Gå til innhold

1gb Corsair XMS3200XL vs 1,5 gb Geil PC3200 Value

inoan

Anbefalte innlegg

Ok. Her er dealen:

Jeg kom over denne Corsair TwinX 3200XL XMS3200 2-2-2-5 (på lager) posten.

La merke til de ekstremt lave timingene på Corsair brikken! Akkurat nå kjører jeg 1 stk Geil 512 mb 2,5-8-4-4 og 1 stk Apacher 512 mb (aner ikke timings) på 2,5-4-4-8. Laget denne posten P4 3Ghz, i875p, 9800XT, 1GB mem. Svake bench tall? for litt siden fordi jeg sliter litt med svak ytelse av minnet mitt.

Kjører primært videoredigering med Adobe Premier og Studio 9. Synes ikke dette går så glatt som det burde.

Jeg vurderer 1 av 3 valg:

1. Enten kjøpe meg 2 stk GeIL PC3200 Value 512MB til 849,- x 2 = 1698 kr. Vil da "parre" brikkene med min tidligere brikke som er av samme type. Men da kan jeg jo ikke kjøre DUAL Channel da jeg bruker 3 minne kanaler.

2. Selger unna Apacher og Geil brikken min for en slump. Kjøper meg 2 stk Corsair XMS3200XL DDR-DIMM 512MB PC3200, CAS 2-2-2-5, 400MHz til 1565 kr x 2 = 3130 kr. Synes dette er en syk sym å bruke på minne, men det er nå så!

3. Enkelt og greit kjøpe kun 1 stk GeIL PC3200 Value 512MB til kr 849. Har da 2 stk minnebrikker av eksakt samme type, og kjører Dual Channel.

Altså. Jeg får enten 1 GB Corsair minne med ekstremt lave timings, eller så blir det 1,5 GB Geil minne som antagelig klokkes litt når jeg kvitter meg med Apacher brikken som forøvrig bremser systemet kraftig. Siste mulighet som er 1 gb Geil med helt greie timings i Dual Channel .

Seriøst gutter. Nå trenger jeg styrke! :hmm:

Endret av inoan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at hovedkortet ditt ikke støtter dual channel. Jeg hadde kjøpt en til lik brikke hvis jeg var deg. Blir jo sinnsykt mye billigere enn å selge de du har for å kjøpe deg Corsair brikker. Har du mye penger til overs, så er jo saken grei. Corsair brikkene er nok litt raskere, men tviler på du merker dette i praksis. Eneste plassen du vil merke forskjell er i benchmarks.

Lenke til kommentar

JimRamse; må rett deg på dette. Kortet støtter Dual Channel. Men av en eller annen grunn får jeg ikke kjørt det. Håper og tror det er Apacher brikken som tuller med meg.

Se denne Abit IC7-G Testsystem og minne av hardware.no.

C4Stor; jeg bruker maskien til videoredigering. 1GB er kanskje nok, men tror at 2 GB tilsammen (4 x Geil i dual channel) vil gjøre saken fet!

Ser at Kompett.no har TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs på ukens tilbud til 1495 kroner. Aner ikke hva de kostet før, men er dette noe?

Har lest noen av testene komplett reffererer til på kjøpesiden, og de virker ikke som noen superbrikker. En side mente faktisk at de ikke var ment å selge som Dual Pack, da brikkene faktisk ikke er tester sammen. De er bare like.

Endret av inoan
Lenke til kommentar
JimRamse; må rett deg på dette. Kortet støtter Dual Channel. Men av en eller annen grunn får jeg ikke kjørt det. Håper og tror det er Apacher brikken som tuller med meg.

Står i Specs dine at du har ASUS K8V

Dette har IKKE dual channel

Lenke til kommentar

Spec'sen er utdatert. Han gir link til oppdatert info i sin første post.

Du må ha like brikker for å kjøre dual channel. Kjøp Corsair PC3200 low latency eller kjøp noe som er bedre enn PC3200 og overklokk hele systemet ditt.

Lenke til kommentar

Den er go JimRamse.

Kommer nok til å gå for rimeligste alternativ med tanke på ytelse i videoredigereing vs pris. Blir nok en ny GEIL brikke på meg.

Hmm.. tenker på dette med overklokking. Jeg har jo ABit IC7-G og P4 3Ghz. Dette burde jo være en god start med tanke på å klokke prosessor. Hvordan vil dette funke med 2 x GEIL brikker som vist?

Lenke til kommentar

Gå i BIOS. Ha begge rambrikkene stående i maskinen (DIMM 1 og DIMM3). Gå inn på SoftMenu Setup og still CPU Operating Speed fra 3000(200) til User Define. Save & Exit Setup og problemet med DUAL DDR skal være løst! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...