Nebu Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Heisann Jeg bestilte nylig en pakke fra B&H med polariseringsfilter, UV filter, Step-up ring og Lexar 512MB 40x WA CF kort. Det hele kom på $250 (ca. kr.1600) inklusive porto og ble bestilt på tirsdag i forrige uke. Samme uke fredag morgen ringte fyren fra UPS og sa det var en pakke til meg. Imponerende service, men hvorfor slapp jeg moms og toll? Er det noe grense for verdien på pakken man skal holde seg under? Dette ble et røverkjøp da bare CF kortet koster like mye i Norge. Nå er jeg fristet til å bestille en linse til 11000 fra B&H med samme leveringsmåte. Er det noe grunn til å si at det blir noe anderledes? Lenke til kommentar
Leftie Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Hei Du har nok hatt fryktelig flaks, vil jeg tro. Har hatt det selv et par ganger, men har egentlig ikke kunnet finne noen sammenheng. Reglene for import av varer til Norge er omtrent som følger: - Noen utvalgte varer er det tollavgift på, men dette er ting man oftest ikke kommer borti. (Gjelder bl.a. ved innføring av motorkjøretøy) - Derimot er det moms på alle varer med verdi > 200 NOK (ekskl. evt. fraktkostnader) Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 men hvorfor slapp jeg moms og toll? Det er ikke toll på fotoutstyr og pakken er nok merket med at den inneholder dette. Momsregning får du nok tilsendt i ettertid, dessverre Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 Jeg tenkte på flaks-faktoren selv. Men så begynte jeg å tenke på om det hadde noe med leveringsmåte å gjøre. Kjører virkelig UPS, FedEx, DHL og slike alle sine pakker innom tollen først? Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Ikke for å ødelegge gleden for deg, men det har skjedd flere ganger for meg at spedisjonsfirmaet (UPS, FedEx) har ettersendt meg faktura for MVA. For all del, jeg vet ikke hva som vil skje i ditt tilfelle, men vent en ukes tid før du slipper gleden helt løs. Jeg har også hatt flaks en gang (slik som du kanskje har nå) og fikk elektronikk gjennom uten å måtte betale MVA. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Du er nok veldig heldig dersom du slippe momsen ja. En ting jeg er litt forundret over er måten leveransen ble gjort på. Så vidt jeg vet er reglene slik at dersom du får en vare levert slik du beskriver skal den være merket med STORE merker der det står at du ikke må åpne den før du har fått melding om at varen er fortollet. Du skal nemlig ikke åpne pakken før det er svart for avgifter ved å ta den inn i landet... Når det gjelder fortolling er dette en melding til toll om at varen er tatt inn i landet, at det er betalt moms og lignende. Du må nok regne med en regning på 1600*1,24= 384 pluss et gebyr på ca. 75,- Men det kan jo hende du er heldig... Får du ikke regning kan du jo selv melde fra til tollvesenet om at du ikke har betalt moms på varen Trond Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Noe jeg er litt spent på; hvilken av B&H's 3 leveringsmåter valgte du? Når jeg bestiller er den billigste også den raskeste (UPS Express 3-5 Business Days Delivery). FedEx 3-5 days er over dobbelt så dyrt, og vanlig UPS 5-7 days er også dyrere enn Express.. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Til spørsmålet om diverse firmaer kjører innom tollen så gjør de faktisk det. Men de fortoller som regel hele flyet, eller båten eller hvordan det nå kommer inn i landet. Alle varene i containeren, flyet etc. har fraktbrev og disse meldes inn elektronisk. Så varene er meldt på forhånd før flyet har landet. I ettertid er det en del arbeid med å betale for toll og mva og andre avgifter, registrering osv... Så derfor kan det nok hende at regningen kommer i ettertid. Det tok noen uker sist jeg fortollet en pakke. Men da fikk jeg også beskjed om ikke å åpne pakken før moms var betalt. Trond Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Var det ikke fryktelig å måtte vente med å åpne pakken til du hadde betalt momsen da?.... Lenke til kommentar
RealCam Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 Hei Har tidligere bestilt Canon 420 EX + Tamrac bæreveske fra B&H. Sparte en god del penger på tross av frakt og mva. Flott service hos B&H. Det tok en viss tid i etterkant før regning på mva kom fra UPS. Gebyret var på kr. 100,- Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Noe jeg er litt spent på; hvilken av B&H's 3 leveringsmåter valgte du? Når jeg bestiller er den billigste også den raskeste (UPS Express3-5 Business Days Delivery). FedEx 3-5 days er over dobbelt så dyrt, og vanlig UPS 5-7 days er også dyrere enn Express.. Jeg bestilte UPS Express jeg også. Hva angår beskjeden om å ikke åpne pakken, husker jeg ikke å ha sett noe sånt. Ikke at jeg hadde brydd meg, det var det første jeg gjørde før jeg satt meg i bilen og esken ble kastet i første søppelbøtte. UPS fyren la igjen beskjed på svareren siden jeg forsov meg litt den dagen, og vi avtalte å møtes i byen siden jeg også var i bilen da jeg fikk beskjeden. Vi får se om jeg får noe, men jeg har uansett spart penger og kommer til å bestille mer på denne måten. Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Og da kom den tilsynelatende uungåelige momsregninga fra UPS. Tenkte jeg skulle informere. Takk til dere som forberedte meg for denne før jeg slapp jublelen løs helt unødvendig. Likevel en besparelse på minst 40%, så jeg fortsetter med dette... Endret 11. juni 2004 av Nebu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå