Gå til innhold

Radeon 9800pro 128 bit vs. 256 bit??

Anbefalte innlegg

Testet et par benchmarks og det var merkbart dårligere

har du testet 3dmark03?

Da får du en ca. peker hvordan ytelsen er i forhold til det gamle kortet.

har ikke testet i 3dmark03, men i aquamark, der fikk jeg litt over 31FPS mens jeg

med det ordentlige 9800pro kortet fikk 37,7 sånn ca, så det er jo 20% forskjell, noe som

jeg vil si er vesentlig..

Kortet kjører jo også på samme mzh på core/minne som 9800SE, forskjellen er at

SE kortet har 4 pipelines, mens 128bit "pro" kortet har 8 pipelines, så kanskje det heller

burde hete 9800SE PRO? :roll:

testet i FarCry også:

9800PRO

1024x768

run# 0: Average FPS: 56.45

run# 1: Average FPS: 60.67

"9800PRO" 128Bit

1024x768

run# 0: Average FPS: 43.47

run# 1: Average FPS: 46.99

stor forkskjell her også!

Endret av krist2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Krist2:

Dine tester viser at 9800"Lobo" yter omtrent som 9600XT.. Glemte jo at dette til tross for "Lobotomert" minnebuss fremdeles har dobbelt så mange pipelines.

Det er likevel en svært alvorlig degradering..

På den annen side..når jeg har tenkt meg om litt.. ;) Gainward er jo forsåvidt ikke noe bedre enn Sapphire mht. villedende markedsføring..

Vel.. de "lobotomerer" ikke korta sine da.. kun selger alle kort som "Ultra".. Og det kortet jeg kjøpte nylig (5900(XT)) kjører jo greit som Ultra.. Så de har jo forsåvidt sine ord i behold.. OK..det var en digresjon i forhold til "subject".. ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Synes Sapphire burde anklages for *svindel*.. :thumbdown:

Ett slikt "9800 Pro" kan neppe yte noe bedre enn ett 9600XT?

Har noen sett noen "benchmarks" med dette vandaliserte "9800Pro" kortet?

Edit:

9600XT kjører jo 500/600 (Gpu/Mem) mot 9800Pro 380/680.

Og Komplett har her gjort en slett jobb...men de kan jo prøve å legge skylda på Sapphire som produserer slikt for salg.

Burde i det minste kalt det 9800Light elns...

Edit2:

Dette er vel nærmest å anse som 9800SE? Og det yter jo dårligere enn 9600Pro... for ikke å snakke om 9600XT..

Et 128bit 9800pro kort vil nok være en god del raskere enn et 9600 kort uansett. Ettersom 9600 har kun 4 pipelines, mens 9800 har 8 stk..

EDIT: Ops, så ikke de siste svarene :cry:

Endret av BadLoser
Lenke til kommentar

Hurra,

det ordnet seg kjapt og bra!

Stakk ned til Datakjeden i Trondheim i dag, og der hadde de ikke Sapphire256bit versjonen av

9800PRO inne, og de var ikke sikre på når det ville komme inn. Jeg fikk da istedenfor

et Powercolor kort, som jeg jo selvsagt også var godt fornøyd med. Må si jeg er

imponert over bundelen til Powercolor, MYE bedre enn Sapphire til samme pris..

Må si jeg er godt fornøyd med servicen, og kommmer garantert (selvsagt) til å handle

der igjen, og de får også litt reklame her fra meg siden jeg ble så godt fornøyd. Så

selv om de kanskje ikke var nødt til å gi meg et nytt skjermkort av annet merke der

og da, så tror jeg nok de vil tjene på slik bra service :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg sendte mitt i posten på mandag. Regner da med at Komplett fikk det på tirsdag. Sendte mail til Komplett idag og spurte om de har fått det. Da fikk jeg i svar at idag behandler de returer som ankom der ei uke før mitt. Dvs. at ventetiden på retur av et defekt kort (for min del) blir over 1 måned!

Jeg forstår at Komplett er stort og har masse å gjøre, men....

ikke uten grunn jeg kun bestiller fra netshop.no, servicen der er TOPP ang returer.

Lenke til kommentar
Oi oi oi oi! Idag fikk jeg returbekreftelse fra Komplett angående 128-bit kortet jeg fikk feiltilsendt. Får et Sapphire Radeon X800PRO 256MB istedet! Da snakker vi ja!

Da er alt tilgitt til Komplett!

Det hjelper nok litt å poste sånt her ja!

Komplett følger forumet her ganske nøye og poster som dette er jo ganske god reklame for dem :thumbup:

Lenke til kommentar
Oi oi oi oi! Idag fikk jeg returbekreftelse fra Komplett angående 128-bit kortet jeg fikk feiltilsendt. Får et Sapphire Radeon X800PRO 256MB istedet! Da snakker vi ja!

Da er alt tilgitt til Komplett!

Det er meget bra men tenk på alle de kundene som ikke vet forskjell på 256 vs 128 bits minneteknologi og som har godtatt et 128 bits kort i retur!

Bra at de ordner opp men ser kritisk på at de faktisk prøver å lure kundene på denne måten! :thumbdown:

Lenke til kommentar
altså, er det 128 MB ram eller 128-bit det er snakk om?

Les posten hans. Der står det. Ganske utrolig hva?

Ingen grunn til å være frekk.

"Det ble et Sapphire Radeon 9800pro 128mb kort, MEN: det var 128 bit RAM på det!! Hercules kortet hadde 256 bit RAM."

Han snakker om RAM i den setningen, ikke ram-bus. Derfor er det like logisk å tenke at han har skrevet bit i steden for MB. Det hadde ikke vært den første gangen på forumet. I alle tilfeller er det ingen grunn å være frekk mot andre som prøver å hjelpe. Det var ikke noe åpenlyst hvilket aspekt av kortet han snakket om i første post.

-Stigma

Lenke til kommentar
altså, er det 128 MB ram eller 128-bit det er snakk om?

Les posten hans. Der står det. Ganske utrolig hva?

Ingen grunn til å være frekk.

"Det ble et Sapphire Radeon 9800pro 128mb kort, MEN: det var 128 bit RAM på det!! Hercules kortet hadde 256 bit RAM."

Han snakker om RAM i den setningen, ikke ram-bus. Derfor er det like logisk å tenke at han har skrevet bit i steden for MB. Det hadde ikke vært den første gangen på forumet. I alle tilfeller er det ingen grunn å være frekk mot andre som prøver å hjelpe. Det var ikke noe åpenlyst hvilket aspekt av kortet han snakket om i første post.

-Stigma

Så så.... det var min bad. Tenkte ikke på å utdype at det var RAM-bus jeg snakket om.

Men tilbake til X800 kortet. Ja, jeg er veldig heldig, og det er superdupert av Komplett og ordne opp på den måten. De sendte meg feil kort og jeg tipper at X800 kortet er en måte å unnskylde feilen dems på! MEGET bra.

Eneste kjipe er at de ikke får det kortet på lager før 01. juli. Men, det er sommer og sol, så ingen krise. Det kortet er verdt å vente på!

Lenke til kommentar
OMG, fikk du tilbake det kortet der uten mellomlegg?

Ja, eller FÅR det så fort de får det på lager (1.juli 04). Helt uten mellomlegg vil jeg påstå blir litt søkt. Jeg betalte jo faktisk rundt 3500,- kroner for mitt Hercules Radeon 9800pro kort når jeg kjøpte det da.

Hadde jeg måttet betale for en garanti sak, ville jeg klødd meg litt i hodet!

Men ikke misforstå! Jeg sier ikke at jeg forventet å få et bedre kort som erstatning!

Komplett har virkelig gjort meg fornøyd! All ære til retur avdelingen hos de!

Lenke til kommentar

Er da vel bare rett og rimelig at du får igjen det du betalte. Høres jo helt på trynet ut at kunden skal bære tapet når produsenten har levert sekunda vare. Kortet de sendte deg først koster jo bare 1600 kr ca. Man kan vel si at komplett gjorde en feil, eller man kan si de prøvde å snyte deg for 2000 kr... x800 høres fair ut spør du meg!

Har selv en lignende sak på gang med mpx. Er spent på å se hva slags erstatningskort de kommer til å tilby meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...