Gå til innhold

kjøpe nye deler

Anbefalte innlegg

jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg nye deler til pc'en min...

det jeg har er:

athlon 2400+ 2.0ghz

geforce fx 5200 128mb ram

160 gb hardisk (formatert til 120 :( )

asus a7n8x hovedkort

512mb ddr ram

jeg lurer på om jeg skal kjøpe nytt hovedkort og prossesor evnt skjermkort:

jeg så på komplett at det var socket-A hovedkort der med plass til to prossesorer, tenkte det ville vært midt i blinken.. men blir det stabilt? det er msi da, har hørt det ikke er så veldig bra... eller?finnes det evnt bedre hovedkort med plass til to cpu'er som er bra? helst ikke fra utlandet.

hvis jeg skulle hatt et hovedkort med plass til to lurte jeg på å kjøpe en cpu til evnt en til av samme type.

skjermkortet har jeg ingen aning på hva jeg skal kjøpe.. enten geforce eller radeon blir det vel GAINWARD geforce vel å merke.. men hva er best når det gjelder radeon? sapphire? tenkte å kjøpe noe med 256ram. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke vad du bruker pc:n din til men normalt bruk(spill, internet, musikk og video) er prosessor og hovedkort nok. Kanskje 512mb ram til MEN i hvert fall så må du oppgradere dit skjermkort. Hvilket du ska oppgradere til kommer an på hvor mye penger du vil bruke. Under 2000,- Radeon 9800pro men vil du bruke 3000++ kan du nok kjöpe et radeon x800pro. Det er detsamme hvilket radeonkort du kjöper.

Lenke til kommentar
jeg lurer på om jeg skal kjøpe nytt hovedkort og prossesor evnt skjermkort:

hei,

starter med noen ting du burde ha fortalt i første post;

- hvor mye penger skal du bruke til oppgradering?

- hva skal du bruke PC'en til?

Hvis du spiller en del ville skjemkortet være det første jeg byttet ut.. Sannsynligvis ville jeg ha oppgradert til et Radeon 9800Pro (koster rundt 1800,-), hvis du trenger det aller nyeste kan du ta et Radeon X800 PRo men prisen vil stige ganske mye.

Hvis du ikke spiller i det hele tatt men heller bruker pc'en til videoredigering, simuleringer og andre operasjoner som trenger mye regnekraft ville jeg ha oppgradert til en AMD64 3000+/3200+ (socket 754) eller en P4 3,0Ghz. Dette krever også et nytt hovekort, men det er mulig at du kan fortsette å bruke rammen din (hvilken type ram er det du har?).

Har ikke så mye peil på to-prosessors hovedkort. Tror ikke du trenger to prosessorer hvis ikke du skal drive med heftige simuleringer. Ville heller kjøpt en god prosessor (en av de jeg har foreslått ovenfor) framfor 2 mindre gode prosessorer.

Vil lage et forslag når du har svart på spørsmålene i starten av innlegget..

mag

Endret av trMaG
Lenke til kommentar
Hvis du spiller en del

jepp det gjør jeg.

hvor mye penger skal du bruke til oppgradering?

ca 3000

hvilken type ram er det du har?

512 DDR er ikke sikker på merket.. det har jeg aldri skjekket ut faktisk :hmm:

Lenke til kommentar

jeg gikk på komplett og satte sammen noe ganske kjapt:

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB, AGP,ATI9800PRO, 128bit,DVI-I,TV-Out, Lit

AMD Athlon XP3000+ 2.167 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM

Thermaltake Venus Silent Boost K7 A1889 Socket A up to AMD XP 3400+

høres det ut som det kan bli bra? :hmm:

EDIT: prisen kom på 2849.35 btw

EDIT2: jeg fant også et alternativt skjermkort på pcutstyr.no

Sapphire Radeon 9800SE, 128MB, 256bit AGP, ATI9800SE,DVI-I,TV-Out, Full-Retail

kosta 300-400 kr mindre men det kommer vel opp igjen i porto uansett :hrm:

vet ikke hva som kan bli best jeg..?

Endret av N*
Lenke til kommentar
jeg gikk på komplett og satte sammen noe ganske kjapt:

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB, AGP,ATI9800PRO, 128bit,DVI-I,TV-Out, Lit

AMD Athlon XP3000+ 2.167 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM

Thermaltake Venus Silent Boost K7 A1889 Socket A up to AMD XP 3400+

høres det ut som det kan bli bra? :hmm:

EDIT: prisen kom på 2849.35 btw

EDIT2: jeg fant også et alternativt skjermkort på pcutstyr.no

Sapphire Radeon 9800SE, 128MB, 256bit AGP, ATI9800SE,DVI-I,TV-Out, Full-Retail

kosta 300-400 kr mindre men det kommer vel opp igjen i porto uansett :hrm:

vet ikke hva som kan bli best jeg..?

1. Ikke Se versjon.

2. Amd64 er et mye bedre valg

Lenke til kommentar

kjøp et radeon 9800 xt elelr x800 pro og eventuelt 512 brikke til om du har plass, er ikke mye vitsi og oppgrader cpu/hk enda, da må du legge in mere penger og få deg amd 64/p4 3,2 e.l.

men prioriter skjermkort og minne fremfor cpu når du spiller..

Lenke til kommentar
kjøp et radeon 9800 xt elelr x800 pro og eventuelt 512 brikke til om du har plass, er ikke mye vitsi og oppgrader cpu/hk enda, da må du legge in mere penger og få deg amd 64/p4 3,2 e.l.

han fikk sagt det :thumbup:

Lenke til kommentar

Seriøst, hvem gidder å kjøpe et radeon 9800xt :hmm:

I forhold til pris/ytelse kommer du utrolig dårlig utav det.

En del penger=X800pro

Litt mindre penger=9800pro

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om du har et penge-tre i hagen men det å kjøpe et 9800xt er bortkasta penger.

Du klarer ikke å utnytte et x800pro med den maskinen du har uansett så det beste kjøpet er 9800pro.

Det å kjøpe en ekstra 512mb brikke er ikke et must. Ville heller spart pengene til en framtidig STOR oppgraderin..

Lenke til kommentar
EnableBigLba = 1

:eek: HVORDAN?????!!!!! :dribble:

takk for alle nyttige svar det gror nok ikke noe pengetre i hagen min så kansje jeg kjøper dette:

Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

Sapphire Radeon 9800 atlantis PRO 128MB, AGP,ATI9800PRO, 128bit,DVI-I,TV-Out, Lit

har det noe å si om det stå atlantis der?

Lenke til kommentar
EnableBigLba = 1

:eek: HVORDAN?????!!!!! :dribble:

takk for alle nyttige svar det gror nok ikke noe pengetre i hagen min så kansje jeg kjøper dette:

Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

Sapphire Radeon 9800 atlantis PRO 128MB, AGP,ATI9800PRO, 128bit,DVI-I,TV-Out, Lit

har det noe å si om det stå atlantis der?

Du bør finne deg et radeon 9800 med 256bit istedenfor 128bit som du har funnet, siden det er dårligere.

Endret av mr. fotball
Lenke til kommentar
Du bør finne deg et radeon 9800 med 256bit istedenfor 128bit som du har funnet, siden det er dårligere.

he he jada jeg vet det er bedre, men skal ikke bruke mer enn 3000, kansje litt men ikke mye.. eneste 9800 kortet jeg fant med 256bit kosta for mye litt over 3000 faktisk. jeg kikka bare på komplett

Lenke til kommentar

he he jada jeg vet det er bedre, men skal ikke bruke mer enn 3000, kansje litt men ikke mye.. eneste 9800 kortet jeg fant med 256bit kosta for mye litt over 3000 faktisk. jeg kikka bare på komplett

det kan ikke være riktig.. du har sett på radeon med 256MB ram, det du skal ha er et radeon 9800 pro, 128MB ram, 256 bit...

mag

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Seriøst, hvem gidder å kjøpe et radeon 9800xt :hmm:

I forhold til pris/ytelse kommer du utrolig dårlig utav det.

En del penger=X800pro

Litt mindre penger=9800pro

mente faktisk pro, tro det eller ei >_<

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...