Gå til innhold

Nyere P4 krever BIOS-oppdatering

Anbefalte innlegg

1. Den blir ikke nødvendigvis noe særlig bedre (isåfall nærmere som 10% eller 10x)

P4EE mot P4E er egentlig en dårlig sammenlikning for å beregne verdien av cache siden det har såvidt store arkitekturmessige forrandringer. Videre er L2 cache vesentlig raskere enn L3 cache og det at Intel benytter inklusiv cache legger til enda en variabel.

2. Intel ville neppe spart "mange milliarder" på dette og du ville neppe klare den tekniske jobben med å klargjøre prosessoren for en dieshrink. Videre vil Northwood trolig møte veggen (ytelse/skaleringsmessig) på 90nm (og på 130nm) før Prescott gjør det.

BIOS oppdateringer har man da måttet hatt for å bruke mange nye CPUer på gamle hovedkort, være seg fra AMD eller Intel tidligere.

Varmeproblemer? Varme er et større issue med Prescott enn med konkurrerende produkter i dag, men noe "problem" er det ikke. Intel shipper over en million Prescotter i uka og jeg tror vi hadde hørt om det hvis der var problemer med Prescott systemer på grunn av varmeutvikling.

1. L2 cache er lett å implementere i en prosessor! Spesielt et lusne L2 MegaByte

Ta eksempler på IBM sine power prosessorer... Hvor mangen Megabytes har de i sine L2 og L1? 128MB og 8MB

2. Intel har mer enn 1000 ingeniører som jobber med det (tror jeg), tror problemet blir ganske lett løst...

Siden bård toftu sa... "pappa alltid ga meg gleden å snurre inn fisken.." så du har vel rett! Greit du vinner!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gi meg 5 mrd bucks..  så mekker jeg en prosessor ti ganger bedre.. enn dagens prescott... og navnet blir da...Presmooth :D

Ehh, ja riktig. Uttalelsen vitner mer om din forståelse av microprosessorutvikling enn om Prescott. Når du snakker om R&D penger så husk på at disse skal brukes til mer enn å bare utvikle Prescott.

Nei! det vitner om DIN lite forståelse om microprosessor DESIGN :nei:

La meg forteller deg at prosessorene er ikke bare "utviklet," kretsene, dvs. transistorarkitekturen er designet i en prosessor.

Det jeg prøve å si er at transistorarkitektur til prescott har en svært dårlig design... :thumbdown::no:

edit: angående andre ting enn prescott prosessorer, så sliter intel like mye. Spesielt med 64bits arkitektur... :thumbdown:

Det sier faktisk ganske mye om din lille forståelse når du sier : gi meg 5mill bucks så mekker jeg en som er ti ganger bedre :laugh:

Lenke til kommentar
Gi meg 5 mrd bucks..  så mekker jeg en prosessor ti ganger bedre.. enn dagens prescott... og navnet blir da...Presmooth :D

Ehh, ja riktig. Uttalelsen vitner mer om din forståelse av microprosessorutvikling enn om Prescott. Når du snakker om R&D penger så husk på at disse skal brukes til mer enn å bare utvikle Prescott.

Nei! det vitner om DIN lite forståelse om microprosessor DESIGN :nei:

La meg forteller deg at prosessorene er ikke bare "utviklet," kretsene, dvs. transistorarkitekturen er designet i en prosessor.

Det jeg prøve å si er at transistorarkitektur til prescott har en svært dårlig design... :thumbdown::no:

edit: angående andre ting enn prescott prosessorer, så sliter intel like mye. Spesielt med 64bits arkitektur... :thumbdown:

Det sier faktisk ganske mye om din lille forståelse når du sier : gi meg 5mill bucks så mekker jeg en som er ti ganger bedre :laugh:

ironi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

Et paradoks her vil jo bli hvordan man skal oppdatere bios uten cpu? :hmm: Da må man jo låne en eldre cpu, oppdatere bios og sette i den nye cpu'en. Litt bakvent for dem som kjøper nytt hk og cpu da. Si man da hadde en cpu basert på en annen sokkel fra før. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Et paradoks her vil jo bli hvordan man skal oppdatere bios uten cpu?  :hmm: Da må man jo låne en eldre cpu, oppdatere bios og sette i den nye cpu'en. Litt bakvent for dem som kjøper nytt hk og cpu da. Si man da hadde en cpu basert på en annen sokkel fra før.  :thumbdown:

Det jeg vil se for meg er at lokale data butikker rundt om kring i landet, skaffer seg programmerings enheter.

Disse kan man jo faktiskt lage selv hvis man kan litt og det flyter over av design tegninger til programmerings enheter for SST (husker ikke modell nr) 256kb brikken. (Ikke det at en så liten brikke brukes nå tildags, men det er et eksempel).

Pilk ut bios chipen, ta med bios oppdateringen på diskett eller cd til din lokale dataforhandler slik at dem slipper å bruke tid på å finne den.

Endret av PulZ
Lenke til kommentar
Hvordan vil en northwood med 1MB L2 blir i forhold til en prescott med 1MB L2?

[...]

Så kan du tenker deg hvordan en northwood arkitektur med 1MB L2 cache iforhold til prescott i samme frekvens.

Den blir ikke nødveigvis noe særlig bedre (isåfall nærmere som 10% eller 10x)

[...]

Videre er L2 cache vesentlig raskere enn L3 cache og det at Intel benytter inklusiv cache legger til enda en variabel.

Glem ikke at cachen på Prescott er vesentlig treigere enn cachen på Northwood, og det samt lengre pipeline forklarer godt på vei hvorfor Prescott yter dårligere enn Northwood på samme klokkefrekvens ;)

Varmeproblemer? Varme er et større issue med Prescott enn med konkurrerende produkter i dag, men noe "problem" er det ikke. Intel shipper over en million Prescotter i uka og jeg tror vi hadde hørt om det hvis der var problemer med Prescott systemer på grunn av varmeutvikling.

Nei, Intel leverer selvsagt ikke prosessorer med varmeproblemer. Likevel produserer Prescott utvilsomt mer varme enn Northwood, og hvis man har et system i dag som ikke tackler høyere temperatur så bør man unngå å oppgradere til Prescott etter min mening. Intel har også kommet med nye steppinger av Prescott, men i stedet for å redusere varmeutviklingen så har de heller valgt å øke frekvensen...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...