info som andre brukere har lagret).

Da jeg er totalt nybegynner på php og kan en smule mer mysql, ønsker jeg tips og/eller linker hvor jeg helst finner noen konkrete eksempler på akkurat dette.

Setter stor pris på hjelp :yes:

A.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tabell brukere:

id

brukernavn

passord

id gir du alternativet "auto_increment" , så øker det automatisk med 1 for hver ny rad.

Tabell Info:

id (alltid ha en unik id for å telle rader)

bruker (denne refererer til den unike id'en i tabell "brukere")

informasjon "informasjonen du trenger";

Lenke til kommentar

Ja, det er akkurat slik jeg har gjort det.

Jeg har en tabell "person" hvor jeg har pers_id(denne er auto_increment), navn, og passord. Jeg har videre en tabell "info" hvor jeg har pers_id, "info_id"(denne er auto_increment. Denne er til slik at hvert innlegg får en unik id.) også andre felter, ett for hver info som jeg skal ha med.

Det jeg sliter litt med er hvordan jeg skal lage en registrerings side hvor brukere registrer seg, også videre når de går til en "legge inn info" side, så legges brukerens unike pers_id inn i tabellen "info".

Var kanskje litt rotete forklart.....

Lenke til kommentar