Celia Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 (endret) Hei Er det riktig at en kun kan bruke blenderåpning 22 på D70? Jeg har forsøkt å bruke andre blenderåpninger men da virker ikke utløserknappen, ikke en gang i manuell. hva gjør jeg hvis det er mulig å bruke andre blenderåpninger enn 22? Er det ikke helt sykt hvis det ikke går an å bruke annet enn 22? " LÅS OBJEKTET PÅ MINSTE BLENDERÅPNING" "Dette trinnet er ikke nødvendig hvis du bruker et objektiv av G-typen, fordi disse ikke har blenderring. alle andre objektiver skal låses på minste blenderåpning (høyeste blendertall)" ..og så er det avbildet et objektiv hvor innstillingen står på 22. "Hvis dette ikke gjøres med et CPU-objektiv, viser blenderfeltet i kontrollpanelet og søkeren blinkende FE E når kameraet skrus på. Det kan ikke tas bilder før kameraet er skrudd av og blenderen er låst på høyeste blenderverdi." Endret 7. juni 2004 av Celia Lenke til kommentar
NEBerget Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Tek eg ikkje mykje feil er det det einskilde objektive som set begrensingar for blenderåpninga... Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Det er i utgangspunktet ikke riktig. Det kommer sikkert an på objektivet som er i bruk også. Jeg bruker blender fra 3,5/4,5 til 22/29 på 18-70mm som kom med D70, alt avhengig av brennvidde. På 80-200mm/f2.8 er 2.8 fast maks blender og også det går greit. Lenke til kommentar
Celia Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 Ja, det MÅ det være, ellers er det helt sprøtt! Jeg tenkte jeg skulle kjøpe et objektiv fra www.fotopalass.no Lenke til kommentar
Celia Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 (endret) Det er i utgangspunktet ikke riktig. Det kommer sikkert an på objektivet som er i bruk også. Jeg bruker blender fra 3,5/4,5 til 22/29 på 18-70mm som kom med D70, alt avhengig av brennvidde. På 80-200mm/f2.8 er 2.8 fast maks blender og også det går greit. Da står det helt elendig og kort forklart i manualen!! Endret 7. juni 2004 av Celia Lenke til kommentar
arerj Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Hva du låser objektivet har ingenting å si, du stiller blenderen til hva du vil i kameraet. Dette er likt som på et Nikon D1 hus jeg har liggende med Nikkor 17-35 2.8D. Du låser blenderen på objektivet til minste åpning - og så stiller du blenderen som du vil på kameraet. Men hvis du finner på å røre blenderen på objektivet til noe annet enn minste åpning skjærer ting seg. Hvorfor det er sånn aner jeg ikke, men det er ikke noe problem akkurat. Lenke til kommentar
Celia Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 Kan en stille inn blenderen 2 steder da, huff...jeg har ikke greie på dette her....Jeg har ihvertfall et af nikon objektiv...og blenderen fungerer kun på 22. Lenke til kommentar
Casle Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Hei dere Jeg har lest det samme i manualen til D70, men det jeg tror de mener er at hvis du har et CPU objektiv, altså et elektronisk objektiv med innebygd CPU. Feks D-objektivene til Nikon... så må du sette blenderen på 22. Da vil kameraet likevel overstyre dette. Hvis du har et G-objektiv f.eks kit objektivet, så finnes det ingen blenderring, slik at her styrer kameraet blenderen helt alene. Hvis du kjøper et gammelt objektiv, eller et nytt objektiv uten CPU. (Som jeg antar de fra Fotopalass er) så vil du måtte bruke blenderringen på kameraet. Og da vil ikke kameraet sperre avløserknappen, men det er mulig du ikke kan bruke kameraet på Auto. Mulig jeg er på tynn is her, men det er sånn jeg har forstått dette. Mvh C Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 (endret) Nikon Support Der er en tabell over hvilke funksjoner som virker på de forskjellige linse typene. Som man ser så virker både Lukker og Blender prioritet på CPU linsene så da kan man gå ut i fra at Casle har rett. Kjøper man en linse uten CPU så må man gjøre alt manuelt og for de fleste av oss så ville sola ha gått ned før vi fant rette instillinger. Kan en stille inn blenderen 2 steder da, huff...jeg har ikke greie på dette her....Jeg har ihvertfall et af nikon objektiv...og blenderen fungerer kun på 22. Sett funksjonsvelgeren på M og skru på det framre kommandohjulet (under utløseren). Øverst til høyre i displayet så skal blenderen forandre seg når du skrur på hjulet. Prøv å ta et bilde når den står på noe annet enn F22. Hvis det går så er alt i orden. Endret 7. juni 2004 av Kristallo Lenke til kommentar
Celia Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 (endret) Sett funksjonsvelgeren på M og skru på det framre kommandohjulet (under utløseren). Øverst til høyre i displayet så skal blenderen forandre seg når du skrur på hjulet. Prøv å ta et bilde når den står på noe annet enn F22. Hvis det går så er alt i orden. Takk for svar! Nå har jeg forsøkt det med et CPU objektiv, og det går ikke med et CPU objektiv ihvertfall, ikke det jeg har som er en 28-80mm1:3.5-5.6D Nå har jeg ikke forsøkt meg på objektiver uten CPU, men jeg vil tro det fungerer i M med et slikt objektiv, men vil det ikke ta lang tid for å klargjøre et opptak med et slikt objektiv, eller kan en si øving gjør mester? Hvor lang tid bør jeg beregne, kan jeg ta bilder av fugler i lufta? Jeg vil kjøpe et slikt objektiv uten cpu(teleobjektiv på 1000, som er veldig mye) for å ta bilder av fugler på avstand. Endret 7. juni 2004 av Celia Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 1000 mm tele som med crop faktoren blir 1500 mm, da vil du trenge et stødig stativ. Linsa burde også være lyssterk sånn at du ikke må bruke lange lukkertider. Det er ikke noe stort problem å bruke en manuell linse men det krever mye øvelse. Du kan ofte stille blender/lukker på forhånd og konsentrere deg om fokus. Spesielt hvis du bruker RAW format så er det litt slingringsmonn siden du kan undereksponere litt uten at det er noe problem. På min CPU linse så fungerer Alternative opptak (bracketing) i manulle modus og da kan kameraet ta flere bilder på rad med forskjellig lukkertid. Å ta bilder av fugler som flyr med en 1500 mm linse blir neppe enkelt hvis de ikke er veldig langt unna. Med en mere normal linse så burde det gå ganske greit i manuell modus forutsatt at du kan stille eksponering på forhånd, ellers vil det nok ta for lang tid. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Hvis det er 1000mm objektivet fra www.fotopalass.no, så er det en speiltele med blender 10. Pleier ikke være noe variabel blender på speilteler, så må nok klare seg med den blenderen.. Lenke til kommentar
Casle Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Hei Celia Jeg har sendt en e-post om dette objektivet til Fotopalass. Det viser seg at den ikke vil passe direkte på D70, (objektivet har for stor diameter) slik du må bruke et adapter som de nevner i teksten om objektivet. Dette er ikke et adapter men en 2x teleconverter. Slik at 1000mm blir da 2000mm, og blenderen blir enda dårligere enn 10. Fotopalass anbefalte da heller et 500mm f 5.6, som med telekonverteren blir 1000mm. Mvh C Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Hehe...woops, så ble 1000mm'ern plutselig 3000mm på D70... man må kanskje også ha adapteren på 500mm? Lenke til kommentar
Casle Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Ja, må bruke teleconverteren på 500mm også, objektivet har nesten samme diameter som 1000mm. Er litt usikker kvaliteten på denne telekonverteren da, siden de selger den så billig når du samtidig kjøper objektivet, men kr 250,- er det jo ingen stor investering. Mvh C Lenke til kommentar
Celia Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2004 Takk alle for informative opplysninger. Jeg skal kjøpe tele på 500, håper på at forstørreren til 250 er god/brukbar. Det hkelper vewl ikke mye hvis objektivet er godt og ikke den delen som en fester objektivet med(forstørreren) ikke er god, eller? Lenke til kommentar
Casle Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Hvis det viser seg at telekonverteren til kr 250,- er dårlig så kan du sikkert bruke en bedre telekonverter fra Nikon eller Sigma. Mvh Cato Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå