Gå til innhold

Qmail-pop3d brukere (løst)

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å sette opp en mailserver som bruker Qmail og qmail-pop3d.

Det jeg ikke klarer å fatte er hvordan man setter opp en mailkonto til en person for så å kunne logge inn fra outlook (pop) fra en annen maskin. Selv om jeg har lest "life with qmail" flere ganger så får jeg det ikke til, er det noen som kan gi meg en step by step forklaring eller linke til en? Jeg hadde vært evig takknemmelig.

Endret av e_urkedal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik du gjør det regner jeg med at hver bruker som er registrert på serveren din har en mail account de enten kan lese fra shellet, eller fra pop3.

For å legge til mailkontoer legger du til brukere på shellet.

Jeg kjører qmail+vpopmail på serveren min..

Det funker slik at jeg har flere vhoster, på hovednavnet til pcen får alle brukerne som er registrert på shellet en mail account de kan lese innefra shellet.

I tillegg har jeg et virtuelt domene, det administrerer jeg over web med qmailadmin, eller evt fra shellet med vadduser, vpasswd og vdeluser.

Lenke til kommentar

Jeg fikk pop til å virke (ikke helt sikker på hvordan da...). Da er det bare to kneiker igjen:

1. Jeg kan ikke sende mail til andre adresser. Når jeg prøver så får jeg bare:

Følgende mottaker(e) ble ikke nådd:

'[email protected]' den 08.06.2004 05:57

553 sorry, that domain isn't in my list of allowed rcpthosts

Hvis jeg tømmer rcpthosts fila så går det vel, men da kan hvem som helst sende fra server'n. Er det mulig å godta sending til alle adresser så lenge mailen sendes fra en bestemt adresse type (f.eks xxx.domene.com og yyy.domene.com)?

2. .qmail alias filen har jeg noen små problemer med. Hvis brukeren heter "test" så kan jeg lage en alias fil som heter .qmail-test2 som da virker. Men hvis jeg prøver på en alias adresse som f.eks "test2.test" eller "test-2" så kjenner ikke qmail igjen adressen når jeg sender til alias adressen. Er det en måte å få lov til å bruke "." og "-" i alias adressen?

Lenke til kommentar

Jeg regner nå med at du bruker tcprules slik jeg gjør..

Da må du redigere tcp.smtp fila, eller evt tcp.qmail-smtp hos deg.. den ligger i /etc eller /etc/tcp

I den legger du en linje slik som denne:

123.111.111.:allow,RELAYCLIENT="",RBLSMTPD=""

Der legger du ipen eller iprangen som skal få lov å sende epost til andre addresser gjennom din server...

*edit* og oh.. du må oppdatere .cdb fila etter du har endra på den andre, det gjør du slik:

tcprules tcp.smtp.cdb tcp.smtp.tmp < tcp.smtp

.cdb fila finner du sammen med den andre, samme navn bare med endelsen .cdb etter, .tmp fila derimot, den har du neppe, men den brukes bare internt under oppdateringa..

Når det gjelder alias vet jeg ikke, men det er vel uansett greiest å bare ha epost addressene bestående av A-Z og _

Jeg tror - har en litt spesiell betydning i alias...

Endret av zyp
Lenke til kommentar

Det å legge til IP ser jo greit nok ut, men da kan jeg f.eks ikke sette opp pop3 konto fra jobben mot hjemme server'n og sende, eller? Hadde håpa på at det var en litt glupere løsning som var tilgjengelig.

Tusen takk for hjelpen hittil i hvert fall. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...